Gå til innhold

Fikse oppstartslaster mot Suse og Windows

Anbefalte innlegg

Her er saken (eller hopp til avsnitt 3 om du ikke ønsker hele historien):

Jeg har en SCSI-disk som jeg kjører Windows 2000 på. For å prøve ut Suse 9.2 AMD64-versjon, kjøpte jeg en SATA-disk for å legge dette på (installering via FTP, har en liten oppstartsCD for å starte prosessen). I tillegg har jeg 2x PATA-disker og 1x SATA (på en annen kontrollerbrikke en den jeg skal ha Suse på). Etter litt knot med å finne ftp-server og greier, kom jeg i gang. Valgte manuell installering, partisjonerte opp disken til "swap" og "reiser" og sa at "boot loader" (Grub) skulle ligge på SCSI-disken siden det er den primære OS-disken min i stede for den ene PATA-disken som veiviseren foreslo.

Maskinen sto og lastet filer over natta, og i dag morges stod det bare "GRUB" på skjermen min. Prøvde en omstart, men da maskinen prøvde å starte fra disk, sto det bare "GRUB" igjen. Grub starta m.a.o ikke slik jeg ville den skulle, med boot-meny og hele pakka :( Prøvde "Rescue system" fra den lille oppstartsCD'en for Suse, men skjønte ikke noe mer av det. For å i det hele tatt få opp et OS, satte jeg i Windows-CD'en og fikk skrevet ny MBR.

Jeg har altså nå en disk med oppstartbar Windows 2000 installert og en disk med ikke-oppstarbar Suse installert. Jeg ønsker egentlig å bruke Grub som OS-laster, men aner ikke hvordan jeg skal fikse dette. Alternativt gjør det heller ikke noe å bruke Windows sin laster, men da må noen forklare meg hva som må til for å få boot.ini til å starte Suse også. Har hørt noe om en fil man trenger fra Linux elns, men er lettere grønn her :blush:. Kan jeg evt. bruke f.eks. Knoppix til å fikse opp i dette og til å lage nye MBR med Grub?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen er muligens at rekkefølgen på diskene endrer seg fra installasjon til boot.

Jeg installerte her om dagen på den nye sata-disken min, og fikk et lignende problem.

Jeg har nemlig to pata-disker og en sata-disk og under installasjonen hadde de henholdsvis nummer 0, 1 og 2.

Når jeg så rebootet så ble sata-disken 0, og ide-diskene 1 og 2, og da ble det jo bare tull med det som sto i configen.

Du kan f.ex starte opp Knoppix, og forandre litt på nummrene, og se om du får det til.

Lenke til kommentar

Jeg fikk sett litt i grub-fila via Knoppix, men den så fin ut i mine øyne. Da jeg prøvde igjen nå i dag, endra jeg noe av oppstartsinstillingene i Yast slik at den skulle skrive ny MBR, men fortsatt til den samme SCSI-disken (da kom det opp "GRUB GRUB" i stede for "GRUB"). Kan noe av tullet oppstå fordi jeg skriver MBR til en annen disk enn der Suse legges?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...