Gå til innhold

Lyden er hørbar ved muting av forsterker

Anbefalte innlegg

Jeg har en NAD C352-forsterker som jeg fikk til jul.

Jeg har ikke så mye peiling på hi-fi, men jeg reagerte litt på en sak, nemlig at det fortsatt gikk an å høre lyden selv om forsterkeren stod på mute.

Hvis man har lyd inn på forsterkeren og muter den, og sette øret inntil høyttaleren, så kan man høre en slags flapselyd (omtrent som en nattsvermer bak gardina), samt musikken på et ekstremt lavt volum.

Er det normalt? Regner vel nesten med det, men det hadde vært greit å få bekrefta, så jeg ikke går og lurer :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sannsynligvis noe som vi på fagspråket kaller overhøring. Det er nok noe som gjør at lyden fra feks CD-spillerinngangen induserer en svak strøm i noen kretser, som gjør at du hører det på høyttalerne... Dette er svært vanlig, og det har jeg selv på min forsterker (hvis jeg setter opp volumet).

Hvis lyden er sjenerende høy synes jeg at det er grunn til å klage, men hvis du nesten ikke merker det, er det i grunnen ikke et problem.

Lenke til kommentar

det er vel bare støy i systemet? Det er helt normalt og det skjer på de beste annleggene, hvertfall det jeg bruker til rundt en mill. så sånn er det, det funker jo på noen annlegg men ikke alle...

har du anlegg til en mill? lol det var da som svarte :D

Lenke til kommentar

Jeg hadde rett og slett blitt sur om det hadde vært tilfelle med et anlegg til en mill.

Sjøl har jeg så godt som null sus. Om det er heeelt stille og jeg gir full gass hører jeg såvidt noe susing. Alt jeg gjorde var å investere i filtre, strøm, signal og høyttalerkabler som holder mål og var nøye med legging av disse.

Lenke til kommentar

det er vel bare støy i systemet? Det er helt normalt og det skjer på de beste annleggene, hvertfall det jeg bruker til rundt en mill. så sånn er det, det funker jo på noen annlegg men ikke alle...

har du anlegg til en mill? lol det var da som svarte :D

det er ikke mitt, men jeg kjører det på konserter osv. det er ett PA annlegg og det er støy på det når jeg muter f.eks cd spillern og har forsterkerne på fult... det er nok bare kablene i mitt tilfelle...

Lenke til kommentar

hehe, er nok mer guttedrømmen som blir levd ut her på forumet :) Men uansett PA og hifi er to forskjellige verdner. Kan ikke sammenligne PA sus og Hifi sus. Etter min mening SKAL det være dørgenes stille, når forsterkern er mute. Man skal heller ikke høre noe sus hvis man skrur opp volumet på forsterkeren uten musikk. For tida hører jeg sus, men det vet jeg hva er. Det er nettkabelen min som støyer over på noen billiger høyttalere, men det kommer nytt etterhvertm

Hvis du har lyst til å prøve litt rundt, kan jeg anbefale "Supra Lorad" nettkabler, disse er skjerma, og vil ikke stråle så mye over til høyt. kablene.

Lenke til kommentar

altså, jeg har hatt kurs i pa lyd og det blir litt feil og si at det er støy i høytalerene men når 2 stk Sånne forsterkere står på fult (en på suber og en på topper) + en sånn her til monitorere.

også driver en av crest forsterkerne 4stk sånne her topper og 2stk av denne typen

også er det 4stk 300wattRMS monitorere av denne typen... skal dere vite mer :p eller tror dere på meg nå?

Edit: skrivefeil

Endret av roaldsøy
Lenke til kommentar
hehe, er nok mer guttedrømmen som blir levd ut her på forumet :) Men uansett PA og hifi er to forskjellige verdner. Kan ikke sammenligne PA sus og Hifi sus. Etter min mening SKAL det være dørgenes stille, når forsterkern er mute. Man skal heller ikke høre noe sus hvis man skrur opp volumet på forsterkeren uten musikk.

Må bare gjøre klart at dette ikke er noe tull! var kanskje litt kjapp med prisen, men den er høy og jeg har bilder å hele pakka av dette annlegget. Når jeg sa at jeg hørte støy når jeg hadde muta annlegget så mener jeg at når jeg har mute på kanalene på mixebordet og ikke på forsterkerne de står på fullt (0db).

Lenke til kommentar
altså, jeg har hatt kurs i pa lyd og det blir litt feil og si at det er støy i høytalerene men når 2 stk Sånne forsterkere står på fult (en på suber og en på topper) + en sånn her til monitorere.

også driver en av crest forsterkerne 4stk sånne her topper og 2stk av denne typen

også er det 4stk 300wattRMS monitorere av denne typen... skal dere vite mer :p eller tror dere på meg nå?

Hvorfor blir det feil å si det? Støy er støy uansett forsterkere og høyttalere..

Er dette den nye briefe tråden eller?

Lenke til kommentar

også er det 4stk 300wattRMS monitorere av denne typen... skal dere vite mer :p  eller tror dere på meg nå?

Hvorfor blir det feil å si det? Støy er støy uansett forsterkere og høyttalere..

Er dette den nye briefe tråden eller?

Jeg tror han mener at høyttalere i seg sjøl ikke kan lage støy for de gjengir jo bare lyden som kommer i fra andre kilder. Ergo det er de andre elementene som lager støyen som man hører i høyttalerne, ikke selve høyttaleren.

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...