Gå til innhold

valg av digitalkamera


Anbefalte innlegg

Hei har tenkt å kjøpe digitalkamera. Kameraet skal brukes til å ta vanlige bilder, som enten blir printet ut hjemme eller hos fotografen og ha muliget til å forstørre bilde og henge det på veggen uten at bilde blir kornete. Det hadde hvert fint med mulighet til selvutløser og mulighet til å fjerne røde øyne.

 

Har sett at komplett har tilbud på Sony DSC-P150 (3500kr). Er dette et bra kamera eller finnes det bedre alternativer? Er det spor på kameraet så man kan sette det i et stativ? Eventuelt hvor mye koster dette?

 

Pleier det å følge med usbkabel med digitalkameraer?

 

edit: er bildene som ligger på akam.no av Sony DSC-P150 tatt med den beste kvaliteten mulig på kameraet? (her)

Endret av Apocalypse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk mitt P150 kamera i går, så jeg har ikke så mye erfaring enda. Jeg har ikke tatt noen bilder ute siden det er mørkt og dårlig vær, men har tatt masse innebilder. Har aldri hatt et brukbart kamera før, men jeg synes bildene blir ganske bra. Man må være stødig på hånda om man skal ta bra innebilder uten tripod (ja det er skruehull under) i dårlig lys og uten blits. Men det kan man fikse på ved å gå over i manuell og sette en kortere lukkertid.

 

Så lenge man ikke bruker ISO400 så blir det ikke så kornete bilder heller. Selvutløser er veldig enkel å bruke, og jeg har prøvd den mange ganger. Trykker på 1 knapp for å aktivere, og fokuserer med den vanlige knappen, så har man 10 sekunder på seg til å stille seg opp!

 

Jeg har prøvd røde øyne funksjonen, og den hjelper litt. Men av de bildene jeg har tatt så er det vel bare 1 av 10 tror jeg som det har vært røde øyne på. Jeg kjøpte en enkel tripod i en fotobutikk for 68kr. Den ser forferdelig billig ut, og er i ren plast, men er veldig grei å sette opp på et bord og er stødig nok til det bruket synes jeg. Den er vel 15cm sammenslått.

 

USB kabel til å overføre bilder til pcen følger med, og på den samme kabelen er det uttak for audio og video som kan kobles til tven for å se på bilder og filmer direkte.

 

Når jeg skulle ha kamera vurderte jeg canon ixus 40, panasonic fx7 og casio z55. Jeg leste de testene jeg kunne finne, og kom fram til at P150 passa best for meg. Så langt er jeg fornøyd med kameraet! Bare synd at minnebrikka jeg bestilte ikke var på lager så jeg sitter her med det 32mb kortet som fulgte med.

 

Håper det hjalp noe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...