Gå til innhold

et brent hovedkort?

Mads-b

Anbefalte innlegg

Jeg har et MSI k7n420 hovedkort med 2x 256 TwinMOs ram brikker i. Nå har det seg sånn at jeg forårsaket en kortslutning på de strømledningene som koples i harddisker o.l. Harddisken som satt på samme gren døde momentant. Greit nok, den var gammel og jeg har nettopp fått en på 200 gb.. Men så kom sjokket: Jeg har kun 256MB ram på datamaskinen ifølge BIOS og Windows.

Etter litt prøving kommer det fram at begfge RAM brikkene fungerer, men to av tre minneslot'er er døde.. Hva gjør jeg nå?? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så snedig egentlig Nforce (1) brikkesettet hadde jo to minnekanaler og den ene er tydeligvis ødelagt. Minnekanalene er jo fysiske tilkoblinger mellom brikkesettet og ram-slot'ene. Siden det er to minnekontrollere i brikkesettet så er det tydeligvis bare den ene som er ødelagt.

Hovedkortene med dette brikkesettet har som regel 3 minneplasser. 1 stk tilkoblet den ene minnekanalen og 2 stk tilkoblet den andre minnekanalen. Sistnevnte er tydeligvis ødelagt.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tviler på at det lar seg reparere. Feilen er nok inni selve northbridge-brikken.

Hverken garanti eller reklamasjon dekker feil man har forårsaket selv. Du kan riktignok prøve å ta en frekken og si at det bare ble sånn av seg selv, men det er ikke pent gjort. Mulig det funker (om det er innenfor reklamasjons eller garantitiden).

Jeg ville anbefalt å kjøpe nytt hovedkort. Det koster jo ikke all verden for et SocketA kort nå til dags. Samtidig får du sikkert både USB2, Firewire og SATA med på kjøpet. (Det er ikke på det gamle hovedkortet)

Hva med f.eks ett av disse:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25490

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=24815

Lenke til kommentar

hmm.. skal se om jeg kan få noe kjøpt da.. Tror ikke jeg trenger så mange features som det der.. Trenger noe som:

3 RAM slots

2 ide plugger

så dårlig som mulig integrert skjermkort (pris..)

ingen RAID firewire osv.. hever kun prisen..

helst rødt så far ikke ser så lett at det er byttet ut.. ikke et krav tho.

EDIT: lyst på litt CPU oppgraderingsmuligheter også da.. men det er vel standard nå?

Endret av MBaardsgaard
Lenke til kommentar

Hmm.. Med tanke på pris ville jeg nok gått for det første jeg nevnte. Det koster kun 299kr.

Det er riktignok blått og har bare 2 minneplasser, men jeg tror faren din tilgir deg om han oppdager det og ser at du har ordnet opp etter deg.

Det har 2 IDE-porter som du spør etter og et et integrert skjermkort. Dette kortet er forresten det billigste Scoket A-kortet med integrert minnekontroller i hele prisguiden, så de ekstra funksjonene du får med på kjøpet koster altså ikke noe ekstra. Det har gode oppgraderingsmuligheter for CPU siden det støtter 400FSB (dvs. opp til Athlon XP 3200+) Hvis jeg ikke tar feil så har du vel en Athlon XP mellom ca 1500+ og 1800+ fra før.

Lenke til kommentar

1900+ faktisk.. vet du noe om evt. ytelsesforskjeller som kan oppleves hvis jeg kjøper dette? Jeg spiller HL2 og har ikke råd til et fall på denne sektoren. å oppgradere CPU tror jeg jeg venter med. Kortet der er mye mindre enn det jeg har nå men det tror jeg ikke blir et problem. Takk for all hjelp

Lenke til kommentar

Det kortet her er m-ATX. Du har sikkert ATX fra før. m-ATX passer fint i kabinetter for ATX-hovedkort.

HL2 er begrenset av både skjermkort og CPU. Hvis du bruker det integrerte skjermkortet til HL2 så vil det gå veldig tregt uansett hvilket hovedkort du velger. For å kjøre HL2 bra bør er det første rådet at du bør ha et godt skjermkort. CPU'en din er ganske middelmålig nå til dags, men ikke falskehalsen i et system med integrert grafikk. Når du først kjører HL2 på et bra skjermkort da kan du få ytelseforbedringer ved å oppgradere CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...