Veritas Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Jeg fikk til å flashe "award BIOS" når jeg i utgangspunktet skulle hatt "AMI". Da jegskulle slå på maskina kom strømmen på, men ikke noe mer enn det. Jeg prøvde selvfølgelig å fjerne CMOS ved å gjøre det som sto i manual, men fortsatt skjedde ikke noe da jeg slo på maskina. Er det noen som har peiling på hva jeg kan gjøre for å ordne dette ? -på forhånd takk for svar Lenke til kommentar
HeDo Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Ka hovedkort har du,eg regne med at du bare trenge lasta inn AMI sin bios,så sko du væra up and running.Så lenge det ikkje e bios for feil model du har lasta inn,får ikkje håpa det for din del,for då kan hovedkortet ha tatt kveld å natt å det så værre e :smile: [ Denne Melding var redigert av: HeDo på 2002-06-12 17:13 ] Lenke til kommentar
Veritas Skrevet 12. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2002 Jeg vil helst ikke ha svar som Abdullah's. Prøv å vær litt seriøs! HeDo skrev: Ka hovedkort har du,eg regne med at du bare trenge lasta inn AMI sin bios,så sko du væra up and running. -hvordan skal jeg kunne "bare lasta inn AMI sin bios" når jeg ikke kan gjøre en dritt på hele pc'n? jeg la ikke inn BIOS for feil modell, bare annen BIOS for samme modell. hovedkortet mitt: http://www.msi.com.tw/products/mainboard/m...p?model=MS-6309 Lenke til kommentar
Veritas Skrevet 12. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2002 legger til at skjermen ikke har kontakt med hk el. BIOS i det hele tatt. Lenke til kommentar
janosh Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Hm, jeg tror du sliter. I CMOS som du har restartet, ligger kun informasjonen du har gitt BIOS (altså der BIOS lagrer infoen + klokka)... Jeg trur du sliter dersom du ikke har en EEPROM brenner tiljengelig og kan brenne in BIOS i chipen igjen.. Ellers trur jeg du må kjøpe ny bios :sad: Lenke til kommentar
dudsi Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Så lenge du ikke kommer til bios menyen, så er det ikke så mye mer å gjøre enn å få byttet bios eller flashet den på nytt hos noen med utstyr til det. Du gikk dessverre i den fellen som det advares mot fra produsent etc...alltid vær 100% sikker på at du legger inn rett bios. Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Du kan prøve å følge "kokeboka" for bad flash, som ligger på MSI hjemmeside. http://www.msi.com.tw/support/bios/boot.htm Husk å følge prosedyren for AMI bios. :smile: Ardie Lenke til kommentar
S-Blazer Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Slapp av, det finns råd. Siden det er et MSI hovedkort, går jeg ut ifra at bios'en som sitter der er en slik firkanta sak som er 1cm i lengde og bredde? Om det er av den typen du finner på ECS/Asus/Abit hovedkort, er du heldig. (slike som er rundt 2-3 cm i lengde og 1.5 cm i bredde) Det eneste du behøver å gjøre er dette: 1. Last ned RIKTIG bios :wink: 2. Skaff et IDENTISK kort (lån av en kompis eller noe slikt) 3. Start opp maskinen med det "nye" kortet. Når maskinen er startet opp med oppstarts diskett, fjerner du bios chip'en (vær FORSIKTIG å IKKE bøye pinnene) 4. Sett inn den gamle bios chip'en som er feilflashet. 5. Flash den gamle brikka, og restart maskinen. Voila, du har en fungerende bios. Dette kan gjøres, pga når du har brukt oppstartsdisketten, så er bios og alle innstillinger lastet inn i minnet (ram). (da har du ikke lenger bruk for den chip'en. Det eneste den gjør, er å starte opp maskinen. Samme funksjon som en start motor til en bil gjør) Når alt fungerer, setter du bare brikka tilbake i ditt eget hovedkort. (forsiktig med de stakkars pinnene...) Har ikke prøvd å gjøre dette med bios'ene som er mindre (de med 1cm i lengde og bredde) da de sitter rimelig godt fast i en grop på hovedkortet. Men det er mulig, absolutt! S-Blazer Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Hvis diskettstajsonen klikker er det håp for deg lag en diskett uten oppstart og kopier over biosfila som du skulle flashe med, og døp om den til amiboot.ini sett disketten i stasjonen og trykk på power og vent til maskina pipper 4 ganger da tar du ut disketten å maskine boter om. dette funka til meg Lenke til kommentar
SuperJan Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Kan ikke så veldig mye om dette, men går det ikke ann å snakke med de du kjøpte den av og kjøpe en ny BIOS chip med en ny BIOS? Tror man kan bestille ihvertfall, fra Producere'n... Bare et forslag. Lykke til!! Lenke til kommentar
Abdullah Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Abdullah den hellige mann gir deg svar ! Når du har rotet til BIOS kan du ikke gjøre den om, du må kjøpe ny bios eller nytt hovedkort. (velger åpenbart det siste) Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Quote: Den 2002-06-13 03:38, Abdullah skrev:Abdullah den hellige mann gir deg svar !Når du har rotet til BIOS kan du ikke gjøre den om, du må kjøpe ny bios eller nytt hovedkort. (velger åpenbart det siste) Hm det er ikke helt rett, i mange tilfeller er det mulig å rette opp det som har godt galt. Det har jeg gjort mange ganger. Søk etter badflash på nettet å lær. Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Quote fra Fixer'n: Hvis diskettstajsonen klikker er det håp for deg lag en diskett uten oppstart og kopier over biosfila som du skulle flashe med, og døp om den til amiboot.ini sett disketten i stasjonen og trykk på power og vent til maskina pipper 4 ganger da tar du ut disketten å maskine boter om. dette funka til meg . Dette er en prosedyre som kan virke, jeg har også gjort dette, men du må holde inne Ctrl + Home når du starter maskinen på nytt, da vil den flashe BIOSen din hvis du har den disken i med den filen. Maskinen vil som han sa pipe etter en stund, så starter maskinen seg på nytt. Hvis ikke så må du gjøre det. Men maskinen må få gjort seg ferdig med flashinga først. Jeg er ikke 100% sikker på de tastene man skulle holde inne for at maskinen skal begynne å flashe, håper noen kan korrigere meg hvis jeg tar feil. Lykke til. Lenke til kommentar
ebe Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Da jeg gjorde dette holdt det med å putte inn disketten og starte PCen. Resten ordna seg. Mener på disketten skal hete AMIBOOT.ROM, og ikke AMIBOOT.INI. Mulig begge deler funker (siden d ble skrevet over her) Lenke til kommentar
Veritas Skrevet 13. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2002 takker for svar. har forresten prøvd det med amiboot.rom før :/ hvor kan jeg kjøpe BIOS chip til akkurat mitt type hovedkort? http://www.msi.com.tw/products/mainboard/m...p?model=MS-6309 Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Hei Veritas! Kva med å forhøre deg med webshopper som selger samme type hovedkort som du har.Eller dei du kjøpte hovedkortet av. Om ingen av forslaga over fungerer. Btw,kom på at det kanskje kan være ein fordel å oppdatere award biosén min.. Har ikkje oppdatert den i det heile tatt.. Kjøpte biosen (heile pcén forøverlig) i 1998.Så er kanskje på tide å oppdatere. Men,på award.com sine sider virker det som om ein må kjøpe oppdateringa ;( Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Quote: Veritas skrev (2002-06-13 14:21):takker for svar. har forresten prøvd det med amiboot.rom før :/hvor kan jeg kjøpe BIOS chip til akkurat mitt type hovedkort? http://www.msi.com.tw/products/mainboard/m...p?model=MS-6309 Det er ikke sikkert at du trenger å kjøpe ny BIOS-chip, fullt mulig at du kan sende inn den du har til reprogrammering. Siden nødprosedyrene ikke fungerte i ditt tilfelle, så er det kanskje verdt et forsøk. Jeg fikk en gammel PII maskin med feilflashet BIOS, tok ut BIOS-brikka og sendte den inn til disse folka: http://www.badflash.com Fikk chipen tilbake ferdig reprogrammert. Inkludert forsendelse, så kom det på ca. 200kr,-. Husk å være forsiktig når du tar ut brikka, pinnene kan lett bli bøyd og knekke. Pakk den også veldig godt inn, står litt mer om det på sida. Det går også an å bestille ferdig programmerte chip'er, men de fører ikke alle typer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå