Gå til innhold

Hva kan vi gjøre for å stoppe svindel på QXL.no?

Anbefalte innlegg

Hei

Det har denne uken blitt laget flere emner rundt auksjoner hos QXL hvor man helt 100% klart vet at det er forsøk på svindel. Undertegnede har blitt utestengt fra QXL fordi jeg sendte dette til de per e-mail:

Henvendelse:

----------------

Jeg har funnet en annonnse hos dere som selger HELT KLART prøver å svindle til seg penger. Teksten i hans annonse er feil. Han skal selge en Celeron CPU 3,6ghz fra Intel. Intel har aldri produsert det han påstår å skulle selge!!!! Få fjernet dette så ingen blir lurt!

Senere samme dag kom svaret:

Hei !

Vi skal sjekke opp forholde(ne)! Om vi ser nødvendigheten av det så vil vi stenge aksjonen, samt sende advarsel til selger!

Vennlig hilsen

Erlend QXL.NO

Ved midtnatt 12/01-05 fikk jeg mail med informasjon om at min konto hos QXL er blitt stengt.

Hva skal til for at QXL tar ærlige mennesker seriøst? :hmm:

Hva skal til for å få tatt svindlere på slikte auksjonssider? :realmad:

Vil gjerne ha noen forslag til hva vi kan gjøre for å få QXL til å gjøre noe med dette. Tror vi her på hardware forumet rimelig fort lukter lunten med tanke på salg av hardware komponenter og mye annet som dreier seg om alt fra Data til HiFi. Er jo litt av en kompetanse alle her har til sammen.

Oppfordrer alle til å komme med forslag til hva vi kan gjøre. Det er jo tydelig hva de gjør mot den enkelte som informerer om ulovligheter som blir utført på QXL.no. Man blir sperret ute uten selv en forklaring på hvorfor... :hm:

EDIT: Denne tråden har vekt kjemperespons. Jeg har fått mail av en som studerer journalistikk/jobber som frilansjournalist i Oslo. Han ønsker å lage en artikel om QXL. Han har lest denne tråden som så mange andre og ønsker å komme i kontakt med dere der ute som har blitt lurt av noen på QXL og som kanskje har opplevd noe av det samme som meg. Om han klarer å få noe på trykk ang QXL forretningsførsel ville vel det kanskje gjort at QXL kom med et svar evt endringer i deres rutiner etc...

Endret av mylife
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste måten å få stoppet dem er at alle som er seriøse slutter å handle/selge der. Har hatt dårlig erfaring selv hos dem med ett hovedkort som jeg solgte og som kjøper aldri hentet. Ble sittende med porto og returporto uten at Qxl brydde seg en døyt, tapte 300 Kr på det. Har aldri brukt dem etter det.

Edit: Var min første og siste gang jeg brukte dem.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Høres jo helt teit ut at du ble utestengt for å advare mot noen som svindler. Sannsynligvis trodde de nok at du ikke mente det seriøst, nei.

Det er vel meget sannsynlig at selger kjører denne på 3,6, noe som ofte går bra, men det betyr jo ikke at den kan selges som en 3,6 Ghz CPU.

Er vel også mulig at det han skulle selge var en Celeron 3,06 Ghz , men at han selv trodde den er 3,6 eller at han skrev feil i annonseteksten.

Endret av alfern
Lenke til kommentar

Boikott er ivertfall utelukket. Det ville uten tvil vært effektivt, men dessverre umulig å gjennomføre..

Det beste er vel egentlig at vi erlige folk fortsetter å varsle qxl, og i tilleg skrive et par meldinger i de lugubre auksjonene som setter selger i en meget ubehagelig sitvasjon. Hvis dere sjønner hva jeg mener.. :D

Lenke til kommentar
Høres jo helt teit ut at du ble utestengt for å advare mot noen som svindler. Sannsynligvis trodde de nok at du ikke mente det seriøst, nei.

Det er vel meget sannsynlig at selger kjører denne på 3,6, noe som ofte går bra, men det betyr jo ikke at den kan selges som en 3,6 Ghz CPU.

Ja det er helt teit! Å nei du tar feil ang selger. Den saken jeg refererer til er det så klare misvisninger at det finnes ikke tvil. Selger prøver å selge en Celeron 3,6Ghz med følgende teskt:

P4 3.6GHz Intel® Celeron®

§ Ny I pakning fra Celeron® tillegg: (fra celeron?Eh. Fra intel...)

§ Pentium 4 - 3,6GHz inkl.vifte tillegg: (Oj, her er det jo P4 plutselig jo?)

§ Garanti: ½ å tillegg: (6mnd?)

Jeg hadde ikke laget denne tråden om det hadde vært snakk om en misforståelse. Når jeg meldte fra om dette ble jeg sparket ut.

Denne tråden har jeg startet for å prøve å få forslag fra noen som har ideer til hvordan QXL tar henvendelser ang slike ting seriøst. Ikke for å diskutere eksempelsaken som er nevnt i topp. Den kan dere som ønsker diskutere her:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry3488723

Lenke til kommentar

Ja det er helt teit! Å nei du tar feil ang selger. Den saken jeg refererer til er det så klare misvisninger at det finnes ikke tvil. Selger prøver å selge en Celeron 3,6Ghz med følgende teskt:

P4 3.6GHz Intel® Celeron®

§ Ny I pakning fra Celeron® tillegg: (fra celeron?Eh. Fra intel...)

§ Pentium 4 - 3,6GHz inkl.vifte tillegg: (Oj, her er det jo P4 plutselig jo?)

§ Garanti: ½ å tillegg: (6mnd?)

Jeg hadde ikke laget denne tråden om det hadde vært snakk om en misforståelse. Når jeg meldte fra om dette ble jeg sparket ut.

Denne tråden har jeg startet for å prøve å få forslag fra noen som har ideer til hvordan QXL tar henvendelser ang slike ting seriøst. Ikke for å diskutere eksempelsaken som er nevnt i topp. Den kan dere som ønsker diskutere her:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry3488723

BOIKOTT er intet dumt forlsag, hvis alle brukerer her ine på hardware hiver seg på dette og kan linke til disse trådene tror jeg mye er gjordt for at de ansatte på QXL skal våkne, mIRC er og en glimrende måte å formidle dette nettstedets useriøsitet på, de kan i ettertid klage men ikke på at de ikke har blitt advart!

Tian

Lenke til kommentar

Syns boikott ikke kan bli spesielt effektivt fordi vi som er her lukter de fleste luntene

poenget er å stoppe de som skal selge svindelvarer og ikke gjøre qxl konk. Det eneste som skjer er ved en boikott er at "alle" de som kommer med kritiske spørsmål forsvinner slik at de som vil selge svindel får bedre spillerom. Hvis qxl tjener mindre så kommer dem til å beskytte storselgerene sine mer slik at enda flere svindelaktører kommer inn uten at det blir stilt spørsmål ved det de selger.

Det beste vi kan gjøre er å sette spørsmål med alle tvilsomme salgsobjekter samt gjøre qxl så upopulær at dem er nødt til å se på annonsene sine med lupe for ikke å gå konk. Beskytte kjøperen og ikke selgeren.

Lenke til kommentar

Qxl beskytter ofte store aktører som selger mye hos dem.. Leste på en nettside (husker ikke hvor) at de som selger mye, får slettet minus karakterer og får andre fordeler som ikke en "vanlig" selger eller kjøper får.. Qxl lukter litt svidd avogtil...

Lenke til kommentar

jeg har sluttet å bry meg, beklager men qxl kommer med så mye rart. har kjøpt mobil telefonen min der, noe som fungerte fordi selger var veldig seriøs. Men da jeg skulle kjøpe et nettverkskort, så endte det med katta i sekken, fikk et isdn kort.... Jeg klagde, og det ble mye frem og tilbake, men jeg gav meg tilslutt da jeg innså at det ikke var verdt å klage for 70 kroner.

dette var 4 år siden, jeg synes det er billigere(med tanke på garanti) og enklere å kjøpe nytt enn å bruke qxl...

ontopic: lag en liste over folk, underskrift f.eks, og send dem inn til qxl og krev at de retter på rutinene

men mylife, jeg skjønner ikke at du virkelig ikke har brukt den tredje (eller er det fjerde) statsmakt! Ring aftenposten imorgen og si at du var vitne til internett svindel, og ble presset ut da da du gjorde dem klar over saken. Når aftenposten setter noe på dagsordenen, så MÅ det skje noe ;)

Lenke til kommentar

Jeg også har hatt kjipe opplevelser med qxl. Det virker som om de ikke tar noen klager på alvor i det hele tatt. Mens når de skal ha penger så er det på med jernhanskene altså! Gjør som anbar sier: Ta kontakt med en avis å få det ut til folket. Så er det qxl som sitter med skjegget i dårlig-pr-postkassa.

Lenke til kommentar

Når det er snakk om boikoting: Det finnes jo en del andre nettauksjoner:

GiBud.no

NorAuksjon.no

Auksjonsboden

(+ et par spesielle)

Har fra før ganske god erfaring med å legge ut bud på QXL, og la nå ut en auksjon på hver av de sidene for å se litt... Men kan ikke si jeg ble videre imponert.

Men så fant jeg en som jeg tror er ganske ny:

Nettauksjonen.net

Design messig syns jeg den banker alle de tre overnevnte og QXL L A N G T ned i bakken, og funksjonsmessig var det bra ogå. OG alt er gratis der nå. Det må de vel for å forsøke å komme inn på markedet.

Problemet er selvsagt at de har alt for få besøkende. Uten å vite hvordan de oppførerer seg mot useriøse folk vil jeg alikvel anbefalle folk å forsøke å bruke denne auksjonssiden! QXL hadde hatt godt av litt konkurranse både design messig, og for hvordan de oppfører seg...

Nei, jeg vil anbefalle alle å "reklamere" litt for den siden: Det er den eneste siden som har potensialet til å ta opp konkurransen, og hvis den ikke får litt hjelp går den nok nedenunder og hjem.... Og hvis en ball begynner å rulle på dette forumet, er det ikke godt å si hvor det ender!

PS! Jeg har INGEN som helst tilknyttning til nettauksjonen.net :p , men syns QXL bør skjerpe seg, og dette er den eneste sjappa jeg kan se kan utfordre QXL...

EDIT: Fant nå også stedet Buy.no, det var heller ikke så verst. Men tror fortsatt jeg holder en knapp på nettauksjonen.net

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

hmmm! nesten så jeg fikk lyst til å slutte å jobbe og heller bli heltids selger (les: svindler) på qxl... :roll:

Og seff er det qxl som på mangen måter er ansvarlig for dette. De styrer sjappa og må dermed luke ut slikt.

Men skal da også sies at det er mangen seriøse og ærlige som bruker qxl også. Har selv handlet mye musikk, spill og litt bøker der med stort sett bra utfall!

Ble selv utestengt da jeg trakk meg i en handel. Viste seg at den GB kablen jeg skulle kjøpe kostet mindre i butikken... Selger klaget og jeg ble utstengt... Men nå dritter jeg i hele qxl..

Lenke til kommentar

Jeg synes også QXL har blitt mer og mer dårlig. De ærlige får ikke hjelp til noe mens svindlerene blir beskyttet, dessuten får de store firmaene slettet sine negative karakterer.

Man selger opplagte ting som er forfalsket (frimerker, bildetrykk m.m). Det verste at de ikke gidder å rydde opp så lenge de tjener penger. Penger er alt på qxl, vilkårene er til for å brytes.

Dessuten er det villedende annonser der, folk som tilsynelatende selger dyre ringer mens det i realiteten er importhefte eller et hvordan lage supope hefte.

Lenke til kommentar

Støtter forslaget til anbar, gå til avisene. Det er jo opplagt at QXL kun er ute etter penger (noe som i og for seg er naturlig), men når de beskytter svindlere og annet pakk fordi QXL tjener penger på det, blir det jo nesten grunn til anmeldelse.

Lenke til kommentar

Gå til media med en sånn sak er gjort før. Mener å huske at det har vært på TV2 hjelper deg for noen år siden. Det har jo tydeligvis ikke virket :no:

Penger er alt på qxl, vilkårene er til for å brytes.

Ser ut til at din påstand er korrekt KVTL. Dessverre. "Money Talks". Det er jo ikke noe nytt det heller. Hva med en mailkampanje mot QXL? Om vi snører sammen noen linjer til QXL som brukere av HW forumet sender fra sine mailadresser?

(Tenker litt høyt her bare)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...