FredTech Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Jeg bruker SUSE Linux 9.2 og har en ekstern maxtor-harddisk som jeg bruker som backup av filer og dokumenter. Har i den forbindelse to spørsmål: 1. Finnes det noe godt backup-program som ser igjennom mapper etter endringer - og hvis endringer (filer lagt til, endret eller slettet) siden sist - kopierer de nye dataene over på en annen disk (min eksterne hd)? 2. Når jeg skal koble fra disken - finnes det noe som tilsvarer windows' "sikker fjerning av maskinvare" som jeg bør kjøre før jeg slår den av? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 1. tar har inkrementell modus. 2. Avmonter disken før du kobler den av. Det er alt. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 1. man rsync! 2. umount, som Terrasque sa her. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 1. Fant denne artikkelen her: http://applications.linux.com/article.pl?s...4/09/15/1931240 Så nå skal jeg hjem og teste med den eksterne maxtor-disken jeg fikk til jul 2. På min Ubuntu, høyreklikker jeg på ikonet på skrivebordet og velger Unmount. Noen ganger bare napper jeg den ut, ikonet forsvinner og alt er greit. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 1. Fant denne artikkelen her: http://applications.linux.com/article.pl?s...4/09/15/1931240 Så nå skal jeg hjem og teste med den eksterne maxtor-disken jeg fikk til jul 2. På min Ubuntu, høyreklikker jeg på ikonet på skrivebordet og velger Unmount. Noen ganger bare napper jeg den ut, ikonet forsvinner og alt er greit. Du bør absolutt umounte. Lenke til kommentar
FredTech Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 rsync fungerer propert, akkurat hva jeg trengte. Skulle helst sett en enkel GUI-applikasjon, men det virker hvertfall. Ang. umount finner jeg det litt tungvint å måtte gå via console. Det beste hadde vært om jeg kunne høyreklikket disken og velge action -> unmount. Mener å huske dette gikk an i forrige SUSE-versjon.. Noen som har fått det til i 9.2? Takk for all hjelp og tips. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Funker sånn i fc3/gnome også... Prøv å lage en "device" (ikke til å forveksles med devices i /dev) på skrivebordet ditt (høyreklikk->ny) for dingsbomsen? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Jeg fant et tips her for noen dager siden om hvordan man kunne bruke autofs til automatisk å avmontere en partisjon etter litt idletid slik at du ikke korrupterer filsystemet når du napper den ut. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Viktigste er vel at den er montert med "sync" - så alt skrives til disken med en gang... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå