Gå til innhold

Mer MP3 fra Apple: iPod shuffle

Anbefalte innlegg

Når man har 512-1gb med musikk, så synes jeg den funksjonen er ubrukelig. Man laster da ikke sanger man synes er dårlige over?

Jeg skjønner ikke helt hva du kommenterer her. Hva gjør hvilken funksjon ubrukelig? Hvor kommer det å laste over sanger man syns er dårlig inn?

Nei, men det virker som om Apple "skryter" endel over denne funksjonen. For min del har jeg iallefall ikke noe behov for noe slikt når man har så liten lagringskapasitet. Skulle heller ønske at Apple hadde fiksa en skjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forfatteren av artikkelen glemmer og nevne at iPod Shuffle støtter AAC (.M4A) og DRM-AAC (FairPlay, .M4P) som er det formatet som brukes bl.a. hos iTunes Music Store, og som er default rippe-format i iTunes.

For meg er denne spilleren helt uaktell. Jeg krever og ha muligheten til og spille av den musikken jeg vil spille av, i den rekkefølgen jeg vil spille av den. Vil ikke Shuffle mellom 1GB musikk hele tiden, for så å måtte trykke "Next" 50 ganger for og komme til den sangen jeg virkelig hadde lyst og høre.

Dessuten, som i kjent Apple stil, er det for dårlig batteritid. FM Radio hadde også skulle vært på plass!

Det er heller IKKE Equalizer på iPod Shuffle. Så da blir det nok ganske spinkel lyd, iallefall med de medfølgende øreproppene!

Du kan skru shuffle av og på med en dings på baksiden. Og du kan selv velge den musikken du vil ha på den, om du ønsker det. Apple har imidlertid funnet ut at folk elsker shuffle, så derfor satser de på det. De vil vel gjerne at den skal skille seg ut, for sett bort fra denne markedsføringen er det jo bare en svært enkel MP3-spiller fra Apple, med de fordelene det byr på.

Minner meg litt om den første Muvoen uten display, i grunn. Vet ikke helt hva jeg synes om mangelen på det.

MVH Audun

Lenke til kommentar
Man er også bundet til iTunes. Tarvelig.

På iPod og iPod Mini var den bundet til iTunes grunnet hvordan Ipod lagret filene iforhold til artist, tittel og album eller noe sånt... Men siden denne navigeringen ikke fungerer med iPod Shuffle (den har ikke skjerm) så synes jeg også det er for dumt og binde den til iTunes.

Lenke til kommentar
Man er også bundet til iTunes. Tarvelig.

På iPod og iPod Mini var den bundet til iTunes grunnet hvordan Ipod lagret filene iforhold til artist, tittel og album eller noe sånt... Men siden denne navigeringen ikke fungerer med iPod Shuffle (den har ikke skjerm) så synes jeg også det er for dumt og binde den til iTunes.

Tror neppe Apple lar andre slippe til. Apple er ikke så snille som alle tror. :nei:

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du kommenterer her. Hva gjør hvilken funksjon ubrukelig? Hvor kommer det å laste over sanger man syns er dårlig inn?

Nei, men det virker som om Apple "skryter" endel over denne funksjonen. For min del har jeg iallefall ikke noe behov for noe slikt når man har så liten lagringskapasitet. Skulle heller ønske at Apple hadde fiksa en skjerm.

Vel, hvis jeg hadde en mp3 spiller med 1GB kapasitet så ville jeg i hvert fall ikke giddet å plukke ut 240 sanger en etter en. Og spesielt ikke hvis jeg dagen etterpå ønsket å bytte ut halvparten av dem en etter en.

Spilleren fyller ikke alle behov, det er jo sant, men som Steve Jobs kommenterte i presentasjonen av denne så er det å høre på en spilleliste med shuffle den vanligste måten å lytte på de eksisterende iPod'en på.

Det stemmer i hvert fall med måten jeg bruker min iPod 15GB. Jeg lytter alltid på en av to spillelister, alltid med shuffle på og det eneste jeg gjør en gang i blant er å hoppe over en sang som jeg er lei av der og da.

Og når det gjelder skjerm så ville jo det gjort spilleren dyrere og jeg foretrekker da at de dropper skjermen som jeg uansett ikke ville brukt. Den billigste mp3 spilleren med 512MB på komplett er 150 kroner dyrere uten frakt enn iPod shuffle 512MB og de fleste er 350 kroner dyrere. De fleste av disse har riktignok flere funksjoner som for eksempel voice recording, som jo er fint for de som trenger det. Hver til sitt bruk som de sier.

Lenke til kommentar

Macworld presentasjonen til Steve Jobs er forresten vel verdt å få med seg. Starten er litt full av Apple skryt, men demoene av iLife og introduksjonen av Mac mini og iPod shuffle er imponerende. Link til video

Edit: Under spotlight demo'en støter han også på en bug, hehe, men ikke så galt som for Bill Gates.

Endret av gekko513
Lenke til kommentar
Macworld presentasjonen til Steve Jobs er forresten vel verdt å få med seg. Starten er litt full av Apple skryt, men demoene av iLife og introduksjonen av Mac mini og iPod shuffle er imponerende. Link til video

Edit: Under spotlight demo'en støter han også på en bug, hehe, men ikke så galt som for Bill Gates.

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=302203&cks=SER <-- Den koster vel mindre en iPod'en? Den har dessuten radio. Creative MuVo Micro N200 512MB Voicerec,FM Radio & LCD ,USB2.0,Retail den kan man også kjøpe, koster kr 1.195.

Lenke til kommentar

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=302203&cks=SER <-- Den koster vel mindre en iPod'en? Den har dessuten radio. Creative MuVo Micro N200 512MB Voicerec,FM Radio & LCD ,USB2.0,Retail den kan man også kjøpe, koster kr 1.195.

ipod shuffle starter på 849 kroner... Men vet sannelig ikke hvilken jeg ville gått for selv...

Lenke til kommentar

Har selv en IFP-795 (Iriver) og må si at Ipod Shuffle er til å le av... Den får selv Creative til å le seg skakk...

Men det er jo nok av Apple fan-boys and girls, så den kommer nok til å selge lell.

At noen velger minnebaserte spillere som lades via usb/firewire er jo hinsides, selv om Ipod shuffle har en en batteri pakke som tilleggsutstyr..

Ipod shuffle terningkast: 2

Lenke til kommentar
At noen velger minnebaserte spillere som lades via usb/firewire er jo hinsides, selv om Ipod shuffle har en en batteri pakke som tilleggsutstyr..
Øh? Hvorfor er det hinsides?
Har selv en IFP-795 (Iriver) og må si at Ipod Shuffle er til å le av... Den får selv Creative til å le seg skakk...
Greit, den er annerledes enn iriver og creative, men til å le seg skakk av? Liten med superenkelt interface som nok kan appellere til den jevne forbruker, det gjenstår å se.

Og ja, jeg skjønner de som savner display på spilleren, men tenk dere litt om. Folk som bruker cd-spillere, er de avhengige av å se artistnavn og sangtittel på displayet til cd-spilleren? Folk flest kjenner som oftest igjen musikken på lyden, no?

Lenke til kommentar
Greit, den er annerledes enn iriver og creative, men til å le seg skakk av? Liten med superenkelt interface som nok kan appellere til den jevne forbruker, det gjenstår å se.

Og ja, jeg skjønner de som savner display på spilleren, men tenk dere litt om. Folk som bruker cd-spillere, er de avhengige av å se artistnavn og sangtittel på displayet til cd-spilleren? Folk flest kjenner som oftest igjen musikken på lyden, no?

Å muligens måtte trykke på "next" knappen 200 ganger for å komme til den sangen du ville høre er ikke noe jeg kaller et enkelt interface. Displayet er jo til navigering i musikken du har på spilleren. Latterlig å lansere en 1GB spiller uten display!

:thumbdown:

(og shufflefunksjonen er forresten noe tull.. man hører da et album fra begynnelse til slutt)

Lenke til kommentar
(og shufflefunksjonen er forresten noe tull.. man hører da et album fra begynnelse til slutt)

Helt enig med deg der. Jeg har selv en zen micro, liker den veldig godt. Det går enkelt og greit å velge artist for så å velge hvilket album jeg vil høre på. Må ha litt flyt i det jeg hører på, ikke hoppe fra artist til artist (blir reneste topp20)

Lenke til kommentar

Seriøst. Kan dere ikke bare erkjenne at dere ikke er i målgruppen? Under presentasjonen sa Steve Jobs at de valgte å ikke lage en flashbasert spiller med liten skjerm, fordi det finnes plenty av disse rundt omkring. Med andre ord: dersom dere synes det er håpløst med en spiller uten skjerm, så aksepterer alle det.

Personlig synes jeg det er positivt at Apple har gjort det på denne måten. Stort sett så står min iPod mini på shuffle uansett, så dette gjør ikke meg noe.

Dersom de hadde valgt å putte inn en skjerm så ville også prisen gått opp, og spilleren blitt større. Alt i verden består av kompromiss.

Endret av swanky
Lenke til kommentar
Seriøst. Kan dere ikke bare erkjenne at dere ikke er i målgruppen? Under presentasjonen sa Steve Jobs at de valgte å ikke lage en flashbasert spiller med liten skjerm, fordi det finnes plenty av disse rundt omkring. Med andre ord: dersom dere synes det er håpløst med en spiller uten skjerm, så aksepterer alle det.

Personlig synes jeg det er positivt at Apple har gjort det på denne måten. Stort sett så står min iPod mini på shuffle uansett, så dette gjør ikke meg noe.

Dersom de hadde valgt å putte inn en skjerm så ville også prisen gått opp, og spilleren blitt større. Alt i verden består av kompromiss.

Det kan man jo godt si, men du kan jo også argumentere for at det er en vesentlig del. Om jeg lager en egen bærbar spiller uten batteri, så kan jeg ikke bare si at folk som klager over at spiller mangler noe så essensielt som ett batteri "ikke er i målgruppen".

AtW

Lenke til kommentar

Mine intrykk sålangt er:

+ Stor plass for pengene

+ Pent design (de som hater iPod er nok uenig, men jeg synes det er bra)

+ Sannsynligvis kvalitetsfølelse som vanlig ipod.

- Ikke skjerm, skjerm er nyttig i motsetning til hva Jobs sier.

- Dårlig batteritid og bruker ikke standard så ingen mulighet til å kjøpe på butikk.

- Man må bruke iTunes

- Ikke radio

- Tilbehør fra apple koster flesk.

? Spillelister

? USB Mass Storage

? Hype og gadgetfaktor.

Alt i alt mener jeg det finnes langt bedre alternativer.

Lenke til kommentar

Det kan man jo godt si, men du kan jo også argumentere for at det er en vesentlig del. Om jeg lager en egen bærbar spiller uten batteri, så kan jeg ikke bare si at folk som klager over at spiller mangler noe så essensielt som ett batteri "ikke er i målgruppen".

AtW

Ville den virket dersom den manglet batteri?

Lenke til kommentar

At man ikke er i målgruppen om man vil ha skjerm blir helt bakvendt.

Rimelige flashspillere uten skjerm og med dårlig batteri er ikke noe nytt, og de konkurrerer absolutt med lignende spillere med skjerm. Forøvrig, hvem sier til seg selv når man skal kjøpe mp3spiller: "jeg skal absolutt IKKE ha skjerm"?

Det må gå an å innrømme at det er en svakhet selv om man er mac-fanboy.

Eksempelvis MuVo TX FM er i mine øyne et vesentlig bedre alternativ enn iPod Shuffle. Spesielt om prisen kunne reduseres med 100-200kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...