Gå til innhold

DRAM-harddisk lagrer 16 GB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er forresten interresant å se at de har valgt IDE (P-ATA100) -grensesnittet fremfor SCSI. Betyr det at dette blir et mer konsument-rettet produkt?

Forresten angående pris:

700$ = ca 4300kr = ca 5400kr inkludert norsk moms + på litt frakt, fortollingsgebyr osv. så er vi oppe i ca 6000kr for enheten uten rambrikker.

8x1GB ram koster vel fra ca 8x1500kr (MemoryCorp PC2700).

Totalprisen for 8GB blir altså ca 6000kr + 8x1500kr = ca 18.000kr.

Det er jo en del :whistle: dyrere enn raptoren, men også et hav av forskjell i ytelse.

Lenke til kommentar
Retains data when the PC is restarted or shutdown by having an independent power supply connected to the main PC power lead through a PCI slot blanking plate.

Integral 160 minute 7.2v battery back up to cover electricity board power outages (1250 milliamp hours - on board trickle charge unit takes 48 hours to fully charge).

Integral secondary IDE socket for backup HDD. Autobackup/restore firmware which kicks in during any power outage to back up the HIII to the HDD.

Ikke særlig imponerende batterilevetid, men alt kan moddes :dremel:

Lenke til kommentar

Interesant produkt. Dog vanskelig å si om det blir interesant for mannen i gata med en startpris på 5000 med en lagringskapasitet på "kun" 16GB. Selvsagt så har jo heller ikke mannen i gata så veldig stor kunnskap om hvor bra produktet egentlig er, men hovedregel for ham er jo som regel større=best.

Personlig så ser jeg ingen nyttige bruksområder for gjennomsnittsbrukeren som bruker pcen til å spille med og til å surfe på nettet, derimot for powerusers så er den nok nyttig.

Lenke til kommentar
Et billigere alternativ er: Cenatek RAMDisk Virtual Hard Drive som koster $49.00

+ 4 stk. Corsair Value PC3200 1024MB = kr 8000 for 4,1GB.

ett problem med det programmet der er at den ramdisken overlever ikke en reboot. så i praksis er det umulig å få 'installert' os'et ditt i minnet, grunnet det er ett windows program og det fungerer bare når windows er oppe og kjører..

back on track.

feeet sak, har ventet lenge på at noe slikt skulle komme. for min egen del så holder det med ca 4 gb til os'et mitt såå.. for ca 12000 så har jeg den ultimate os disken. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Et billigere alternativ er: Cenatek RAMDisk Virtual Hard Drive som koster $49.00

+ 4 stk. Corsair Value PC3200 1024MB = kr 8000 for 4,1GB.

ett problem med det programmet der er at den ramdisken overlever ikke en reboot. så i praksis er det umulig å få 'installert' os'et ditt i minnet, grunnet det er ett windows program og det fungerer bare når windows er oppe og kjører..

Det er riktig, men for de som bare trenger en disk til databaser (f.eks et forum) eller noe slikt så vil det faktisk gi langt høyere ytelse enn ISE/SCSI-baserte ramdiskløsninger.

Men det er klart, det kan ikke brukes til OS.

Forresten så har Cenatek også en hardware-basert løsning. Den skal vistnok heller ikke være mulig å boote fra, så det interresante med denne nye løsningen er jo muligheten for å boote fra den.

Lenke til kommentar

sant nok, mot 20.000 I/O operasjoner og maks 90mb/s med denne hd-ramdisken på ide kabel så vil en ramdisk klare 100.000 I/O operasjoner og flere hundre mb/s overføring (eneste begrensning er hvor raskt minne maskinen har og hvor effektive dens minnekontroller er. nyere maskiner har ikke problem med flere gb/s) viss ikke mer. så for tungt belastede forum databaser og liknende som trenger rask tilgang til data så er det klart en ramdisk vil yte bedre enn hyperdrive III kan greie.

men..

navnet til produsenten er HyperOS, HyperOS har en mengde produkter som er rettet mot operativsystemer, HPIII er jo bygget for boot, HPIII har ide interface, batteribackup og innebygget hd-backup.. jeg tar det som en selvfølge at den ble laget for å erstatte en vanlig konvensjonell hd som en OS disk. så når noen begynner å snakke om å bruke en ramdisk isteden for HPIII så begynner jeg å plukke på hvorfor det ikke kan gå så bra når jeg allerede har svelgt sluk og snøre og er helt gira på å bruke HPIII som en os disk ;)

Lenke til kommentar
Hva med å lage en hvor man kan putte i sd ram istedet?

Mye billigere pluss at jeg har massevis liggende :)

Tror heller ikke at det hadde gått så veldig utover ytelsen, greit at ddr er kjappere men det er jo bregrenset hvor mye du kan overføre uansett. Eller?

Det vil nok ikke gå ut over ytelsen om det var SDram i stedet for DDRram.

Men står det noen plasser at det faktisk er DDR det er snakk om? Jeg har ikke sett det ennå bortsett fra noe jeg tror er en antagelse av artikkelforfatteren da han nevner pris på ram.

Lenke til kommentar

Hmm, du har vel rett Simen.

Men en ulempe er jo at sdram nesten er ute av produksjon.

Kansje en RamDisk som kan ha både sd- og ddr ram... *håpe på* ;D

Edit: Ville man foresten fått mer 3dmarks av å kjøre 3dmark frea en slik disk?

Endret av babbakaørn
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke samme type minne som i "USB-minne"?

Eksempel: stapp circa 60(3x4x5) stykker 8gb-minnebrikker i en 3,5" kasse. Om dette hadde vært mulig, ville deg gitt en harddisk på utrolige 480gb. (men de kan også brukes brikker med mindre plass. Fordelen med slikt minne er at dataen blir ikke slettet av strøbrudd og tomt batteri.

Lenke til kommentar

Har dere virkelig ikke hørt om dette før???

http://www.storagesearch.com/ssd.html

Det finnes drøssevis av produkter å velge mellom! Du kan få alt fra SCSI RAID løsninger til hundrevis av tusen til diverse enklere/rimeligere saker. Tipper at HyperOS som er nevnt i artikkelen ikke lager dette selv. Virker på meg som et SW selskap som også tilbyr dette som et utmerket "OS-Disk" alternativ til å kjøre Hyper OS på...

Ta en runde på linken jeg satte inn! (bare så synd at det meste av dette er dritdyrt)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bruke samme type minne som i "USB-minne"?

Eksempel: stapp circa 60(3x4x5) stykker 8gb-minnebrikker i en 3,5" kasse. Om dette hadde vært mulig, ville deg gitt en harddisk på utrolige 480gb. (men de kan også brukes brikker med mindre plass. Fordelen med slikt minne er at dataen blir ikke slettet av strøbrudd og tomt batteri.

Du kan faktisk det. CF-minne er ganske billig i forhold til dette, og man kan til og med boote via USB minnekortlesere eller USB minneplugger på noen hovedkort. Dersom hovedkortet ikke støtter boot fra USB så kan man få tak i en IDE CF-adapter..

Dessverre har CF noen stygge ulemper. Ikke bare er det veldig tregt på transferrate (10-20 MB/s) men har også mye dårligere responstid enn annen ram. (størrelseorden opp til 0,1-1ms mens vanlig ram har i størrelseorden 0,00001-0,0001 millisekund)

Den største ulempen er derimot at CF ikke tåler så mange overskrivinger som vanlig ram gjør. Det vil si at CF-brikken kan bli ødelagt selv etter kort tid med normal PC-bruk.

Vel, jeg har faktisk lest om folk som har klart det greit, men de fleste sier at det varer noen dager eller uker før CF-brikken er full av bit-feil og blåskjermene florerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...