JBlack Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Hmmm... jeg står litt fast her på å finne summen av en rekke. Greit nok å gjøre det i et program, men jeg ønsket meg en generell formel, og en fremgangsmåte for å finne den. sum (x*p^x) x går fra 0 til uendelig, p er større enn 0 og mindre enn 1. Lenke til kommentar
joda_321 Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Er det all info du får i oppgaven? har du litt mer konkrete tall? Men dersom du vil ha summen av en uendelig konvergent rekke er formelen: S = a(1) / (1 - k) s=sum, k=kvotient, a(1) er det første tallet i rekka. PS! Formelen gjelder kun dersom: -1 < k < 1 Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Sum = p/(p-1)^2 Stemmer! Hvordan kom du frem til det? Jeg mener å huske det var en relativt enkel fremgangsmåte, men fant det ikke igjen i noen bok. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Sum = p/(p-1)^2 Stemmer! Hvordan kom du frem til det? Jeg mener å huske det var en relativt enkel fremgangsmåte, men fant det ikke igjen i noen bok. Lurer også på det samme. Har 3mx selv, men har ikke vært igjennom uendelige rekker, kun uendelige geometriske rekker. Og der er formelen a1/(1-k) Lenke til kommentar
andersfk Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Gjort et forsøk på å utlede ddd-king sin formel. *forandringer i utledningen* Endret 21. januar 2005 av andersfk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå