MrLeftfield Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Hei. Jeg sitter her nå og vurderer nytt skjermkort og sett på 6800LE. Såvidt jeg vet, så er ikke softmodding farlig i seg selv, så hvis noe går galt, så kan man formatere og alt går tilbake til sin original innstilling. Men så kom jeg på en annen ting: Modifisering, aktivering av pipelines that is. Når pipelinesa blir åpne, så skjer det jo en forbindelse på en måte, og om noe ikke funker som det skal, så kan det hende det skader resten av arkitekturen. Så i min teori ble jeg litt satt ut...Det er "mulig å skade kortet permanent med softmodding". Det er noe jeg bare tror, og vet ikke om det er korrekt, og derfor jeg lager denne posten her for å finne ut om jeg tar feil. Jeg har alltid sett på softmodding som uskylding modding hvor ingenting kan skades permanent. Og ble ganske glad når jeg så at mange har softmoddet sine 6800LE korta med merkbar forbedring, og begynte å vurdere nytt skjermkort. Problemet mitt er, at jeg har flashet bios på mitt 9800pro til xt. Og etter at jeg flashet så så jeg feil i 3dmark03, og det ble bare veldig små feil i spill også. Så jeg flashet tilbake og var ganske sikker på at alt skulle gå til sin original stand......der tok jeg feil. BIOSen har lagret ett eller annet og noe ble ikke tilbakestilt, sånn at jeg får fortsatt småfeil i grafikken. Men det er ikke helt sikkert, kanskje det er spill som er litt buggy. Så jeg tror dere forstår at jeg er litt tilbakeholden angående modding av skjermkort på noe som helst måte etter den misslykket flashingen. HOVEDSPØRSMÅL: Kan man ødelegge skjermkortet (6800LE) med softmoddingen? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Som jeg har forstått det flasher man 6800LE kort med et program. Altså ikke slik at man flasher BIOS på kortet, som eks. X800VIVO. Så teoretisk skulle kortet tilbakestilles når du formaterer. Men jeg tviler på at det i praksis er slik. Det vil alltid være en fare med modding generellt. Anbefaler at du spør noen som har softmoddet sitt 6800LE kort. Mvh Stikk Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Hei som du ser i sig har jeg softmoddet mitt 6800LE. og ja jeg vil tro det er en liten sjangs for at du skader kortet ved å softmodde. Hvis du uinstallerer Rivatuner så forsvinner modden... ellers hvis du avinstallerer den driveren som gjør softmodden inne i Rivatuner... nVstrap eller no såvidt jeg vet er det ingen som har skadet kortet sitt direkte ved å softmodde det Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 ok. så det er ganske safe med andre ord? ikke sånn som man flasher X800pro til XT eller 9800pro til XT og fucker opp alt som er av arkitekturen? Jeg vil tro at softmod er safest av de 2: bios flash og softmod. Jeg er fortsatt ganske nervøs når det gjelder sånt (siden jeg tulla litt til med mitt 9800pro), men jeg skal se om jeg finner en billig 6800LE Blir kortet mye mer varmere, eller kan man kjøre stock kjøler? Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Som jeg har forstått det flasher man 6800LE kort med et program. Altså ikke slik at man flasher BIOS på kortet, som eks. X800VIVO. Nei det er ingen flashing. Kun en softmod som skal til. Som andre sier er faren minimal om det i det hele tatt er noen fare. Det er vel verre når man blodklokker kortene. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Gradene på mitt kort gikk opp 5 grader på kjernen og 5-10 på PCBn. Ikke no drastisk mye! Jeg kunne fint kjøre stock kjøler. Lenke til kommentar
Fre_ZZe Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) Interessant post MrLeftfield, kjenner er par stykker som har moddet Gainward LE kort med hell -ikke noen problemer for dem vertfall.. Har akkurat bestilt meg et Club3D GF6800 128 fra mpx. Vurderer selv å prøve softmodde det til 16,1.5vp, MEN om det er noen som helst slags risiko for at kortet kan bli ødelagt så modder jeg ikke! Da går jeg heller for de 12pipsa som allerede er der, skulle gi nokk ytelse.. Endret 12. januar 2005 av Fre_ZZe Lenke til kommentar
DeRn Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Jeg åpna til 16,1.6 og har ikke merket noe enda. Det jeg lurer på hvor mye tempen kan være før det er spørsmål om skade på kortet. Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 tipper rundt 80 begynner det å bli varmt. syns ikke det burde være noe høyre enn det. Men syns jeg har hørt at de tåler opptil 100grader, jeg kan ikke bekrefte det though. Normalt skal dem ligge på rundt 50-60(65) ? trur det. Jeg vurderer å sette opp en tråd for folk som har ødelagt korta sine med softmod og evt flash. Jeg trur det kunne gi litt innsikt på hvor stor fare er for at noe går gærnt. Eller så kunne noen kanskje opprette en poll med en tråd hvor folk skrev om de fikk til successfull flash/softmodd, hva slags kort de har (produsent), og temp før/etter. Tusen takk for alle svar Lenke til kommentar
Fre_ZZe Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Jeg vurderer å sette opp en tråd for folk som har ødelagt korta sine med softmod og evt flash Høres ut som en god ide, det med pollen oge forøvrig.. Lenke til kommentar
Dracon il'Vec Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Har selv en Geforce 6800LE og er litt redd for å unlocke pipelinan på den. lurer også på om det ødelegger kortet?? Noen sier at man kan stille den opp med rivatuner og så stille den tilbake på uten at den blir ødelagt. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 DernDet jeg lurer på hvor mye tempen kan være før det er spørsmål om skade på kortet. Terskelen for at kjernen blir redusert er på 120 grader... men det er at kortet blir mest sannynlig skadet på den tempen der Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Interessant post MrLeftfield, kjenner er par stykker som har moddet Gainward LE kort med hell -ikke noen problemer for dem vertfall.. Har akkurat bestilt meg et Club3D GF6800 128 fra mpx. Vurderer selv å prøve softmodde det til 16,1.5vp, MEN om det er noen som helst slags risiko for at kortet kan bli ødelagt så modder jeg ikke! Da går jeg heller for de 12pipsa som allerede er der, skulle gi nokk ytelse.. Kortet har 8 pipes originalt. Jeg har Modda mitt Gainward 6800LE til 16,1-6vp. Det kjører som bare det. Jeg klarer imidlertid ikke klokke mitt noe særlig etter modding, men det gjør ikke noe da jeg får bedre ytelse av modding enn klokking. Faktisk tror jeg også at softmodding av kortet gjør mindre skade enn overklokking. Kortet mitt økte ingenting i temperatur ved modding. Kun ved overklokking øker temperaturen. Ytelsesforskjellen er ganske heftig, gikk opp fra 2500-3500 i 3dmark 05. 1000 poeng i 3dmark 05 sier litt. Jeg har heller aldri hørt om noen som har fått skadet kort etter softmodding med rivatuner. Lenke til kommentar
Fre_ZZe Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) Kortet har 8 pipes originalt. Vet ikke ka du meina med originalt, men et Club3D GF6800 har ihvertfall 12 pipelines originalt! Edit: hmm, oki misforstod posten din-det var ditt eget kort du snakket om...heh Endret 12. januar 2005 av Fre_ZZe Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Kortet har 8 pipes originalt. Vet ikke ka du meina med originalt, men et Club3D GF6800 har ihvertfall 12 pipelines originalt! Edit: hmm, oki misforstod posten din-det var ditt eget kort du snakket om...heh Hehe, var nok jeg som misforstod først, jeg leste at du først skrev om et 6800LE kort, fikk ikke med meg at det var 6800 du hadde bestilt selv Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Det som skjedde da du flasha 9800pro kortet ditt med xt bios var at kjerne og minnespenningen økte og kortet klarte litt høyere frekvens... Når man soft modder et 6800LE / låser opp pipelines gjør man ingenting med strømtilførselsen til kortet og det er derfor ufarlig. Jeg har selv hatt både 6800GT og Ultra begge var ekstremt dårlige kjøp synes jeg og jeg måtte levere de tilbake da begge sluttet å fungere etter en og to uker. Med stock-kjøler lå temperaturen under load på GT kortet på 95C og Ultra på 85C (det var bedre kjøler på ultra). Men dersom du ikke flasher kortet ditt med en bios med økt spenning, skal det ikke være farlig å softmodde, heller ikke å klokke. I dag sitter jeg med et sapphire x800xt pe som yter 5727 3Dmark05 ut av boksen og ligger på LOAD 65C. GF6800Ultra ytet 4500 fra boksen og 5500 etter blodklokking. Jeg har ennå ikke forsøkt å klokke x800xt pe'n, fordi jeg fortsatt kjører stock kjøler, men har en fin vannblokk liggende og skal montere og teste når jeg får nytt kabinett i morgen. Jeg ANBEFALER deg å kjøpe x800pro vivo eller x800xt pe eller et hvilket som helst x800-kort framfor GF6800-serien, fordi 6800 produserer så mye varme (105W/GT og 110W/Ultra) at de sannsynligvis ødelegger seg selv etterhvert, viss du ikke gjør noe med kjøleløsningen. Men for å svare på spørsmålet ditt en gang til, softmodding kan ikke ødelegge skjermkortet med mindre du øker kjerne/minne-spenningen... Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 jeg har dessverre lite penger til disposisjon. (under 2000 med frakt). Jeg så på 6600GT og det var ett kjempekort fikk jeg inntrykk av, men gikk for 6800LE fordi det er kanskje litt bedre, og så har den mulighet for softmodding. Jeg har nå bestilt Club3D 6800LE AGP for 1845+120 i frakt, og det passa budsjettet mitt. Jeg håper virkelig ikke at 6800LE blir så varmt men jeg poster straks mer info når jeg har testa kortet. Igjen, takk for alle bra svar jeg fikk her! Lenke til kommentar
friskies Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Hvis softmoden ikke funker, så kan du bare skru den av igjen. De fleste 6800LE kortene lar seg softmodde, enten med 4 eller 8 pipelines. Jeg fikk 4 pipelines og resten av shader-tingene til å fungere perfekt. MEN jeg har lest om noen, blant annet her på forumet som har skadet kortet sitt permanent med dette; veldig sjeldent, men det skjer visst. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Hvis softmoden ikke funker, så kan du bare skru den av igjen. De fleste 6800LE kortene lar seg softmodde, enten med 4 eller 8 pipelines. Jeg fikk 4 pipelines og resten av shader-tingene til å fungere perfekt. MEN jeg har lest om noen, blant annet her på forumet som har skadet kortet sitt permanent med dette; veldig sjeldent, men det skjer visst. Jeg kan ikke helt skjønne hvordan de skal kunne skade kortet permanent med dette? Det må jo i såfall være noen som allerede før mod har hatt ganske ekstrem varme og tatt den "over the top" med ekstra pipelines? Du forandrer jo ikke noe fysisk på kortet? Har de derimot klokket kortet ganske kraftig i tillegg kan det jo skje ting. Lenke til kommentar
friskies Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Jeg skjønner det ikke heller, men hvis du søker litt på diverse forum så ser du at slik er det bare. Synd men sant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå