Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

låne wlan av noe..

Anbefalte innlegg

HEi alle sammen

jeg har akurat flytet til nytt sted å der for jeg ikke inett før om 2 uker

jeg "låner" wlanet til nærmeste bedrift ... å lurer på hvor galt er det?

wlanet er helt åpent så kom rett inn på den

og så tenkte jeg hva kan de finne ut, kan de spore meg å slikt?

bare lurte litt her :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker du å gå inn i naboen sin leilighet hvis han tilfeldigvis har glemt å låse døra ? :hmm:

Nei, men når naboen tvinger sine eiendeler RETT inn i folks leiligheter uten å spørre først, ser jeg ikke noe galt i å låne.

Ingen så tvinger noe her. Det har litt med moral og respekt å gjøre. Hadde du feks kommet til å bruke en mobiltelefon som klarte å "koble" seg til en teleoperatør sitt nettverk uten at de klarte å merke/fakturere deg da ?

Lenke til kommentar
Bruker du å gå inn i naboen sin leilighet hvis han tilfeldigvis har glemt å låse døra ? :hmm:

Nei, men når naboen tvinger sine eiendeler RETT inn i folks leiligheter uten å spørre først, ser jeg ikke noe galt i å låne.

Vel, så lenge naboen ikke lider eller merker noe til det så dør vel det argumentet..

Lenke til kommentar

Vel, så lenge naboen ikke lider eller merker noe til det så dør vel det argumentet..

Tenk på kreftfaren da gutt :whistle:

Man vet jo ikke alt om helsefaren av wlan ennå.

Lenke til kommentar

Tenk på kreftfaren da gutt :whistle:

Man vet jo ikke alt om helsefaren av wlan ennå.

hehe....joa....forsåvidt...:p mye man kan få kreft av nå i dag :hmm:

Lenke til kommentar

Moralsk sett så er det opp til deg om du bruker nettet demmes eller ikke. Jeg ville gjort det.

Juridisk sett så er det ikke lov. Husker ikke lovparagraf men søk på forumet så burde du finne et par andre tråder om emnet og der er de lovene sitert...

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er bedriftens eget ansvar. Hvis bedriften deler nettet åpent for alle er det like godt å si GRATIS INTERNETT TIL ALLE! Da er det ikke å stjele. Det er de selv som gir tilatelse til alle og koble seg inn. Det er jo ikke noe problem å sette opp en WEP. Har du brukt noen "hacke"program for å finne/spore WEP, da mener jeg at det er galt av deg og "stjele" nettet fra dem.

Edit: Em litn Sklivefeil

Endret av DjKs
Lenke til kommentar

Altså vilken bedrift skal jeg ikke si ,,, men den var helt åpen å ingen bruker er eller har vert logget på siden ja gud vet.. jeg har vert inne på grensesnitet til wlan rutern men er ingen som brukern så tar ikke noe viktig båndbrede . å sjekker bare mailen min jeg 2 ganger i døgnet å surfer litt. det er det eneste ,, det jeg var litt redd for da var vist da it sjefen ser at det hart vert en mac adresse som han ikke kjenner igjen å da tilter det for han,, å da lurte jeg på hvor enkelt kan man spores altså,, finnes det noen verktøy etc etc'

å kan man finne ut hvor denne bedriften holder til er ikke helt sikker selv er mange her å prøver finne info men finner inne noe, finns det prog som kan finne rekviden til wlan punktet?

Endret av TkaPower
Lenke til kommentar

Dersom det ikke er noen form for kryptering og du til og med kommer inn på grensesnittet til rutern, så tviler jeg på at de har noen it-ansatt i det hele tatt. Eventuelt er det et lokalkontor og ikke hovedkontor, der en eller annen ansatt uten peiling har satt opp trådløst nett på egen hånd.

Lenke til kommentar

Synes faktisk det er mer OK å låne båndbredde hos en bedrift enn hos privatpersoner. Den er sikkert ikke i bruk utenfor arbeidstid, så da er det bare å kjøre opp bittorrentklienten (mye bra linuxgreier der ute :!:).

Hos privatpersoner synes jeg det blir mer moralsk vanskelig å oppta båndbredde. Likevel velger jeg å ha denne holdningen:"Hvis noen er så elskverdig at de deler bandbredde med deg, så må man i all anonymitet få lov å takke ja."

En anne måte å begrunne låning overfor en selv kan være å ta utdelers side:"Jeg velger å ha nettverket åpent slik at fremmede kan koble seg på. Dermed blir det lettere for meg å hacke dem, og derfor setter jeg pris på at de bruker min linje."

Ris til egen bak hvis du ikke skjermer nettverket.

Lenke til kommentar

Det kan jo tenkes at den wlan boksen du er koblet opp mot er lokalisert i den usikre sonen hos bedriften. Vet jo ikke om du har sjekket rundt omkring nettverket og havnet over noen servere.. Noen bedrifter har en wlan boks utenfor den sikre sonen slik at forretningsbesøkende og lignende kan ta seg en tur på internettet når de er der.

Uansett ville jeg anbefalt å ta kontakt med de når du har fått ditt eget internett levert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...