Gå til innhold

Er det begrensninger i DVI-kabel (ms) ?

z00l

Anbefalte innlegg

Hei!!!

Kom til å tenke på en ting. Mener jeg har hørt tidligere at DVI ikke klarer å resonere raskere enn 10 ms i respons. Vet ikke hvor jeg har dette i fra. Kom bare over en BenQ skjerm som har 8ms respons, og tenkte at hvis dette stemmer, så er det i grunnen ingen vits å kjøpe raskere skjermer enn 10 :)

Er jeg helt på tyttebærtur ?

-z00l-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt ute i ripsbuskene kanskje... ;)

Her et min oppfatning av saken, om jeg forstår spørsmålet riktig:

Det er to begreper å holde styr på her. Oppfriskningsrate og responstid.

DVI er pr definisjon begrenset til 60Hz oppfriskningsrate (det vil si, den kan faktisk være 85Hz på lave oppløsninger.) Det vil si at skjermen oppdateres med nye bilder fra skjermkortet 60 ganger i sekundet. Når DVI kabelen har levert fra seg bildet er den ferdig med sin del av jobben, og det er opp til skjermen og vise det fram.

Responstiden sier noe om hvor lang tid pixlene på skjermen bruke på å reagere på disse bildene og endre fra det gamle til det nye. Den er definert som å skifte fra svart til hvit OG tilbake igjen. Derfor kan du si at en responstid på 16 millisekunder betyr at man kan skifte mellom sort og hvitt EN vei 120 ganger. (Dette er dog teoretisk, fordi pixlene normalt ikke skifter fra sort til hviit, men fra en farge til en annen.)

Men kan du si: Hva hjelper det at den kan skifte 120 ganger i sekundet når den bare får nye bilder 60. Da er jo DVI en begrensning? Da går vel skjermen på tomgang? Ja, men det er nettopp vitsen. Poenget er at i løpet av responstiden har den hverken den nye eller gamle fargen, den jobber med saken. Hvis den effektive reponstiden var den samme som intervallet mellom bildene, ville den aldri vise riktig bilde. Så snart den hadde kommet i mål med ett ville den allerede ha fått et nytt og måtte igang igjen.

Det betyr at jo raskere responstiden er, jo lenger viser den hvert bilde riktig, og jo kortere er den i "skiftemodus", og du slipper det såkalte etterslep. Altså er en kortere responstid bare positivt. Du kommer dog til et punkt hvor du ikke merker forskjell.

Noen kommentarer fra de som vet hva de snakker om? :blush:

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...