Gå til innhold

Stille og billeg stove-pc

Anbefalte innlegg

Hei

Puslar med tanken om å bygge ein stove-pc. Den skal primært brukast til avspeling av musikk og filmar (MP3, WMA, DivX, XviD,...) frå server på eige nettverk. Skal i utgangspunktet ikkje brukast til opptak, slik at TV-kort er ikkje nødvendig. Treng heller ingen stor harddisk.

Andre krav er at den er støysvak og har fjernkontroll. Reknar med å installere ein eller anna linux-variant for medieavspeling.

Er det nokon som kan hjelpe meg litt på veg, vil gjerne ha forslag til kabinett (bør jo helst sjå nokolunde OK ut, men design er ikkje veldig viktig. Vil heller ikkje ha dyrare komponentar enn nødvendig, skal ikkje brukast til speling e.l.

Takknemlig for innspel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kun skal streame ville jeg valgt ett VIA Epia hovedkort/"system" som er vifteløst og inkluderer tv-ut. Til dette ville jeg valgt ett hendig lite kabinett med vifteløs strømforsying og en IDE->Compact Flash overgang. Som harddisk kanskje ett 1GB Compact Flash-kort. Dyttet inn 256 eller 512 MB ram og du har ett komplett, vifteløst (totalt støyfritt (selv ikke harddisk-støy)) system til rundt 4-5000,- som er perfekt til DivX/XviD/Musikkavspilling etc :)

Lenke til kommentar

Hei

Det hørtest ikkje ut som ein dum ide. Veit ikkje heilt kva type kabinett eg skulle brukt, kan evt bruke ein defekt satellitt-tuner eller videospelar.

Nokre forslag til kor stor prosessor ein bør ha?

Og kva linux-distro og mediasenter er bra å installere?

Er temmeleg fersk når det gjeld slike boksar, så eg set pris på all hjelp :)

Lenke til kommentar

Jeg har en via C3(1 GHz) selv, men anbefaler ikke at du kjøper en.

Att den er stille(er faktisk en vifte på den) veier ikke opp for hvor irriterende tregt det er å starte en film, og for å ikke snakke om alle avspillingsproblemer(xvid spesiellt). Før i tiden vet jeg at det var ett problem med filmer på C3 prosessorer, men jeg trodde at problemet var løst nå. Noe som ikke ser ut til å være tilfelle med min stuepc. Har på en måte gitt opp å få den til å fungere 100%.

Ett annet 'problem' med (denne stuepc) er at den ikke husker TV-utgangen ved reboot, selv om TV er på og kabel er tilkoblet.

Med de samme codecs som jeg har på min "normale" maskin, fungerer det ikke alltid som det skal på stue-pc'n. Kjører forresten win2000(SP4) på begge maskinene.

Var inne på tanken med å eksprimentere med en nedklokket Celeron og bruke en tilnærmet lydløs vifte til den.

Lenke til kommentar

Frevoo er en "media-center" linux-distro. Har ikke prøvd denne ennå. Men ser fin ut fra skjermbildene.

Mythtv kan være et alternativ, den kommer også som en Knoppix-versjon, slik at du kan prøve den med en oppstarts-cd, uten å installere noe på maskinen.

Mplayer med alle codec-ene installert spiller av det meste.

Jeg har en Shuttle, med orginalvifter. Synes ikke den har generende støy.

Endret av Solow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...