Frayzer Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) Er det noen som har et innspill om korleis eg kan få meir luft inn og ut av kabinettet mitt? Kabinettet eg har er antec sonata. Vil eg få bedre temp visst eg setter ei 120 vifte i bunnen og får den til å blåse luft ut? http://www.hardware.no/tester/kabinett/ant...nata_inne_s.jpg Dette er kabinettet, det er ikkje mitt. Eg har hentet det i fra hw sin test av dette kabinettet. Endret 12. januar 2005 av Frayzer Lenke til kommentar
Digranes Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) Kommer helt ann på hvordan du har det i kabinettet ditt nå, men det vanligste er å sette vifter i bunnen, eller nermest mulig gulvet til å suge inn luft da det er kaldere luft jo lengre ned du kommer... for å så sette vifter til å blåse luft UT av kabinettet lengre oppe i kabinettet... For eks den viften som er under PSU på bildet, kan blåse ut luft, så setter du en vifte i bunnen av kabinettet til å suge inn luft... OBS, kabinettet kan fort fungere som en støvsuger når du setter vifter til å suge luft inn fra gulvet... så filter av ett eller annet slag er å fåretrekke om du har det litt støvete på rommet ditt, eventuelt om det fort BLIR støvete der... Som filter kan du for eksempel bruke en stilongs, eller en dame strømpebukse... fungerer gullers de -mamazboy- EDIT: Står faktisk noe om dette i Retro guiden for vifter (under nyheter) på forsiden her på overklokking.. lite utdrag fra det som står der: Blåse inn eller ut ? Er mange forskjellige måter å plassere vifter på, i et kabinett. Det lureste er å montere en vifte nede i kabinettet som blåser inn, samtidig man har et luftfilter foran denne, gjerne en tynn nylonstrømpe tredd over viften, eller en annen Petter Smart løsning. Dette gir dog et ekstra motrykk som viften må arbeide med, dette må taes med i beregingen siden den da blåser mindre luft. Det finnes også filtre som man kan kjøpe. Grunnen til alt dette, er at luften i mange tilfeller er kaldere nede med gulvet, samtidig som man får overtrykk inne i kabinettet. Overtrykk hindrer ufiltrert luft kommer inn andre steder, da blir det fort et tynt støvlag over komponentene og opphoping av hybelkaniner i alle kroker. Siden varm luft stiger, så kan en mindre vifte eller et luftuttak i toppen være greit, så lenge man passer på å ha overtrykk. For spesielt varme komponenter, f.eks CPU og GPU så kan rør som henter direkte luft utenfra gjøre underverker for temperaturen. Da får disse komponentene romtemperatur luft å jobbe med, ikke oppvarmet systemtemperatur luft inne i kabinettet. For overklokkere som er spesielt ivrige er kanskje ikke dette den optimale løsningen, skal man virkelig ha ned temperaturen inni kabinettet. Da et bare rå luftflytting som hjelper, er mange som ikke gidder å skru på dekslene til kabinettet i slike sammengenger til hybelkaninens store glede. Når det gjelder plassering av vifte på cpu etc så er det mange som lurer på om det er best om den suger eller blåser. Svaret på dette er å teste det ut i praksis, siden det er mange faktorer rundt som spiller inn, er det kun praktiske forsøk som gir svaret. Noe man må tenke på her er at viften kommer til å jobbe ned varmere luft når den suger, dermed kan man forvente kortere levetid på viften siden olje i lager fordamper fortere. Endret 12. januar 2005 av mamazboy Lenke til kommentar
Frayzer Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 Takk for innspill, eg skal prøve meg fram:P eg har ei 120 vifte på hardiskene og. den er på side av harddiskskuffene i mot kabinettet den blåser ut luft. Lenke til kommentar
Frayzer Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 Er det noen som har en igjenomførbar ide om ka eg kan gjøre for å minke antallet kabler som bare ligger ved siden av psu og er i veien???. Dette gjelder kabinettet antec sonata som har en over middels godt utstyrt strømforsyning. Drømmen min er å kunne sette inn ei 120 vifte i toppen, men til dags dato er det bare kabler der. Eg vil helst ikkje kutte dei:P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå