Gå til innhold

Netshop notebook 1557ALS kontra GLS

jodale

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

7200RPM harddisk vil jeg anbefale deg på det sterkeste. Du vil merke det kanskje spesielt i operativsystemet da maskinen reagerer vestetlig kjappere f.eks når du klikker på "min datamaskin" eller klikker deg inn på startmenyen. Kjøpte meg ny shuttle nå og satte inn en WD Raptor med 10000RPM og det er ordentlig deilig å jobbe med!

Har også hatt en tilsvarende maskin som du tenker på å kjøpe, og jeg kan trygt anbefale den. Eneste som jeg var misfornøyd med var den mustingen som er på den selve bærbare, men det løser man meget enkelt ved å kjøpe en ekstra mus:) Det gjør nok de fleste til en bærbar uansett!

Lenke til kommentar

Husk at 7200RPM kan ofte vibrere og støye mer. Allikevel, hvis den ikke gjør det, så vil alltid 7200RPM disker bruke mer strøm og generere mer varme.

Du må ikke ha 7200RPM til videoredigering, holder med 5400RPM sålenge du ikke skal recorde i realtime helt ukomprimert video. Ved spilling er forskjellen minimal, litt lenger loadetid på spill men går ikke utover f.eks FPS i spillet.

Der du merker mest 7200RM er alle andre dagligdagse ting, opplastningen av Windows går raskere, mindre ventetid i generelle filoperasjoner som gir en sterk følelse av at maskinen er raskere.

Mye fordeler, et par bakdeler, og så store sprik i smak/behag av hva forskjellige folk prioriterer og irriterer/ikke irriterer seg over at du må nesten erfare det selv for å danne en ordentlig mening.

Jeg ville investert i en GLS modell, den har litt andre fordeler også, som støtte for mer RAM fysisk på kortet, dekselet har knapper for cd-avspilling/play/skip/stop osv. bedre GPU som ELD nevnte ovenfor.

PS: jeg er en smule eller ti subjektiv, siden jeg selv har bestilt en GLS.

Karma.

Lenke til kommentar

Akkurat det med grafikkkortet er det nok liten forskjell. Jeg kjøpte ALS med 9600, og kjører HL2 nydelig med standard settings, 1024X..... Får 60fps i video stress-testen i cs:source, og litt over 10200 poeng i 3dmark01. Har sett folk med 9700 kjøre dårligere enn dette. Spander heller de 2000 på bedre harddisk og mer ram, du vil nyte det mye mer :D

Specs:

9600 64mb

1,7 ghz dothan

512mb ram

60gb 5400

Lenke til kommentar
Jeg ville investert i en GLS modell, den har litt andre fordeler også, som støtte for mer RAM fysisk på kortet, dekselet har knapper for cd-avspilling/play/skip/stop osv. bedre GPU som ELD nevnte ovenfor.

Karma.

Tar like mye RAM begge modellene!

Har eid både 1557ALS og GLS

Syns GLS`en er penest å se på, men ALS har sinnsykt mye bedre høytalere.. noe som er et stort problem på GLS

Lenke til kommentar

Karma.

Syns GLS`en er penest å se på, men ALS har sinnsykt mye bedre høytalere.. noe som er et stort problem på GLS

oi? fortell? ( om høytalerne mener jeg ).

Lenke til kommentar

Karma.

oi? fortell? ( om høytalerne mener jeg ).

GLS`en har mindre høytalere enn ALS. ALS gir nesten dobbelt så mye lyd!

Mye av grunnen er også at ALS har større "høytalerkasse" enn GLS, siden ALS ikke har "jallapanel". Hvis du har skrudd på begge modellene så skjønner du problemet

Lenke til kommentar

Uff da...

Har tatt på/sett/prøvd en ALS, men ikke sett GLS med egne øyne enda men venter spent. Lyd er ikke noe jeg har prioritert på bærbar, vent meg til at der burde man aldri ha høye forventninger uansett og heller bli positivt overrasket.

Men HVOR ille er lyden på GLS da? i hva slags form er den ille? i form av lavt volum, eller i form av skraping/clipping i høyttaler eller?

Lenke til kommentar
Uff da...

Har tatt på/sett/prøvd en ALS, men ikke sett GLS med egne øyne enda men venter spent. Lyd er ikke noe jeg har prioritert på bærbar, vent meg til at der burde man aldri ha høye forventninger uansett og heller bli positivt overrasket.

Men HVOR ille er lyden på GLS da? i hva slags form er den ille? i form av lavt volum, eller i form av skraping/clipping i høyttaler eller?

Lydbildet er helt for jævlig på GLS, kun de høyeste frekvensene som kommer fram, så høyt at mellomtonen heller ikke kommer ordentlig fram.. et problem for tale o.l

Lyden er også veldig lav, kipt hvis du skal se film o.l

Nå skal det sies at bærbare generelt har et problem hva angår lyd, men er ikke særlig fornøyd med GLS for å si det sånn

Lenke til kommentar

Kommer med en guide som viser litt av problemet med GLS og lyd.

Guiden vil også vise deg hvordan du kan rette opp problemet til en viss grad, gi meg en uke :thumbup:

1557 er en vanvittig bra maskin, liker layouten, skjermen, batteritid og ytelse generelt.. synd hvis dårlig lyd skulle ødelegge for en så god maskin, etter modifikasjonen kan du regne med rundt 20% "bedre" lyd, ikke all verdens men det hjelper godt på..

Guiden vil komme med flere detaljerte bilder!

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Følger det ikke med en audio-equalizer på AC-97 driveren slik at du kan justere lydbildet så mellomtoner kommer bedre frem? Har hatt samme problem på en annen bærbar fra medion, men løste det ved å justere opp mellomtone og ned høyfrekvente lydene.

Evt. hva er mulighetene for å "tweake" høytalerne i GLS selv med f.eks andre elementer, kan høytalerne nåes enkelt? Eller ville det vært en destruktiv/irreversable operasjon?

Gleder meg til guiden din, jobber med en selv også, men foreløpig bare samlet for-materiell, info om drivere/nedlastnings-steder osv. siden jeg enda ikke har fått min maskin.

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Kommer med en guide som viser litt av problemet med GLS og lyd.

Guiden vil også vise deg hvordan du kan rette opp problemet til en viss grad, gi meg en uke :thumbup:

1557 er en vanvittig bra maskin, liker layouten, skjermen, batteritid og ytelse generelt.. synd hvis dårlig lyd skulle ødelegge for en så god maskin, etter modifikasjonen kan du regne med rundt 20% "bedre" lyd, ikke all verdens men det hjelper godt på..

Guiden vil komme med flere detaljerte bilder!

Hei!!

Vurderer å bestille en GLS selv, men vet dere om det kommer oppgraderinger/prisavslag eller spesielle tilbud snart?

Jeg sendte mail til netshop for å spørre om mye rart, blant annet leveringstid. De skrev bare at de er de første som får inn bareboner i norge fra aopen, eller no sånt no...uten å skrive noe om leveringstid. Vet dere per i dag sånn ca hvor lang tid det tar før maskinen kommer?

Jeg spurte også om ATI Radeon 9800 snart blir brukt, og fikk som svar at han som kunne om slike ting var sjuk...Vet dere no?

På forhånd takk for svar!

Mvh

Locinho

Lenke til kommentar

Fikk informert fra netshop at de får inn 100 kolli med 1557 rundt den 15, men regner med en uke i tillegg skal man følge statistikken/gjennomsnittet av forsinkelser på ubekreftede forsendelser fra utlandet.

Aopen informerte litt mer vagt, de sa at de jobbet på spreng for å forbedre flyten av 1557 til Norge denne og neste måned pga stor etterspørsel.

ang. 9800, ingen peiling.

Edit: 1558-J tror jeg er med 9800 (eller 9700 med 256mb / vag i minnet nå ) når Dell sin avtale med ATI går ut, jeg leste det ett sted, lurer på om det var Aopen sine sider selv, men mulig hjernen min tuller litt med meg nå. Må nesten sjekke det igjen og se hva / hvor jeg fant det.

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Følger det ikke med en audio-equalizer på AC-97 driveren slik at du kan justere lydbildet så mellomtoner kommer bedre frem? Har hatt samme problem på en annen bærbar fra medion, men løste det ved å justere opp mellomtone og ned høyfrekvente lydene.

Evt. hva er mulighetene for å "tweake" høytalerne i GLS selv med f.eks andre elementer, kan høytalerne nåes enkelt? Eller ville det vært en destruktiv/irreversable operasjon?

Gleder meg til guiden din, jobber med en selv også, men foreløpig bare samlet for-materiell, info om drivere/nedlastnings-steder osv. siden jeg enda ikke har fått min maskin.

Karmacom

Kan alltids modifisere driver o.l for at saken skal spille høyere, men modden jeg planlegger er av hardware, den vil heller ikke være synlig..

Har akkurat bestilt meg et centrino2 WLAN kort som skal inn i saken, denne lander i postkassa mi på lørdag, så da skal PC`en opp uansett.. så gidder ikke gjøre modden før jeg har centrino2 kortet.. orker ikke å demontere 1557`en min 2ggr for å si det sånn, regner med at modden er ferdig på søndag! Stay tuned ;)

Centrino2 WLAN-kortet var på lager hos komplett.no, kom på 430kr.inkl. frakt

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Takk for flotte tilbakemeldinger. Deilig å høre at lydkortet er bedre på ALS. Jeg bestilte denne i dag. Oppgraderte standarden til 9900 til følgende spesifikasjoner:

60 gb 7200 rpm

8x DVD +/- brenner

Kingston 512MB 330MHz

Totaltpris ble ca 11000.

Dette blir gøy. Nå har vi endelig på soverommet plass til babyen som kommer om 4 uker. 54Mbps, 802.11g, m/4port Switch er også kjøpt inn. Skal bli godt å kunne la babyen grine for seg selv slik at man får fred til chatting på internett!

Evt kommentarer til oppsettet er ønskelig. Rekker sikkert å endre bestillingen dersom jeg har gjort noen store tabber.

Lenke til kommentar
Takk for flotte tilbakemeldinger. Deilig å høre at lydkortet er bedre på ALS. Jeg bestilte denne i dag. Oppgraderte standarden til 9900 til følgende spesifikasjoner:

60 gb 7200 rpm

8x DVD +/- brenner

Kingston 512MB 330MHz

Totaltpris ble ca 11000.

Dette blir gøy. Nå har vi endelig på soverommet plass til babyen som kommer om 4 uker. 54Mbps, 802.11g, m/4port Switch er også kjøpt inn. Skal bli godt å kunne la babyen grine for seg selv slik at man får fred til chatting på internett!

Evt kommentarer til oppsettet er ønskelig. Rekker sikkert å endre bestillingen dersom jeg har gjort noen store tabber.

lydkortet er det sammen, men høytalerne er større og gir mer lyd!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er w-lan på 1557ALS bra ellr , og er tastaturet noe tess ? og gidder du å ramse opp alle negative samt positive sidene du finner med 1557ALS ? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...