brukernamn Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 eg skal bestille telenor adsl no, 384kbps, dette skal eg dele på to maskiner, og lurer på om eg kan bare bruke en switch til å plugge adsl inni, og deretter bruke nettverkskabler til dei to pc'ane... det må ikkje bli for dyrt, de er bare snakk om et lite nettverk med internettilgang ps: pcane står i to forskjellige etasjer, og 6-7m ledning fra den eine og 3-4m ledning fra den andre til der boksen sikkert kommer til å stå.... de er ca 12-14m ledning mellom pc'ane Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Man kan fint dele Telenor ADSL med kun en switch. Men da må den ene PC'en dele det. Det betyr at den må værepå hele tiden for at den andre skal ha internet tilgang. Siden en av og til må reboote så vil den andre miste kontakten og det er derfor anbefalt med en ruter. Hvis man skal dele med en PC tar man bare å ringer opp manuelt fra den ene PC'en til Telenor ADSL og delere oppkoblingen over nettverket. Da skal den andre PC'en også ha internet, værre enn det er det ikke.. Noe annet du lurer på ? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 hva med å lage bro på den ene maskinen? Lenke til kommentar
brukernamn Skrevet 12. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2002 okei, kor masse koster en ruter, og funker de når den eine pc'en har xp home og den andre har 98se? Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Quote: Den 2002-06-12 20:06, brukernamn skrev:okei, kor masse koster en ruter,... En ruter koster vel rundt en 1000-lapp. Du kan ta en titt på komplett.no f. eks. Quote: ...og funker de når den eine pc'en har xp home og den andre har 98se? En ruter vil nok funke med de to OS'ene ja.. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 en router vil kunne dele internett til alle maskiner som støtter tcp/ip nettverksprotokollen. Det gjør de fleste os i dag. Lenke til kommentar
Folo Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 så istedet for en switsj så er det bedre med en router? er det slik å forstå? er det ikke noen ADSL løsninger som kommer med router? da må man vel ha en switsj/hub? eller kan man koble flere pcer direkte på routeren? Lenke til kommentar
kolibra Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Eller du kan gjøre det enklere, sette opp en gammel linux-maskin til deling. Men en ting, trodde Telenor hadde maks en maskin jeg. Jeg ville heller ha gått for NGT, da kan du bruke en switch og sette ledninger fra maskiner og router i den og vips, du har delt internett-tilgangen. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Quote: Den 2002-06-13 14:19, kolibra skrev:Men en ting, trodde Telenor hadde maks en maskin jeg.[....] De har visstnok løsnet litt på kravene, blant annet har de laget internettdelingsguider... Og satt opp d/l-farten! Weeee! Lenke til kommentar
nyggen Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Jeg satt med samme opplegget som deg. Istedenfor å kjøpe router eller ha en pc på hele tiden, skiftet jeg til adsl fra bluecom, de leverer en ip adresse til hver pc + du trenger ikke noen oppkoblings passord. Bare plugg i og du er online. Kun via en hub eller switch. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Du må nok ha en ruter med NAT(Network Adress Translation) server. Men hvorfor i all hverden skal du ha telenor? Kan du ikke få Nextgentel? Da vil det virke slik du beskriver. Lenke til kommentar
brukernamn Skrevet 13. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2002 eg tar adsl fordi fatter bestemmer ka han vil ha, han skal på liv og død ha de som lønner seg best på et år, og de blir VM-tilbudet til telenor no har eg til og med bestillt Lenke til kommentar
brukernamn Skrevet 13. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2002 eg meinte eg velger telenor adsl fordi fatter...osv Lenke til kommentar
dessident Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 http://www.pcworld.no/dataguiden/nettverk/...orbindelse.shtm Lenke til kommentar
brukernamn Skrevet 14. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2002 her er ruteren eg bestemte meg for, såg ut til å vere noke å samle på: SMC Barricade High Speed Internet Access Sharing Router, 7004ABR Retail Fra nettverksprodusenten SMC kommer nå SMC Barricade 7004ABR. Dette er en bredbåndsrouter med mange muligheter. Her er rask forklaring av hva denne kan hjelpe deg med... Jeg har fått ADSL, og vil dele denne på flere PCer jeg har... Her er den geniale løsningen for deg! En bredbåndsrouter er en boks som gjør all jobben med å koble seg opp på internett i stedet for din PC. Lei av at PCen din må stå på hele tiden for å dele internettoppkoblingen din? Bredbåndsrouteren kobler seg opp på internett automatisk ved behov, og ingen PCer trenger å være konfigurert for oppkobling, den jobben tar routeren seg av. Hva med sikkerhet? SMC Barricade støtter de mest vanlige sikkerhetsfunksjoner. Med innebygd NAT (Network Address Translation) protokoll er du sikret mot de fleste angrep. NAT protokollen gjør at hele ditt lokale nettverk ser ut som en maskin på internett, noe som gjør det vanskelig for inntrengere å treffe en enkelt maskin i ditt nettverk. Sikkerhetsfunksjonene kan enkelt administreres i routeren for å gjøre dem strengere eller enklere. Med denne enheten slepper man unødig programvare på PC. Mye ekstra! SMC Barricade gir deg mye ekstra i tillegg. Enheten leveres også med en parallellport (LPT) som gir deg muligheten til å koble en skriver til routeren og dele den i nettverket. Da slepper man også å bruke en dedikert PC til å dele en skriver. Routeren gjør jobben. den har også innebygd switch og mulighet for å koble sammen 4 pc'er i et lan så de ser ut til å vere bra.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå