Gå til innhold

Skal overklokke men er grønn.. hjelp?

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg har veldig lyst til å overklokke men er helt grønn i det som det står i tittelen...

men er det noen her som kan hjelpe meg med litt info om hvordan jeg skal gjøre det.. gjerne bilder vis det går også.. :blush:

Jeg har et hovedkort som er ASUS A7N8X-E Deluxe

Og jeg har en AMX XP 2800+ med CPU FSB som er 166Mhx

Men må man klokke minne også for å klokke høyt?

kan noen hjelpe meg.. plz svar :)

takker på forhond :thumbup:

Endret av AltuZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å klokke går du inn i BIOS.

Der finner du one som heter "CPU Extrenal Freq."

bios_front_side_bus.jpg

Her stiller du opp FSB (det den blir kallt) til ca. 175. Når du kommer inn i Windows/Linux sjekker du om du finner noen ustabiliteter. Prime95 er et fint program å bruke til det. :) Du finner det vid du google'r.

Hvilket minne har du?

Lenke til kommentar

jeg har dette minne her

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

og hva er CPU Vcore som det står et sted på bildet ditt er det noe jeg må stille inn på også?

Endret av AltuZ
Lenke til kommentar

Hvis du leser en av de to linkene jeg viste deg, vil du skjønne det. Der står alt du trenger å vite, men siden det virker som om du ikke gidder kan jeg være så snill og si at cpu vcore stiller inn spenningen i CPU.

Jo høyere spenning, desto høyere kan du sette FSB. Men da øker også temperatur og sjansen for å ødelegge CPU. Å kjøre på en høyere vcore-setting vil også redusere levetiden til prosessoren. Altså: når pcen krasjer som følge av for høy FSB, kan du stille opp spenningen. Følg med på temperaturen. Les mer (alt) om dette i linkene jeg postet tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...