PSV Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Jeg lurer på å gå til anskaffelse av en ny bærbar datamaskin og lurer litt på om enkelte datamaskiner... HAr sett litt på Fujitsu Siemens Amilo A1630 15.4"WXGA ATI9700,A64-3700+,2x512MB,80GB,DVDRW,XPH Men så las jeg testen hos gamle barbara.no nå slått sammen med hw.no og der stod det berre pluss-formatet og på komplett, pcutstyr o.s.v står det DVD±RW (dobbeltnivås) og det er litt forvirrende... Den andre jeg vurderer er Acer Ferrari 3400, men den er ikke widescreen, ikke så rask, men allikevel dyrere... Hvorfor det ??? Og der står det -, men mpx og psdata sier DVD±RW (dobbeltnivås)... Dette er litt forvirrende... Vil disse maskinene her tåle linkepartier ??? (Er de god nok??) Iså fall kan jeg si grunnene til at Acer Ferrari er aktuell -Nice CD/DVD-drev -Mye kulere design... -4 USB porter (på venstre side, jaja...) -lydutganger på siden... -følger med ekstra mus... Ut ifra tester jeg har sett egner Pentium 4 seg bedre til bærbar enn A64, er dette tilfellet, (isåfall har jeg 2-3 aktuelle der også) men jeg har hørt på forumet at A4 er best til gaming... Finnes socket 939 i bærbare maskiner (kanskje dumt spørsmål, men spør selv om)??? Hvor er strøminngangen på Acer Ferrari'en ??? Fant den ikke... Er det stor forskjell på A64 3000+ og 3700+ ??? Er det merkbar forskjell på 512MB og 1GB RAM ??? Går en 4200rpm harddisk tregt ??? Er widescreen et sammenligningsgrunnlag ??? Lenke til kommentar
Digranes Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) Vell, ettersom du skal (tydeligvis) benytte maskinen til spilling er det aller viktigste skjermkortet.. og begge maskinene du har tatt i betrakning her har samme skjermkort Ellers vil jeg si at 1024 MB ram er å fåretrekke da du sikkert vil ha maskinen en stund frammover, 512 MB blir fort for lite etter egen erfaring. Prosessoren har ikke all verden å si for spill, men en dugelig er å fåretrekke... begge maskinene leverer prosessorer som holder mål vil jeg tørre å påstå Du spurte om den ville tåle lan party'er, vell kommer ann på hva du skal linke... vil helt sikkert kjøre CS helt fint affal ... så i signaturen din En 4200 RPM disk er ikke akkurat kjapp, men den holder nokk mål på en bærbar om du ikke er alt for kresen.. de utvikler jo trossalt mindre varme, og støyer mindre... noen ser jo det som en fordel... Anngående skjerm, Fujitsu maskinen leverer en dårligere skjerm enn Acer maskinen.. (acer har oppløsning 1400x1050, mens fujitsu maskinen har 1280x800)... men vil ikke påstå det er den største grunnen for at acer maskinen er dyrere... men heller det at når du kjøper acer ferrari, betaler du en del for merket også... Hvem vil vell ikke ha en rød ferrari? Uansett hva du bestemmer deg for får du ha lykke til med kjøp av ny laptop.. -mamazboy- EDIT: hehe, litt offtopic.... men, så du hadde brukernavn Per-Stian Det blir første gang jeg kom over noen andre som heter Per Stian heh... Hei Per-Stian, Per Stian hær Endret 12. januar 2005 av mamazboy Lenke til kommentar
PSV Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Vell, ettersom du skal (tydeligvis) benytte maskinen til spilling er det aller viktigste skjermkortet.. og begge maskinene du har tatt i betrakning her har samme skjermkort Ellers vil jeg si at 1024 MB ram er å fåretrekke da du sikkert vil ha maskinen en stund frammover, 512 MB blir fort for lite etter egen erfaring. Prosessoren har ikke all verden å si for spill, men en dugelig er å fåretrekke... begge maskinene leverer prosessorer som holder mål vil jeg tørre å påstå Du spurte om den ville tåle lan party'er, vell kommer ann på hva du skal linke... vil helt sikkert kjøre CS helt fint affal ... så i signaturen din En 4200 RPM disk er ikke akkurat kjapp, men den holder nokk mål på en bærbar om du ikke er alt for kresen.. de utvikler jo trossalt mindre varme, og støyer mindre... noen ser jo det som en fordel... Anngående skjerm, Fujitsu maskinen leverer en dårligere skjerm enn Acer maskinen.. (acer har oppløsning 1400x1050, mens fujitsu maskinen har 1280x800)... men vil ikke påstå det er den største grunnen for at acer maskinen er dyrere... men heller det at når du kjøper acer ferrari, betaler du en del for merket også... Hvem vil vell ikke ha en rød ferrari? Uansett hva du bestemmer deg for får du ha lykke til med kjøp av ny laptop.. -mamazboy- EDIT: hehe, litt offtopic.... men, så du hadde brukernavn Per-Stian Det blir første gang jeg kom over noen andre som heter Per Stian heh... Hei Per-Stian, Per Stian hær Tror du begge disse maskinen vil klare spill som BF: Vietnam, CS 1.6 og WoW ?? Og for ganske nær framtid: Half-Life 2, CS: Source og S.T.A.L.K.E.R ??? Har ennå ikke hørt så sinnsykt mye om S.T.A.L.K.E.R ennå men det kommer vel ?? Er skjermoppløsningen merkbar når man sitter og spiller ?? Og ett av de dummeste spørsmålene over: Hvor sitter strømuttaket i Ferrarien?? Offtopic: Tror det er første gangen jeg også møter en Per-Stian.... Lenke til kommentar
AC7 Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Strømuttaket på en Acer Ferrari er på høyre side ved skjermen(ikke på skjermen men, helt oppe i den kanten av pc'n). Prosessoren på en Acer Ferrari er hvertfall en Low Power prosessor, jeg er ikke sikker på om den Amilo'en er det jeg(jeg er litt tvilende). Og 4200rpm'n som følger med skal visst være rask til å være en 4200rpm disk, men det er null problem å bytte den med en annen en(så lenge det er 2,5"). Det er ikke så mye problem å bytte rambrikkene heller egentlig selv om den ene ligger MYE lettere til enn den andre(en under et lokk på pc'n den andre under tastaturet). Om widescreen er bedre eller ei vet jeg ikke, men det er vel egentlig en smaksak og hva du skal bruke den til. Skal du bruke den til å se mye filmer og ikke så mye spill så er vel en widescreen mer behagelig. Selv synes jeg det blir litt feil med widescreen på en bærbar så det var ikke noe spesielt krav hos meg(så litt i butikkene osv. og fant ut at det var ikke helt meg). Lenke til kommentar
PSV Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Strømuttaket på en Acer Ferrari er på høyre side ved skjermen(ikke på skjermen men, helt oppe i den kanten av pc'n). Prosessoren på en Acer Ferrari er hvertfall en Low Power prosessor, jeg er ikke sikker på om den Amilo'en er det jeg(jeg er litt tvilende). Og 4200rpm'n som følger med skal visst være rask til å være en 4200rpm disk, men det er null problem å bytte den med en annen en(så lenge det er 2,5"). Det er ikke så mye problem å bytte rambrikkene heller egentlig selv om den ene ligger MYE lettere til enn den andre(en under et lokk på pc'n den andre under tastaturet). Om widescreen er bedre eller ei vet jeg ikke, men det er vel egentlig en smaksak og hva du skal bruke den til. Skal du bruke den til å se mye filmer og ikke så mye spill så er vel en widescreen mer behagelig. Selv synes jeg det blir litt feil med widescreen på en bærbar så det var ikke noe spesielt krav hos meg(så litt i butikkene osv. og fant ut at det var ikke helt meg). OK, så det vil si at jeg ''ENKELT'' kan bytte til en slik: Seagate Momentus 5400.2 100GB 5400RPM IDE ATA/100 2,5" 9,5mm Viss jeg ønsker... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Hei, hvis spilling er første prioritet så er det verdt å nevne at radeon 9700 for bærbar har 4 pipelines og 128bit minne*. Det er altså en "oppgradert" radeon 9600 som de kaller for 9700. Radeon 9800 for bærbare derimot har 8 pipelines og 256bit minne og ergo vesentlig bedre ytelse. Hvilken prosessor du har med såpass trege skjermkort - de er ikke klokket i nærheten av hva desktop versjonene er - er relativt likegyldig. P4 i en bærbar er idiotisk, spesiellt etter at de begynnte å bruke prescott versjoner. Det finnes forskjellige versjoner av A64 for bærbare. Desktop replacement som bruker samme volt som de vanlige og low voltage versjoner har lavere volt og mye lavere varmeutvikling. Disse er omtrent like gode som Pentium M dothan når det kommer til batterilevetid og varmeutvikling. Tror amd er i ferd med å fase inn 90nm A64 i bærbar markedet og disse vil nok ha svært bra ytelse i forhold til batterilevetid og varmeutvikling. Dell har en modell med radeon 9800, men den har dessverre P4 prescott prosessor og er dermed rimelig idiotisk å kjøpe. Den vil ha tilnærmet null batterilevetid og en varmeutvikling som vil få viftene til å gå med høyt turtall hele tida og det skulle ikke overraske meg om det blir en høyere feilrate på det produktet. * Ikke 100% men rimelig. Se tester på www.tomshardware.com for en sammenligning i ytelse. Lenke til kommentar
AC7 Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Per-Stian: Ja du kan bytte til den harddisken lett hvis du ønsker det(er 2 skruer, og dra ut harddisken så skru opp kabinettet til harddisken). Og, 9700 128mb er "det beste" for BÆRBARE etter min viten(merk: bærbare ikke slepbare). Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Synd at DELL har en eklusivavtale med ATI når det gjelder RM 9800 kortet, den hadde gjort susen på mange maskiner. Blir nesten som å gå i en bilbutikk å få høre "Joda, du KAN få en V16 turbo motor, men da MÅ du kjøpe den med en tung Jeep, skal du ha Ferarri som du spurte om, så kommer den bare med V12". Ok , kanskje dårlig sammenligning. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Egentlig ikke Karmacom, jeg hadde et avsindig bra tilbud fra Dell og hadde veldig lyst på 9800, men ikke helvete om jeg skulle ha bærbar som er over 4 cm tykk med en prescott prosessor. Jeg hadde lyst på en ferrari, ikke en jeep. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Jeg hadde lyst på en ferrari, ikke en jeep. Nettopp. men ville jo hjulpet litt da, den har 8 pipelines i forhold til 4, bedre utnyttelse av minnet da, det gir jo en liten FPS boost, hadde vært greit å fått det på en Ferrari eller annen "lett" bærbar / Centrino osv. da? Karma Lenke til kommentar
PSV Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 Jeg hadde lyst på en ferrari, ikke en jeep. Nettopp. men ville jo hjulpet litt da, den har 8 pipelines i forhold til 4, bedre utnyttelse av minnet da, det gir jo en liten FPS boost, hadde vært greit å fått det på en Ferrari eller annen "lett" bærbar / Centrino osv. da? Karma Centrino er det samme som Pentium M er derfor auktuellt... Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Jeg hadde lyst på en ferrari, ikke en jeep. Nettopp. men ville jo hjulpet litt da, den har 8 pipelines i forhold til 4, bedre utnyttelse av minnet da, det gir jo en liten FPS boost, hadde vært greit å fått det på en Ferrari eller annen "lett" bærbar / Centrino osv. da? Karma Centrino er det samme som Pentium M er derfor auktuellt... ja gikk bare litt "off-topic". Dvs. det hadde vært fint å kunne fått 9800 på alle maskiner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå