Gå til innhold

Forslag til innkjøp av kjøling for cpu og gpu

Anbefalte innlegg

Er det noen som vil gi meg noen tips til hva jeg bør gå for, evnt sett eller løse deler for vannkjøling.

Specs kan sees i profilen, men det jeg i første rekke tenker å kjøle er P4 3,0 775 og Gainward 6600GT (pci-e).

Det jeg er opptatt av er og få ned støynivået. Temeratur er jeg ikke veldig opptatt av og det er helt uinteressant hvordan det ser ut (uv, katoder osv er tull)

Jeg er også opptatt av å få frigjort pci plassen ved siden av skjermkort ettersom jeg er litt i manko på det. Videre ønsker jeg det så rimelig som mulig.

Når det gjelder hk kjøling er jeg litt i tvil om det er nødvendig. Pr idag er faktisk temeraturen på Northbridge med sin passive kjøling høyere enn cpu, untatt ved veldig høy belastning (ligger på ca 40 grader). Jeg tror nok grunnen til det er at den mottar sin "kjøling" av den varme luften fra cpu kjøleren sånn det er idag, og at dette dermed vil bli uforandret eller bedre når cpu vifta forsvinner.

Men kom gjerne med innspill på det også om noen mener det er nødvendig med kjøling også her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, har ikke kommet så mange forslag her, men tror jeg har funnet det meste av det jeg vil ha; AC vannblokk cuplex pro 775, og pumpe; Alphacool AGB-E 1000S , og radiator; AC airplex EVO 120

Vifte har jeg en 120 mm Mist som er god.

Det jeg fortsatt kunne trenge litt hjelp her til er dels og finne passende blokk til Gainward 6600 GT GS (pci-e), og jeg er også litt usikker på om det er lurt med den enkle radiatoren, eller om man bør ha dobbel vifte.

Disse niplene er også litt forvirrende synes jeg, ut fra teksten ser det greit ut, men syns de ser noe forskjellige ut på bilder, hvordan fester man slangene på feks Radiator

Jeg dropper hk kjøling inntil videre. Håper noen kan hjelpe litt her så jeg kan få bestilt dette snart :ermm:

Edit; måtte fikse litt på linker.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 15/01/2005 : 02:22

Sikkert noen som kan selge deg et bigwater til 400kr, siden det ser ut som du gikk glipp av tilbudet.

Edit: Men dette er forsatt på tilbud: http://komplett.no/k/ki.asp?sku=301290&cks=PRL 

Det passer vel ikke 775, og har ikke kjøling til skjermkort, kom ikke så godt ut av produktanmeldelsene heller...

Når jeg sier rimelig, mener jeg at det ikke er proff utstyr til 10K jeg er ute etter, men har såpass nye ting i pc'n at jeg vil ha noe som er god kvalitet.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Er det noen som kunne være elskverdig og forklare meg hvordan slangene festes til den radiatoren jeg har linket til over.

Jeg finner ikke gpu kjøler som er helt riktig, men tror vi at denne Swiftech MCW 50, og da evnt sammen med dette; Monteringsett Vil kunne gjøre susen på 6600 GT?

Hadde blitt veldig glad om noen ville hjelpe meg litt nå, så kanskje jeg slipper og bestille ting som ikke kan brukes :cry:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Hei,det er vanlige 10 mm nipler på den radiatorn og da bruker du 10 mm slange som tres utenpå og så setter du på slangeklemmer, annbefaler disse.

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MM9579K64

Denne vannblokken er noe av det beste som finnst til cpu.

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=DDTDX775

Når det gjelder det grafikkortet du har er jeg ikke 100% sikker men regner med det kan bruke samme blokker som 6800 serien, men der kan du sende en mail til feks Microplex så får du svar.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Ok, Snekker'n til unsetning ;) , da tror jeg bare jeg bestiller disse tingene, så får jeg ta det derifra. Men betyr det da at radiatoren på bildet ikke er helt som i virkeligheten? ser ikke for meg ut som det bare er å tre på slanger der...

Er det forresten, hvis jeg får problemer med å feste GPU, et greit alternativ å bruke lim?

Lenke til kommentar

Joda radiatorn er som i virkeligheten, det er bare andre nipler på den som er avbildet .

Pass bare på at du bestiller den som det står " med nipler" på.

Får du problemer med å feste gpu så IKKE bruk lim , kjøp deg noen av de tynneste stripsene som går gjennom hullene i kortet og fest med dem .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Takk for god hjelp Snekker'n, da er jeg nesten i mål med bestillingen her (ble litt dyrt, men det gjør det alltid, angrer sjelden når det først er i hus :)

Men en liten ting til, de slangeklemmene du linket til, jeg ser at slangene jeg har bestilt er Ø 1/2" (utvendig), det blir etter hva jeg kan se ca 1,27 mm, så utifra det tenkte jeg å bestille et hakk større enn de i din link, altså Ø10,3-12,7, høres det fornuftig ut?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Snekker`n Skrevet 16/01/2005 : 17:22

Ja,men det er vel 10mm slange du har bestilt?

Denne.

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MM9579K65 

Jepp, det er den jeg mente, den er litt større enn den i din første link ser du ;)

Da skulle alt være i boks. Tusen takk for tips.

Da får jeg se litt på rekkefølgen her, men det finner jeg vel sikkert noen tråder om, klinte til med en billig chipsetkjøler også pluss samme pumpe som du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...