Gå til innhold

Analoge vs digitale høytalere / 5.1 vs 4.1


Anbefalte innlegg

Har Audigy2- kort med digital utgang som jeg bruker sammen med Boston Acoustik 4.1- høytalere med analoge innganger.

 

Lyden er bra, men jeg vurdere å kjøpe nye høyalere (Z-5500?) med digital inngang, blant annet med tanke på få Dolby digital- lyd.

 

Er det så stor forskjell på analogt og digitalt system at det er verdt å investere? Jeg ser for meg at surroundlyden i bakhøytalerene kan få et løft med Dolby digital.

 

Men en er kanskje avhengig av at spill støtter dette, og det er kanskje ikke så utbredt enda?

 

En annen ting: Blir det merkbart bedre lydinntrykk av 5.1 kontra 4.1? Synes skrivebordet er fullt nok, selv uten en senterhøytaler. Spørsmålet må sees i sammenheng med at høytalerne stort sett brukes til spill og musikk. Ser sjelden film på PCen.

 

Tar i mot erfaringer med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du røver å blande analogt med digitalt når du kobler sammen PC og høyttalere, vil resultatet bli høy og svært ubehagelig støy, så dette er ikke å anbefale.

 

Dolby digital har ingenting med om du bruker analog eller digital kobling til høyttalerne. Om du kan benytte dette kommer helt an på lydkortet ditt støtter det. Hvis det gjør det, bruker du sannsynligvis dolby digital allerede nå, men kun på filme eller spill som er kodet med denne standarden.

 

Den digitale koblingen utsetter bare omformingen til lyd lengst mulig.

Hvis det står en dårlig D/A-converter i høyttalersettet, er det ikke noe å tjene på dette. Men du vil kunne spare litt på kablene, og som regel er det positivt å flytte D/A-converteren ut av PCen pga harddisker og andre ting som kan påvirke omformerne.

 

5.1 gir dårligere lyd enn 4.1 til samme pris, så det er ingen grunn til å skaffe seg flere høyttalere.

Lenke til kommentar

Takker for info. Er så imponert over trykket på Z-5500 at jeg vurderer å skaffe det og bruke det som en 4.1- løsnng, dvs uten senterhøytaleren. Ved å innstille lydkortet på 4.1 går jeg ut fra at dette vil fungere like greit som på et originalt 4.1- sett?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen vegg foran skrivebordet. Bordet står utover i rommet (til min samboers irritasjon). Bruker lcd-skjerm så det er heller neppe noe alternativ å plassere en høyttaler oppå den. Merker man særlig forskjell på 5.1 kontra 4.1 i spill da?

Lenke til kommentar
Jeg har ingen vegg foran skrivebordet. Bordet står utover i rommet (til min samboers irritasjon). Bruker lcd-skjerm så det er heller neppe noe alternativ å plassere en høyttaler oppå den. Merker man særlig forskjell på 5.1 kontra 4.1 i spill da?

Med 4 høyttalere plassert i 4 hjørner i et kvadrat med deg i midten, kan lyden mikses til å komme fra hvilken som helst retning.

 

Lydkortet kan vel settes til "phantom", som er oppsett uten senterhøyttaler.

Lenke til kommentar

Audigy 2 gjengir Dolby Digital 5.1 uten problemer med 4.1-oppsett, senterkanaler mixes inn mellom fronthøyttalerne ("phantom"). Noen DVD-avspillingsprogrammer gjør også dette automatisk (fx WinDVD).

 

Men hvis du ikke ser filmer på PCen spiller dette overhodet ingen rolle, i Europa er det kun film-DVDer som har DD 5.1 lydspor (6 separate lydkanaler). Det er kun DD 5.1 og DTS (et annet filmlydsystem) som støtter en separat senterkanal, så det er ikke noe poeng i å anskaffe en senterhøyttaler hvis du ikke ser filmer på PCen. Det finnes riktignok noen få DVD-Audio musikkutgivelser med 5.1-lyd, som kan spilles med Creative's DVD Audio Player.

 

DD-dekoderen på Audigy 2 vil ikke benyttes med mindre den mottar et DD 5.1 lydspor, så du vil ikke få noe utbytte av DD med spill og musikk. Vil derfor råde deg til å beholde høyttalerne dine hvis du er fornøyd med dem.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...