Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Plutselig kommer ingen inn på pcn min lenger

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort problem ! Nå i løpet av de 2 siste ukene er det ingen som kommer inn på pcn min. (Laste over filer osv osv) Men de finner den når de søker.. Kommer bare den vanlige feilmeldingen .. (skal legge ved bilde) Jeg har firewall men det er ikke problemet, har prøvd å slå av den, dessuten har jeg godtatt alle ipr fra 1.1.1.1 - 255.255.255.255. Dette har fungert før. Dette har skjedd plutselig. Og jeg har ikke den mildeste anelse engang. Noe lignende har skjedd med brutter sin pc. hva gjør jeg ?

post-61-1105556976_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette e dessverre et problem som opptår ofte utav det blå og som jeg og alle jeg kjenner har problemer med å få bukt med. Har min desktop pc og laptop i nettverk via en ruter og dette går so m d suser meste parten av tiden men innimellom får jeg samme feilmelding som deg på den ene eller den andre maskinen. Har hatt samme problem også på lan. Det ordner seg alltid etter litt tid :dontgetit:

Spesiellt på litt større LAN så er det merkelig hvordan du kan koble til 10 maskiner og 10 andre kan ikke nåes selv om du finner de i nettverket :hrm:

Bare prøv frem og tilbake og la systemet stå litt tilkoblet før du begynne å leite det er mitt eneste råd. Gudd løkk :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er et kjent problem at antallet tilkoblinger er begrenset til 10 i windows xp slik at ikke OS'et skal kunne brukes til filserver. Har fått bekreftet dette fra microsoft personlig.

Denne sperren er kompilert inn i kjernen til XP og kan ikke endres iflg. Microsoft.

Skal du ha flere enn 10 brukere tilkoblet pc'n må du ty til en FTP server.

(Nei, det hjelper IKKE med tcpip.sys patchen i denne sammenhengen!)

Her er chat-loggen fra MS:

The session has been accepted.

{Hans Robert} Takk for at du benytter deg av Microsoft Windows XP SP2 Chat Support. Mitt navn er Robert og jeg vil håndtere din sak.

Jeg kommer til å sende deg en logg av vår samtale. Den angitte mailadressen din er [email protected] , stemmer dette?

{JKJK} ja

{Hans Robert} Ok. Ska bare ta å lese igjenom problembeskrivelsen din

{JKJK} greit

{Hans Robert} Ok, såvidt jeg vet er det ikke mulig at flere enn 10 personer skal kunne være tilkoblet maskinen samtidig. Dette er en begrensning i Windows XP som du ikke kan forandre, pga at Windows XP skal bli brukt som filserver. (Det finnes server versjoner av Windows til dette)

{JKJK} men dette ble vel endret i SP2 ?

{Hans Robert} Nei, det som kom med i SP2 var at man forandret antall TCP/IP oppkoblinger i sekundet til 10. Dette er noe annet en hvis du kobler opp til maskinen via fildeling i Windows (sånns om jeg skjønte du prøvde å få til)

{JKJK} ok (ja, du forstod det riktig).

{Hans Robert} Ok. Så da er det nok dessverre ikke noe du kan gjøre med det

{JKJK} Men jeg synes det virker litt "overklill" å måtte installere f.eks. server2003 bare for å få delt ut noen få filer til en 12-15 brukere....

{JKJK} kan jo såklart bruke ftp, men halve poenget er at brukerene skal kunne jobbe direkte mot sharet.

{Hans Robert} Ja, jeg skjønner problemet. Men det er sånn det er laget, og dette er kompilert i kjernen av Windows, så såvidt jeg vet så er det ikke mulig å forandre det noen steder heller.

{JKJK} ok. da får jeg heller finne på noe annet. Hvilken løsning anbefaler du?

{Hans Robert} Vel, har vel egentlig ingen god løsning til akkurat det. Som sagt FTP er jo mulig, men kan bli forholdsvis komplisert i forhold til vanlige brukere.

Ellers så har jeg egentlig ingen god løsning på akkurat det hvis du har 12-15 brukere

{JKJK} akurat. Dette synes jeg det bør bli tatt hensyn til i senere windows versjoner... Du kan bringe ønsket videre hvis du har mulighet.

{JKJK} er det samme begrensning i windows 2000 ?

{Hans Robert} Det skal være en begrensning der også i klient versjonen av Windows, men jeg er ikke sikker på hvor mange den er begrenset til. Mest sansynlig er det også satt til 10 brukere

The visitor has ended the chat session.

edit: for å se hvor mange sessions du har oppe kan du gjøre følgende:

Høyreklikk på my computer - manage -> shared folders -> sessions

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...