DesertGlow Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 64-bit avmystifisert Etter at 64-bits-prosessorer har kommet på markedet har det oppstått en rekke misforståelser. I denne artikkelen gjennomgår vi de grunnleggende forskjellene mellom 32- og 64-bits prosessorer. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Takker for en fin artikkel ! Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Takker for en fin artikkel ! Second that! Fikk faktisk svar på en del ting som har vært uklare Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 hmm, var det ikke en vis id software programerer som ønsket 64-bit velkommen siden det betydde at dem kunne lage mer nøyaktige modeller? Lenke til kommentar
oby Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Hva med spill? Dem som lager S.T.A.L.K.E.R. sier at dem kommer til å komme med en 64 bit verson av spillet engang etter lansering, hva vil da ytelses økningen bli (vet man ikke kan si noe helt sikkert enda men ca ca.) Lenke til kommentar
Devil-Teddy Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Ble nesten litt skuffet jeg Lenke til kommentar
<Iversen> Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Utrolig bra, lenge lurt litt på dette Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Er det ikke slik at grafikk prosessorer bruker både 64, 128 og 256 bit i dag? Og dette har vel med at det er ganske mye tung regning i slike spill i dag, og hvis det jeg skriver stemmer (noe jeg er usikker på) så vil vel det bety at spill også kan dra en del fordel av dette ved at CPU'en kan behandle større mengder data om gangen før den mater det videre til GPU'en. Eller er jeg helt ute på jordet? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Bra artikkel, mann! Interessant lesing, greit med litt bakgrunnskunnskap. Det står i artikkelen slik jeg forstår det at 32bit-programmer som jobber med verdier høyere enn 4,3 mrd vil få utbytte av 64bit-prosessorer, men må OS'et også være 64bit da? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 En annen faktor er at Win64 i dagens beta-versjoner mangler både stabilitet og ytelse... som gjør at man kan lure på om MS faktisk blir ferdig i 2005. Software-utvalget er veldig beskjedent, mange produsenter (de fleste faktisk) har ikke engang giddet å begynne å skrive drivere til Win64 engang. Man kan dermed risikere at når det er ferskt så vil man oppnå veldig lite ytelsesmessig og ha problemer med hardware-støtte, så det kan bli for de spesielt interesserte eller de med spesielle behov... Min konklusjon må være at man kjøper AMD64 eller P4 med 64bit pga hvordan den yter pr i dag, vi må nok vente 1år++ etter Win64 utgivelsen før vi vil se noen særlig fordel. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Veldig bra og oversiktlig artikkel - i motsetning til mye av det som sies og skrives om emnet. amds 64 bit prosessorer må deles opp i (minst) følgende forbedringer: -mulighet for større minne -arkitektur-forbedringer -64 bit prosessering Det er ikke noe poeng å spørre om "hvor mange % forbedring gir dette spillet som kommer i 2006?". Det er alt for mange faktorer som spiller inn, både de tre nevnte forbedringene i amds prosessorer, og i hvilken grad software produsent velger å optimalisere opp mot disse. Typisk tung flyttalls/dsp operasjoner kan dra nytte av 64 bits, som nevnt fysisk modellering (geologi, meteorologi, 3-d visualisering (derunder spill), lydprosessering (virtuelle synther og effektenheter, talesyntese og tale gjenkjenning)) Generelt er forbrukere (og dermed marketing folk) altfor opphengt i bits og MHz. Min kjære laptop basert på transmetas første lav-spenningsprosessor var 256bit uten at ytelsen var det helt store... Kommunikasjon går mer og mer i retning av serielle (1-bit) linker i stedet for parallelle (16-bit samtidig f.eks). Dette kan komme i større grad også i kommunikasjon inni pc-en, på hovedkort og kanskje også inni cpu. mvh Knut Lenke til kommentar
Roncon Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Året mest etterlengte artikkel !! En god del diskusjoner fikk en brå slutt. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Er det ikke slik at grafikk prosessorer bruker både 64, 128 og 256 bit i dag? Og dette har vel med at det er ganske mye tung regning i slike spill i dag, og hvis det jeg skriver stemmer (noe jeg er usikker på) så vil vel det bety at spill også kan dra en del fordel av dette ved at CPU'en kan behandle større mengder data om gangen før den mater det videre til GPU'en. Eller er jeg helt ute på jordet? Det at grafikkprosessorer "er" 64-256 bit har vel å gjøre med kobling mellom gpu og ram, som trenger stor båndbredde (og har begrenset klokkerate) Det har ikke nødvendigvis noe med "tyngden" av regneoperasjoner. Du kan fint lage et program som gjør utrolig tunge operasjoner på ascii tekst, og som dermed jobber bare med 8-bit data. Mengden data cpu kan jobbe med før den må sende den videre er begrenset av minne. Hvis dataene er 33bit eller større kan et 64-bit system gi bedre effektivitet Knut Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Jeg tror at mye av utfordringen med amd64 vil ligge i kompilatorer. Hvis de greier å utnytte større registre og ALU til å prosessere også 8- og 16-bit data uten at store deler av arealet blir ubrukt, tror jeg vi har no bra. K Lenke til kommentar
Sindre Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Bra artikkel men sto igjen med 1 spørsmål, som Mad Wolf Magnux allerede har spurt om: Det står i artikkelen slik jeg forstår det at 32bit-programmer som jobber med verdier høyere enn 4,3 mrd vil få utbytte av 64bit-prosessorer, men må OS'et også være 64bit da? Noen som kan svare på dette? Hvis jeg har forstått dette så skal man få litt ytelse forbedring hvis bare programmet kjøer 64bits mens OS kjøerer 32bits. Men skal du har sikkerlig 64 må også OS være 64bits, det er når både OS og Programmet man får den største ytelse forbedringen. men fint hvis noen kunne avklare dette. Sindre Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) Er det ikke slik at grafikk prosessorer bruker både 64, 128 og 256 bit i dag? Og dette har vel med at det er ganske mye tung regning i slike spill i dag, og hvis det jeg skriver stemmer (noe jeg er usikker på) så vil vel det bety at spill også kan dra en del fordel av dette ved at CPU'en kan behandle større mengder data om gangen før den mater det videre til GPU'en. Eller er jeg helt ute på jordet? Det er snakk om minnebåndbredde. Fra og med radeon 9700 har high-end kortene hatt 256bit bred minnebuss. Til sammenligning har socket 940/939 128bit minnebuss (2x64bit) Det er egentlig mer interessant å snakke om pipelines... skjermkortene har idag opptil 16, mens prosessorene har 2-3 alu og 2-3 fpu pipelines, men har i tillegg en egen enhet for utføre flere like operasjoner samtidig (mmx, sse, 3dnow) Endret 12. januar 2005 av blackbrrd Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Lite nytt her, men det er supert med litt mythbusting til de store lesermassene. Aner jeg en oppfølger om noen måneder med mange benchmarks fra Windows XP 64bit edition vs. Windows XP (gode gamle 32bit versjonen) ? Helst med 64bit CPU'er i samme prisklasse fra både Intel og AMD. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Bra artikkel men sto igjen med 1 spørsmål, som Mad Wolf Magnux allerede har spurt om: Det står i artikkelen slik jeg forstår det at 32bit-programmer som jobber med verdier høyere enn 4,3 mrd vil få utbytte av 64bit-prosessorer, men må OS'et også være 64bit da? Noen som kan svare på dette? Hvis jeg har forstått dette så skal man få litt ytelse forbedring hvis bare programmet kjøer 64bits mens OS kjøerer 32bits. Men skal du har sikkerlig 64 må også OS være 64bits, det er når både OS og Programmet man får den største ytelse forbedringen. men fint hvis noen kunne avklare dette. Sindre Ja, OS må være 64 bit for å regne med 64-bit registre. En 32-bit OS kan gjore samme jobben, men i 2 operasjoner siden registerlengden blir begrenset til 32 bit. En applikasjon kan ikke være 64-bit på et 32-bit OS. Du trenger både et 64-bit OS og programmet må være kompilert for 64-bit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå