Gå til innhold

Kan noen forklare meg disse dataordene?

bend(er)

Anbefalte innlegg

Hei, kan noen forklare meg hva disse ordene betyr?

-Non-parity

-SATA

-GbLAN

-VIVO/DVI

-Retail

Og så et litt teit spørsmål:

-Hvor mye forskjell er det på et pci-e skjermkort med 128mb

og et på 256mb sånn spillmessig?

På forhånd takk! :)

#Caps fjernet i topic, det er uhøflig å rope i et forum. Moderator jankee#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S-ATA = Serial-ATA, som er det nyeste grensesnittet mellom hovedkort og harddisk. Det gamle het P-ATA eller parallell-ATA, og hadde en vesentlig bredere kabel og dårligere overføringshastighet. S-ATA kommer til å finnes i flere versjoner etterhvert, foreløpig tror jeg bare S-ATA1 er ute, med overføringshastighet på 150MB/s, mens S-ATA2 er på vei.

VIVO står for Video-In, Video-out, og signaliserer at grafikk-kortet har tv-inngang og tv-utgang. DVI er digital utgang til skjerm, om man skal bruke denne må man ha skjerm med digital inngang.

Retail skiller seg fra bulk, hvor man ved retail kjøp får med originalinnpakning og eventuelle bruksanvisninger og tillegg. Med bulk får du kun selve varen du kjøper, enkelt innpakket. På en prosessor kan dette foreksempel innebære at du kun får prosessoren på BULK, og ikke vifta.

GbLAN er nettverkskort, jeg er ikke sikker på hvor stor fordel du vil ha av å ha GbLAN ift 100MBLan, begge dele er bra. Non-parity får noen andre svare på. Det er vel noe med minnet tror jeg.

Lenke til kommentar

GigaBit LAN er innebygget Nettverkskort som oppgis å kunne yte 1000 mBps , altså den raskeste nettverkshastigheten på privatmarkedet i dag .

I noen tilfeller (Intel ICH5R chipset) er det også koblet til egen "buss" på HK så det ikke hemmes av trafikken på PCI-bussen , slike HK egner seg til filtjenere eller andre servere med tung trafikk .

Lenke til kommentar
GigaBit LAN er innebygget Nettverkskort som oppgis å kunne yte 1000 mBps , altså den raskeste nettverkshastigheten på privatmarkedet i dag .

I noen tilfeller (Intel ICH5R chipset) er det også koblet til egen "buss" på HK så det ikke hemmes av trafikken på PCI-bussen , slike HK egner seg til filtjenere eller andre servere med tung trafikk .

Hvordan kan 1000 milliBytes/sek (mBps) være det raskeste når 1000 Megabit/sek (Mbps) er 125000000 ganger raskere? ;):p

Det er ikke bare Intel som har geniale løsninger på ethernet-systemer, løsningene på nVidias nForce3 250Gb (Ultra) og nForce4 er minst like geniale.

Alle løsningene bygger på at LAN-brikken har en direkte tilkobling/port til nordsiden på hovedkortet.

nVidia har i tillegg til en effektiv løsning, også en integrert brannmur i den samme løsningen.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...