Elwiz Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) problem: har xp på c (som er s-ata) har mandrake linux på g, som står som master på IDE1. I bios står SCSI som first boot device, og disken med linux som second boot device. Problemets kjerne: jeg ønsker mulighet for å velge operativsystem i oppstart. eneste måten jeg vet om nå, er å skifte boot device i bios, noe som er tungvindt. Du som er utdanna og intelligent, hvordan kan jeg fixe d? Elwiz Endret 12. januar 2005 av Elwiz Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Kan du poste filene /boot/grub/grub.conf og outputet av "fdisk -l /dev/hdb"? Lenke til kommentar
ratix Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 hvordan kan jeg fixe d? Du kan legge på en "e" og en "t" så blir det et fullstendig ord Lenke til kommentar
zyp Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Sett linuxdisken som boot-device, så legger du inn en chainloader-entry i grub.conf som linker videre til sata-disken. Den vil sannsynligvis se ut noe lignende dette: title=Windows rootnoverify (hd1) chainloader +1 Når du da velger den linja så vil grub kjøre bootloaderen på hd1 (den må muligens byttes, prøv deg frem), som er windows' egne bootloader. grub.conf ligger forresten som /boot/grub/grub.conf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå