Mann_Av_Gull Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Noen her som vet hvor mye effekt det ville gi å kjøre det varme retur-vannet som kommer rett fra CPU-Blokken, gjennom EN TIL radiator? Slik at vannet da blir nedkjølt før det kommer til tanken igjen, og vil da være nedkjølt ganske mye når det kommer opp til den "Primære" radiatoren igjen. Noen som har prøvd noe slikt?? Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Radiator kan du ikke få nok av Tviler på at det er noe særlig bedre med to (like) små fremfor en som er dobbelt så stor som en av de små. Men to små er jo mye bedre enn en liten Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Vil du benytte to, så bør du i alle fall koble dem i paralell. Da får du minst strømningsmotstand, og antakelig også en bedre delta T for vannet inn / ut. Lenke til kommentar
Guffen Duck Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Tja, jeg har 2 radiatorer i seriel der målet var å bruke så lite viftekapasitet som mulig. Eliminere støy. Får noe høyere motstand på vannet, men jeg kjører nesten vifteløst nå. Kun en 120 på 10-12% (bruker Aquaero). Dette kjøler greit XP 2800+, Gainward 6800LE, Abit NFS-7 2.0. Kommer til å putte på en HD blokk snart og regner også med at det går greit. Har en gjenomstrømning på 1.2 l/minuttet på en Eheimen 12v pumpe. Kunne sikkert fått noe bedre tempraturer med paralell på radiatorene, men jeg syntes det ble for mye slanger i kabinettet. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Man kan jo selvsagt koble som man vil, med de fordeler / ulemper man får. Noe av poenget mitt var at to i paralell sannsynligvis vil være mer effektivt fremfor to i serie. Tanken bak dette, er at vannet som går inn i radiatorene vil være like varmt, og dermed vil Delta T over disse bli gunstigere. Dvs, temperaturforskjellen mellom vann og luft vil i utgangspunktet være størst, og vil dermed gi en bedre avkjøling av vannet. Kjører man i serie, så "risikerer" man at vannet i radiator nr.2 vil være såpass kaldt etter å ha passért radiator nr.1, at temperaturforskjellen mellom vann og luft vil være ganske redusert, og dermed også kjøleeffekten til radiator nr.2 En annen fordel er som allerede nevnt, at strømningsmotstanden vil bli redusert ved en paralellkobling, og dermed økes "overall" flow i systemet. Dette kan jo være en fordel, ettersom mange av dagens kjøleblokker favoriseres av en høy flow. Btw; 1,2 ltr/min er jo ganske beskjedent, det tilsvarer jo ikke mer enn 72 liter/t! Nesten i minste laget synes jeg? Du bør etterstrebe det dobbelte, da er jeg ganske sikker på at du vil få et bedre resultat, Guffen Duck. Og om du forstår forslaget mitt, så vil du også sikkert se at viftebehovet vil bli ytterligere redusert, i hvert fall i teorien.... Lenke til kommentar
Guffen Duck Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Når deg gjelder radiatorene så er paralell en fordel, slik løsningen er hos meg nå så kan jeg kjøre uten vifte på radiator 1, og veldig liten hastighet 10-12 % på 120mm min på radiator 2. Har en temp på 50-52C standard og 53-55C under load. Hvis jeg klokker cpu og gpu så stiger temp til 58-60C på cpu og 53-54C på gpu. Skal si at dette er tempsensor avlesning på HK så helt riktig er det nokk ikke. Aquaeroen min sier at jeg har mellom 39-42 på kobberet på vannblokka på cpu under load. Dette er tempraturer jeg kan leve med, for å være kvitt støy. Helt vifteløst tror jeg ikke jeg klarer, da jeg vill ha begge radiatorene inne i kabinettet. Er endig med deg om at en høyere flowrate på systemet hadde vært ønskelig. Vurderer en pumpe til. Ved pumpe 2, blir det paralell system der cpu får egen sløyfe med egen pumpe og radiator. Hva er optimal flowrate på et system? Det er ikke mye du skal koble på før flowrate daler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå