Glenn Østerud Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Hei. Jeg trenger en anbefaling på valg av nytt digitalkamera som ikke har en altfor stor utløserforsinkelse, samt at fokus er raskt. Jeg vet vel egentlig at jeg sikter meg litt inn mot dSLR, men jeg synes vel kanskje at det blir litt mye drass med stort kamerahus, linser og annet... Jeg har kikket litt på Panasonic LMZ20? (husker ikke helt bet.) Nikon Coolpix 8800? Canon PowerShot Pro1 (men mange snakker jo om at dette er noe tregt)? Er det noen andre jeg bør se på? Jeg synes kanskje zoom'en på Canon PowerShot G6 er litt "liten". Jeg fikk testet en Nikon D70 i butikken i går, og jeg ble veldig overrasktet hvor raskt dette var kontra mitt Olympus C-40 zoom. Lenke til kommentar
hilmar Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Konica Minolta Dimage Z3: 12x zoom, bildestabilisator, 4 mpix, raskere enn Panasonicen, men mindre lyssterkt på tele (Panasonicen er eksepsjonell her). Har det selv og det er meget raskt i forhold til alt jeg har hatt tidligere (4-5 kameraer) og jeg har som regel lagt vekt på hurtighet ved kjøp. Prisen ligger rundt 3200-4000,- på nett. Vær obs på at de fleste tester av dette kameraet er gjort med gammel firmware (< v1,02) som hadde en del feil som gikk ut over bildekvaliteten. Uansett må du belage deg på å sette egne instillinger (som blir tatt vare på) for å få et godt resultat, men regner med at det ikke byr på problemer hvis du også vurderer SLR. Fotoalbumet til en ivrig fotograf med Z3 finner du her: http://www.imageevent.com/microsaft/ -Marius Lenke til kommentar
P.E.R. Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Fujifilm FinePix S5500 Samme klasse som kameraet som postet over, bare litt bedre .. Er vell ingen som slår dette kameraet på utløserhastighet. Jeg er heldige eier av dette kamera selv og er veldig fornøyd http://akam.no/art.php?artikkelid=10444 http://www.digit.no/wip4/product_detail.epl?id=2857 Lenke til kommentar
temo Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Jeg er ute etter samme type kamera selv. Har lest mange tester og erfaringer. Jeg har kommet fram til at Konica Minolta DiMAGE A2 er det beste kameraet for meg. Det har rask autofokus, manuell fokus og en rask seriebildefunksjon. Kommer til å kjøpe dette så fort jeg får råd til det. Lenke til kommentar
hilmar Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Fujifilm FinePix S5500 Samme klasse som kameraet som postet over, bare litt bedre .. Er vell ingen som slår dette kameraet på utløserhastighet. Nei, men det mangler vel bildestabilisator, samt at autofokus er halvparten så kjapp som Z3. Det har jo litt å si når man skal ta æksjenbilder ;-) På utløserforsinkelsen er den utvilsomt lynrask. Synd Fz20 er så tregt, samt at du ikke kommer ordetlig nærme på makrobilder. Ellers er dette et kjempekamera. Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 Jeg fikk testet DMC-FZ20 litt i går på min lokale Elkjøp butikk.. (De er de eneste jeg har sett ha dette kamera utstillt) Jeg synes responsen var tilsynelatende meget OK igjen... Klart ikke rask sammenliknet med Nikon D70, men vesentlig kjappere enn min Camedia C-40... Jeg er blitt litt reservert mot FinePix S5500 pga. dyre minnebrikker og at den ikke har stabilisator... Er det ingen som har prøvd CoolPix 8800? Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Der findes flere tests af Nikon Coolpix 8800 - alle er stort set enige om at det er et fantastisk kamera, bortset fra at det er langsomt. Læs selv på disse sider: www.megapixel.net www.dcresource.com www.dpreview.com Lenke til kommentar
Dingsebjøtten Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Lurer du på kamera,ta en titt på KonicaMinolta Dimage A2/A200.Gikk selv fra dyr f2.8 optikk på Nikon til en liten "alt-i-ett" kompakt.Har ikke angret på det.Sjekk ut alt som er tilgjengelig i din prisklasse,og ikke minst hva DU forventer/funksjoner av kameraet.Tar du deg tid til å skrive/lese på slike sider,skal du gi blaffen i det,og gå ut i forskjellige butikker å prøve kamera(ene) som er interessante for deg.Det er der du vil ta avgjørelsen.Spør gjerne om det finnes bilder som er tatt med kameraet i butikken,eller ta bilde som du kan få printet ut.Lykke til ! Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Takker for gode tips... Men ofte strekker ikke tiden til når det gjelder det å samfare div fotobutikker etter det rette kamera. Jeg jobber i Oslo og bor i Drammen, og da går jo mye av tiden vekk på pendling med tog og buss... Men jeg tar klart poenget ditt.. Det er 3 kameraer jeg har fått sett på i butikk, og dessverre synes jeg alle virker ganske så OK.. Følgende har jeg fått tatt og føle på. - Nikon D70... Ble jo rett og slett imponert av dette. - Canon PowerShot Pro1.. Selgeren hadde ikke strøm på kamera, men jeg fikk jo en holde-feeling. - Panasonic FZ20. Fikk "leke" litt i butikken, men selger var opptatt med andre kunder, og det var ikke minnebrikke i kamera, så noen eks. bilder ble det ikke. Men siden dette var på Elkjøp vurd. jeg å kjøpe kamera på 30d fristen, og heller returnere hvis jeg ikke liker det. - Canon PowerShot G6, en kamerat av meg har kjøpt dette, så jeg har fått tatt noen få bilder.. Det virker jo veldig bra, men jeg savner kanskje litt mer zoom? Må kanskje ta noen timer på dagtid og tusle ned på Oslo kameraservice for å kikke... De skulle vel ha det meste i butikken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå