Replicant Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Jeg installerte ved en tabbe feil type BIOS på maskinen min, dette førte til at den ikke lenger vil boote:( Jeg har prøvd å trekke ut batteriet på hovedkortet, uten at det hjalp. Jeg har også sletta CMOS`n. Noen som vet råd? Lenke til kommentar
Petitzo Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Fortell litt om hvilket hovedkort du har... Det skal kanskje gå ann å lage en nød diskett. Da holder du inne en eller annen tast og biosen "tvangsskiftes". Dette er forresten melding nummer 100 jeg skriver... Lenke til kommentar
alfern Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Du kan jo begynne med å sjekke hos hovedkortprodusenten om det finnes noen nødløsning dersom det er feil i bios. En del nyere hovedkort har dette. Men det kan hende du er nødt til å bytte ut bios brikken. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Se litt på denne siden: http://www.amptron.com/documents/Recover.pdf Lenke til kommentar
[Olav] Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Hei Dette kan låte litt merkelig, men jeg har prøvd dette selv med meget god resultat: Det sitter en skriver for BIOS på hvert hovedkort. Det er jo slik vi i det hele tatt kan flashe BIOS'en. Hvis vi går utifra at du ikke får en ny brikke på annen måte kan dette være en mulig vei å gå: 1) Du har et identiskt hovedkort med intakt BIOS 2) Du løsner først den intakte BIOS brikken slik at den er lettere å ta ut. 3) Deretter startet du maskinen med det intakte hovedkortet. Du må gjerne bruke en oppstartsdiskett da f.eks. XP har problemer med enkelte flashe programmer. 4) Når maskinen har startet ferdig tar du ut den intakte BIOS brikken fra hovedkortet. Det sier seg selv at du må være svært varsomt og ikke komme bort i andre deler av hovedkortet. 5) Med den intakte BIOS'en ute, setter du inn den BIOS brikka som er flashet med feil BIOS. 6) Nå er det egentlig bare å flashe BIOS'en din med den riktige BIOS'en. 7) Når du er ferdig er det bare å flytte tilbake BIOS brikken. (Egentlig er det lik greit å bare å la den brikka sitte hvor den er da den jo er nyflashet.) Pytt inn den andre brikka tilbake i din maskin og voila - maskinen er like hel igjen. Dersom du ikke har et likt hovedkort kan det være mulig å bruke et helt anned hovedkort til dette. Dette har jeg ikke prøvd selv, men i teorien skulle det fungere greit nok. Det eneste som man skulle sjekke først at størrelsen på BIOS-minnebrikka er identisk mellom de to hovedkortene. Lykke til! [ Denne Melding var redigert av: [Olav] på 2002-06-12 14:57 ] Lenke til kommentar
ebe Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Hadde samme problemet med en AMI-Bios. Det jeg gjorde da var å legge rett bios-fil inn på en diskett, også endret jeg navnet på fila til AMIBOOT.ROM, og starta opp PCen. Det funka fint. Lenke til kommentar
Whirush Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 eller du kan kjøpe en ny biosbrikke fra http://www.eksitdata.com Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 1. Oss Eksitdata.com kan du kjøpe ny CCDR rom og få dem til å flashe - eller så kan du sende inn brikken/hovedkortet til dem så fikser de det. 2. Jeg ville laga en bootable disk(floppy eller no) kopiere over riktig versjon+AWDFlash. Starte opp, se hva som skjer.... Kanskje du kan tvangs-flashe BIOS prøv å kjør Riktig versjon av BIOSen i RAM-Driven. 3. Hvis du vet om noen som har ett HK med to BIOSer så funker det veldig bra. Hvordan klarte du dette?! Hvis du ikke er klar over hvor farlig det er å flashe så bør du ikke drive med det! Jeg har flashet 3 roms - HKet mitt, en Switch, og DVDen. En venn av meg gikk strømmen mens den lastet over binary filen. Da tok jeg umiddelbart ut brikken hans, flashet en ny og satt den inn. Tror ikke det er lurt å starte opp når du VET at den er feilflashet. Lenke til kommentar
[Olav] Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 ...på denne måten kan man også lage en "backup-BIOS-brikke" føruhellet er ute... Lenke til kommentar
Replicant Skrevet 12. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2002 Jeg har "funnet ut" at man kan tvinge inn en ny bios ved å bruke en diskett. Jeg skal skifte navnet på biosfilen til amiboot.rom. MEN! Det finnes ingen rom-fil i boiosen jeg lasta ned fra MSI`s hjemmeside. Bare en "a6309vms.190" og en "AMIFL827.exe".. Hvilken av disse er biosfilen som kan brukes? Lenke til kommentar
ebe Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Den exe-fila er vel programmet som skal flashe BIOS'en. Så den er det ikke. Sikker på det ikke er flere filer? Du kan jo prøve å rename den andre fila og prøve med den. Når du skrur på PCen, kommer det da pipelyder som går i "loop"? Søker den på diskettstasjonen mens den piper? Isåfall skal dette fungere. Om den IKKE søker på diskettstasjonen, må du nok finne en annen løsning. Lenke til kommentar
Veritas Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 filene som er i BIOS updaten er: -A6309VMS.180 -AMIFL826.exe -autoexec.bat hvilken av disse skal døpes om er spørsmålet... Skjermen blinker forøvrig bare NO SIGNAL og har ikke kontakr i det hele tatt. -REPLICANT Lenke til kommentar
jevel Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Har du fått til dette? Låter litt optimistisk på meg, men vet jo at enkelte kort har en sånn nødløsning. Trodde ikke at MSi hadde det? -KJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå