daniello Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Hei.. Tenkte jeg skulle sjekke tempen på forskjellig nå i disse problemtidene med maskinen min og flere oppstår.. Har gigabyte k8ns pro hovedkort.. Testet med Everest og der viser cpu 70 grader, hk 36 og d samme gjør diskene. Dette var vel noe drøyt da.... Har lest litt rundt ang. dette men håper noen kan komme med innspill.. P.S Jeg åpnet kabinettet for å kjenne rundt (kjøleribba?) og den var sånn smålunken.. Har ingen anelse på dette, så jeg hadde vært takknemlig for like god hjelp som jeg alltid har fått på dette forumet.. Mvh daniello Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Kan hende at det er sensoren som leser feil. Prøv med en BIOS oppdatering og se om det hjelper. Lenke til kommentar
daniello Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Takk for svar.. Siden jeg aldri har oppgradert noen bios, tenkte jeg å sjekke med et annet progr. og brukte sisoft sandra.. Der kom følgende: board temperature: 25 grader cpu temperature :39 grader power / aux temperature : 71 grader Hva med dette da? Lenke til kommentar
daniello Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) Det kom forresten advarsel der om at mainboard temperature is too high..... Gikk også inn i bios og der var temperaturen 52 grader.... I henhold til Sandra, ligger cpu voltage på 1.63 og aux på 2.62.... Kan noen komme med innspill please.. Litt redd hele kassa skal smelte jeg:) Tenkte jeg skulle flashe bios, men lurer på om Hyper-Threading og hyper transport er det samme om noen vet.. Hyper-Threading skulle jeg disable i bios, men jeg finner den ikke.. Litt redd for å feile med dette.... Endret 12. januar 2005 av daniello Lenke til kommentar
daniello Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Hei igjen.. Har ordnet seg etter bios oppgradering.. Cpu viser stort sett rundt 8 grader.. Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Hei igjen.. Har ordnet seg etter bios oppgradering.. Cpu viser stort sett rundt 8 grader.. 8 grader?? Hvilken kjøler bruker du? Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Hei igjen.. Har ordnet seg etter bios oppgradering.. Cpu viser stort sett rundt 8 grader.. ehhh.....!!!! 8 grader er jo noe sinnsykt lite!!!!!!! en kamerat av meg påstår at du ikke får kjølt ned pc'n no særlig under romtemp. med mindre du bruker f.eks vannkjøling, så da må det nesten være feil med mindre du synes det er koselig med 8 grader i kontoret/stua/rommet ditt Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 en kamerat av meg påstår at du ikke får kjølt ned pc'n no særlig under romtemp. med mindre du bruker f.eks vannkjøling, så da må det nesten være feil med mindre du synes det er koselig med 8 grader i kontoret/stua/rommet ditt Stemmer det. CPU'en vil aldri kunne bli kaldere enn lufte-temperaturen, ved luftkjøling. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 8C, da er ihvertfall noe feil... det er jeg nesten sikker på uten at jeg hverken er expert eller påståelig.. 8C... Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 en kamerat av meg påstår at du ikke får kjølt ned pc'n no særlig under romtemp. med mindre du bruker f.eks vannkjøling, så da må det nesten være feil med mindre du synes det er koselig med 8 grader i kontoret/stua/rommet ditt Stemmer det. CPU'en vil aldri kunne bli kaldere enn lufte-temperaturen, ved luftkjøling. Den blir ikke lavere enn romtemperatur med vannkjøling heller Lenke til kommentar
daniello Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Forstår ikke helt disse målingene jeg, da sisoft sandra viser: board temperatur: 25 cpu :37 power/aux : 5 Everest viser: hk: 36 cpu: 4 diskene ca: 33 alt i grader ja.. Lenke til kommentar
daniello Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Ligger fortsatt på det samme i sandra og Everest etter en lang oppetid på maskinen.. Bios viser 52 grader på cpu.. Er det noen som har en anelse hvordan jeg skal finne ut hva som er reelt? Har lest at i bios skal den være mest nøyaktig, men der synes jeg den er litt høy... Håper noen kan gi meg et godt råd.. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Stemmer det. CPU'en vil aldri kunne bli kaldere enn lufte-temperaturen, ved luftkjøling. Den blir ikke lavere enn romtemperatur med vannkjøling heller Jo, det tror jeg nå.. Hele cluet er vel at vannet har bedre-kjøleegenskaper enn luft? Altså: man kan kjøle ned vannet til å bli kaldere enn luft-tempen, men man kan ikke kjøle ned luft-tempen til å bli kaldere enn den er. Lenke til kommentar
pback Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Den eneste måten du kan få kaldere cpu-kjøling enn lufttemperatur med vannkjøling, er med radiatoren ute i kulda, eller ved bruk av peltier! Ellers vil vanntemp ligge rundt 8-12 grader høyere enn lufttemp. og cpu endel høyere enn det igjen. Lenke til kommentar
Portalol Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 har samme cpu vet ikke om det har noe å si, men jeg har aldri sett "Aux" tempen over 11C. (den ble faktisk varmere ifølge målingene når jeg satt en vifte i kabinettet) ( Har vannkjøling <3 ) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Ligger fortsatt på det samme i sandra og Everest etter en lang oppetid på maskinen.. Bios viser 52 grader på cpu.. Er det noen som har en anelse hvordan jeg skal finne ut hva som er reelt? Har lest at i bios skal den være mest nøyaktig, men der synes jeg den er litt høy...Håper noen kan gi meg et godt råd.. Om det er med std kjøler er ikke den temp som vises i bios så veldig mye feil nei, et sted mellom 45 og 55 grader er vel normalt det. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Stemmer det. CPU'en vil aldri kunne bli kaldere enn lufte-temperaturen, ved luftkjøling. Den blir ikke lavere enn romtemperatur med vannkjøling heller Jo, det tror jeg nå.. Hele cluet er vel at vannet har bedre-kjøleegenskaper enn luft? Altså: man kan kjøle ned vannet til å bli kaldere enn luft-tempen, men man kan ikke kjøle ned luft-tempen til å bli kaldere enn den er. Som nevnt høyere opp så får du ikke lavere en romtemperatur med mindre radiatoren er plassert utendørs i minusgrader. Vannkjøling benytter seg av luft for å kvitte seg med overskuddsvarme så ergo vil ikke tempen i vannet falle under temperaturen i rommet der radiatoren er plassert Grunnen til at vannkjøling er bedre enn vanlig luftkjøling er fordi vann leder varme mye bedre enn luft. Mao så vil vann absorbere og lede bort mer varme enn det luft klarer. Derfor trenger ikke nødvendigvis idle temp å bli særlig påvirket av overgangen fra luft til vann, det er ved load at du ser de store forskjellene, og følgelig derfor vannkjøling er attraktivt hvis man skal overklokke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå