Echroll Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Hei! Kanskje et dumt spørsmål, men: Jeg har en gammel maskin som som kjører XP Pro, og en ny som kjører XP Home. Det jeg lurer på, er om det finnes en måte jeg kan bytte HD'ene mellom maskinene? Jeg vet at det blir satt opp en hardware-profil eller noe når man innstallerer XP, og at det derfor ikke bare er å bytte, men er det noen måte å lage en ny profil for en annen maskin uten å formatere? Noen som vet? Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Bytte os-hd'er mellom maskiner er en dårlig ide. Tror ikke jeg ville testet dette engang. Er masse drivere for hardware som ligger inne og som sikekrt vil skaffe deg en del hodebry. Dersom du bare skal overføre noe så kan du sette den ene hd i den andre som slave og unnlate å boote den. Er litt usikker på hva formålet ditt er her så beklager dersom svaret ble litt diffust... Lenke til kommentar
Echroll Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Men vil ikke maskinen ved første oppstart finne ny hardware og legge inn nye drivere? Saken er at jeg skal bytte pc med min mor. Hun får min gamle (skal kun bruke til internett/mail), mens jeg får hennes nye maskin. Problemet er at hun vil ha alt hun har lagret, brukerprofiler osv. Alt skal se helt likt ut. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Det lar seg gjøre. Men det er ikke alltid det går like enkelt, avhengig av forskjellen på hardware. Hvis det skjærer seg så er løsningen relativt enkel, det er en reinstallering som heter Repair Install. Da mister du ingenting (bortsett fra eventuelle Windows oppdateringer). Lenke til kommentar
Echroll Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Det lar seg gjøre. Men det er ikke alltid det går like enkelt, avhengig av forskjellen på hardware. Har prøvd å bare bytte de, men det funket dårlig. Den ene maskinen kjører Pentium 3, mens den andre kjører Pentium 4. M.a.o så er vel hovedkortene vidt forskjellige? Hva må jeg gjøre? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Repair Install: http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servic...s/xp/Repair.htm Har selv gjort det ved bytte mellom P4 og Athlon, med godt resultat. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Det går også ann på prøve å gå inn i Enhetsbehandling i kontrollpanelet og fjerne(avinstallere) ALT som går ann å fjerne. Så kobler du fra disken ... flytter den over og starter disk på nytt hovedkort. Da er ikke lenger Windows satt opp til å bruke den og den harddiskkontrolleren (det er denne som somregel er problemet). All hardware må da oppdages på nytt. Har funka fett for meg ... Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Gi beskjed når du har testet dette Echroll....er litt spent på å vite om det gikk greit ved å bruke metodene som er forklart her. Lenke til kommentar
Echroll Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 Dette må prøves i løpet av ettermiddagen, ja. skal gi beskjed. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Det går helt fint. Guide: http://michaelstevenstech.com/moving_xp.html Har gjort dette på 3 forskjellige PC'er uten problemer. Bare avinstaller skjermkortdriver før bytte. Les guiden nøye, spesielt dette om OEM. Lenke til kommentar
Echroll Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Det går helt fint. Guide: http://michaelstevenstech.com/moving_xp.html Har gjort dette på 3 forskjellige PC'er uten problemer. Bare avinstaller skjermkortdriver før bytte. Les guiden nøye, spesielt dette om OEM. Hmm, dette var jo glimrende. Takker. Den ene maskinen min kom med XP Home ferdig innstallert. Vil det i følge denne guiden ikke gå å bytte da, eller er det Microsoft som bare ikke vil at du skal bytte? Fikk ikke helt taket på det avsnittet der... Endret 13. januar 2005 av Echroll Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Slik jeg forstår guiden, MÅ du har XP CD'er. Home eller Pro. IKKE recovery CD'er, som ofte følger med når man kjøper PC'er med ferdig installert OS. Grunnen til dette er vel at en recovery CD kun vil virke på PC'er med èn spesiell konfigurasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå