Åsmund Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 hai, sitter på skolelinux med begrensa valg nå. Har null peiling på linux. Må jeg innstalere en driver til usb disken? Jeg finner ikke min datamaskin lignende sak her heller. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Du kan forsøke å montere /dev/sda1 Driveren er nesten helt sikkert installert, mulig du må laste den. På mer moderne distroer (f.eks. fc3, Novel, etc) er det bare å stappe inn og kose seg. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) montere? skrive inn kommando? edit: fant det ut. lagde ny hd og fant det du sa. men filsystemet, er det kompitabelt med wintelen min ? edit: den fant en anen hd..kan ta ut disken og se om den finner det alternativet da dfant ikke driver på twinmos sine sider Endret 12. januar 2005 av Åsmund Lenke til kommentar
huf Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 mount /dev/sda1 /mnt/usbdisk for eks. Da må du opprette mappen usbdisk i /mnt/ først. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 fikk ikke lov til å lage mappe,,, kjøpe trådløst koble til og gjemme den og sette på mac filtering elns. Lenke til kommentar
boza Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) Du sitter med begrensa muligheter? Dvs tynnklient? For at USB "penner" skal fungere i slx må dette gjøres/aktiveres sentralt først. Vet ikke om USB disker er samme konfigg, men regner nesten med det... Sjekk: http://www.skolelinux.org/no/documentation...driftbok#USBPEN Endret 12. januar 2005 av boza Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 hei igjen. nå er det nye maskiner og nye linux os. Er debian og kde- hva nå enn det er. Virker som at det er en slags filbehandler. Uansett, usb disken fungerer nå, ialefall av og til. Fks nå står det at disken er der, og at det er 34 mb ledig, men disken er ikke der. Jeg har ikke satt den i. Jeg oppdaterer uten noe annet resultat, prøver å unmounte osv men da får jeg beskjed om at den ikke er mounta i følge mtab. Men valget om å mounte er grått, jeg kan ikke velge det. Så jeg prøver å sette i usb disken og ingenting skjer, får ikke gjort noe fra eller til. Altså det er mye selvmotsigelse her. Er tidlig på morgen, håper jeg har skrivd fårståelig. Det pleier å fungere etter en omstart av maskina, men det er kjedelig, det tar lang tid. Avlutte nåverende økt hjelper ingenting. Er det meninga at jeg må restarte maskina for å få usb disker til å funke? Er tidlig på morgen, håper jeg har skrivd forståelig. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 For å kunne mounte en enhet, må du vel være root for å få til det. Er du ikke det, er det ikke noe rart at det ikke går. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 For å kunne mounte en enhet, må du vel være root for å få til det. Er du ikke det, er det ikke noe rart at det ikke går. Eller så må den være lagt inn i fstab med opsjonen "user(s)". BTW FC3 og høyere har en mekanisme som setter opp fstab og monterer sånne disker automatisk når du stapper dem inn. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 For å kunne mounte en enhet, må du vel være root for å få til det. Er du ikke det, er det ikke noe rart at det ikke går. Eller så må den være lagt inn i fstab med opsjonen "user(s)". BTW FC3 og høyere har en mekanisme som setter opp fstab og monterer sånne disker automatisk når du stapper dem inn. Det har dei fleste distroar berekna på desktop som er brukarvennlege... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå