Peppep Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Hvor mange her inne, er det som - helt ærlig - kan si at de ville grepet inn? Selv håper jeg at jeg hadde gjort det, men man tenker litt annerledes når man er midt oppi det. Forøvrig så er jeg selvfølgelig enig at det er totalt forkastelig. Fatter ikke at noen klarer å gjøre slikt. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Har grepet inn i slike situasjoner før og blitt banka selv pga. det, men som oftest ga de seg faktisk. Jeg klarer bare ikke å være passiv når en gjeng banker opp en 13-åring eller noe sånt... Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Jeg har aldri opplevd noe sånt og veit ikke åssen jeg ville reagert. Men jeg blir så rasende av detta. Lenke til kommentar
Fr3drik Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 når man er 30 personer snakker man gjerne med hverandre og sier "let go get em" .. Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Jeg hadde ihvertfall hoppet inn, å prøvd å redda hverfall litt av fyren. Blir så forbanna sint når jeg hører sånt som dette. Ser virkelig hvordan dagens ungdom er. Skjønner egentlig godt hvorfor gammle mennesker går i avisen å sier de er redde for å ta buss å tog på grunn av blind vold å ran. Send dem til stjørdal så ska vi ta resten. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Send dem til stjørdal så ska vi ta resten. Når dere er ferdig i Stjørdal, så send dem lengre nord... så skal vi ta oss av resten ( /me polere balltreet.) Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Jeg hadde ihvertfall hoppet inn, å prøvd å redda hverfall litt av fyren. Blir så forbanna sint når jeg hører sånt som dette. Ser virkelig hvordan dagens ungdom er. Skjønner egentlig godt hvorfor gammle mennesker går i avisen å sier de er redde for å ta buss å tog på grunn av blind vold å ran. Send dem til stjørdal så ska vi ta resten. Ikke gre alle over en kam! Kan ikke "banke" alle ungdommene :!: Endret 14. januar 2005 av Bundy Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Les her Blir sint og trist når jeg ser dette Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 At folk ikke melder seg som vitner engang er helt avskyelig! Håper virkelig at de skyldige blir tatt og at de får en lang og hard dom. Man kan diskutere om fengselsstraff hjelper mot kriminalitet, men i slike saker som dette så bør de skyldige virkelig få svi på pungen. Forkastelig! Lenke til kommentar
consilium Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Bor i nærheten av åstedet, og kjenner en kamerat som igjen kjenner en fyr som vet hva som skjedde den natten. Denne karen som ble banket opp var visst nok drita full, og lagde bråk mot en forbigående gjeng. Da er du selvsagt dømt til å få juling. Han serverte visstnok trusler på rad og rekke, og gjengen skal ha sett seg lei på å høre all skvalderet hans, så det gikk som det gikk. At ingen melder seg skjønner jeg - ingen vil ha bråk med en gjeng, selv om gjengen ikke kan spore deg opp. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Bor i nærheten av åstedet, og kjenner en kamerat som igjen kjenner en fyr som vet hva som skjedde den natten. Denne karen som ble banket opp var visst nok drita full, og lagde bråk mot en forbigående gjeng. Da er du selvsagt dømt til å få juling. Han serverte visstnok trusler på rad og rekke, og gjengen skal ha sett seg lei på å høre all skvalderet hans, så det gikk som det gikk. Tja, er du 100% sikker på at kildene dine ikke lyver? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Bor i nærheten av åstedet, og kjenner en kamerat som igjen kjenner en fyr som vet hva som skjedde den natten. Denne karen som ble banket opp var visst nok drita full, og lagde bråk mot en forbigående gjeng. Da er du selvsagt dømt til å få juling. Han serverte visstnok trusler på rad og rekke, og gjengen skal ha sett seg lei på å høre all skvalderet hans, så det gikk som det gikk. At ingen melder seg skjønner jeg - ingen vil ha bråk med en gjeng, selv om gjengen ikke kan spore deg opp. Sykehuset har vel blodprøvene hans ang. promille så det kommer nok frem uansett siden flere har blitt tatt nå..... Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) Bor i nærheten av åstedet, og kjenner en kamerat som igjen kjenner en fyr som vet hva som skjedde den natten. Denne karen som ble banket opp var visst nok drita full, og lagde bråk mot en forbigående gjeng. Da er du selvsagt dømt til å få juling. Han serverte visstnok trusler på rad og rekke, og gjengen skal ha sett seg lei på å høre all skvalderet hans, så det gikk som det gikk. At ingen melder seg skjønner jeg - ingen vil ha bråk med en gjeng, selv om gjengen ikke kan spore deg opp. Kjetil heter han, og han har ligget i koma før for 10 år siden etter en motorsykkel ulykke, etter det ble han grønnsak/hjerneskadet, måtte lære seg å prate helt på nytt og han har alltid hatt motoriske skader siden, går ujevnt, dårlig kortids-hukommelse osv. Han er barnsdomsvenn av meg og kjenner han personlig. Alt han gjorde de siste 10 årene var å ta toget eller bussen i nærområdet Kolbotn, Tårnåsen, Holmlia osv. gå litt, hilser på folk for å prate litt, så ta toget hjem igjen. Han har neppe "bråket" med noen gjeng, men sikkert hilst på dem, og de har tatt det gale veien. Gjengene på holmlia er som regel rasister mot nordmenn og det skal ikke mer til enn et hyggelig "hei" fra en hjerneskada/handikappet hvit mann før de tar det som en fiendtlig provokasjon. Han har neppe vært full, det vet jeg ingenting om, men fyren er sterkt hjerneskadet og handikappet, man banker ikke opp en handikappet hjerneskadet fyr uansett om han er full eller ikke. Folk har blitt feige som ikke blander seg inn. Jeg ville heller dødd i å stoppe uskyldige folk fra å få juling av bølleklaser på bussen, enn å stå passivt i frykt å se på, og vite resten av livet at jeg ikke klarte eller turde å gjøre en minste ting. Jeg har vært borti situasjoner som det selv flere ganger med gjenger på bussen, og stoppet sånnt flere ganger hvor alle har bare stått lamslåtte og sett på, det er bare å legge lederen/ den største av dem i bakken, da backer somregel resten unna med en gang sålenge man ikke åpner kjeften for mye etterpå og holder seg kynisk kontrollert og rolig. Folk må slutte å være så redde og feige. Jeg kjenner også til flere som kommer til å ta disse gutta en etter en nå, så de ikke slipper unna det de har gjort uavhengig av loven. Bare ett spørsmål om tid. Karma Endret 15. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Folk har blitt feige som ikke blander seg inn. Jeg ville heller dødd i å stoppe uskyldige folk fra å få juling av bølleklaser på bussen, enn å stå passivt i frykt å se på, og vite resten av livet at jeg ikke klarte eller turde å gjøre en minste ting. Det er utrolig hva man kan leve med dersom man er likegyldig nok. Mye av problemet er at samfunnet ikke kan tilby sikkerhet i ettertid. Man risikerer å få en gjeng på nakken, og man vet ikke hva denne gjengen har av begrensninger i forhold til å gjøre livet surt for deg og din familie. Det er vanskelig å si hva man ville gjort, men jeg tror jeg ville grepet inn. Ville ikke klart å stå å se på uten å gjøre noe. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) Mye av problemet er at samfunnet ikke kan tilby sikkerhet i ettertid. Morsomt når du sier det egentlig, minner meg på en liten historie om Politiet: Jeg jobbet som IT-ansvalig i Oslo for noen år siden på 2 utesteder, Catwalk og Cafe Opera. En natt, ca kl 03.00, helt edru, ferdig på jobb (IT-ansvar går ut på litt andre ting på sånne steder i tillegg til normale IT-oppgaver, så blir mye natt-jobbing, som å kjøre prosjektor med litt effekter fra data osv.) Uansett, jeg var ferdig på jobb kl 03.00, sto å venta på taxi på andre siden av spikersuppa. Jeg sto å pratet med en venninde i taxi-køen. Vi prater om noe hyggelig, så jeg smilte naturligvis annenhvert sekund ca. En litt brisen fyr, viste finger'n til kompisen sin på andre siden av gata som en spøk når han sa "hadet", kompisen viste fingern tilbake med et flir, eneste problemet var at akkuratt da gikk det 2 politimenn forbi i gaten mellom dem. Politimennene gikk bort til han som sto nærmest oss, ca 7-8 meter unna, og påsto at han hadde vist fingern til dem. Fyren var helt ydmyk og prøvde å forklare at han viste det til kompisen sin som en spøk, da dyttet den ene politimannen borti han på en stygg nepete måte på brystet hans med fingern sin 3-4 ganger, og ba om å få identifikasjon: "Står du å juger til oss?? Vi så at du viste tegn til oss, du gjør det bare værre forrei sjæl nå vet du det??". Folk som sto i taxikøen og så det her rista på hodet i forskrekkelse nesten, og jeg la merke til det også, så bort dit, var nesten så jeg gikk for å forklare at jeg hadde sett han vise til kompisen, men det rakk jeg ikke. I 1 millisekund møtte blikket mitt blikket til politimannen, da kom han bort til meg og sa "tørk av deg det gliset, har du et problem? kom deg vekk." Jeg ble helt paff, og sa "Jeg har ikke forstyrret noen jeg, dere sto jo langt unna, og jeg står her og venter på taxi mens jeg prater med en venninde." politimann: "hørte du ikke hva jeg sa?? du har 3 sekunder på deg.." Meg: "hva mener du? Jeg har jo ikke gjort noe, jeg må jo få lov til å stå her i et fritt land å vente på taxi" prøvde jeg å si på en rasjonell måte. Mens jeg sa det, sto politimannen å telte "1, 2.. 3, greit, du blir med oss!" *snapp* på med håndjern, inn i svartemaja og rett i varetekt/arresten. Disse politifolka var unge, kanskje 24-25, yngre enn meg selv, og hissige. Jeg satt i arresten til 09.00 om morgenen. Og fikk en bot på 3000,- kr. "De fleste tenker kanskje at "Nei, det er alltid to sider av en sak, det må være NOE han ikke forteller her som har skapt den situasjonen" Jeg kan sverge på familien min sine liv, at det er det ikke. Ingen detaljer jeg har "glemt" å nevne ( "oh jo, jeg ba han dra til helvete når han kom bort til meg, det glemte jeg å fortelle" <- ingenting sånnt ). Eneste andre siden av historien her må være den jeg kjenner til godt. Samboeren min har en far, som er voldelig, mishandler og korrupt, fikk sparken fra politiet, og han har sitti inne og skal inn igjen snart for stor-svindel. Men hun forteller meg mye rare historier, også om at det er veldig mange politimenn som har blitt det pga. en ubevisst trang til å hevne seg på familie, oppvekst osv. Psykologiske tester og kriterier burde vært 100 ganger så strenge for de som vil bli politi IMO. Jeg er sjeleglad for at politiet ikke går med skytevåpen til vanlig i Norge med sånne personer i politistyrken sin. Er det mange sånne i politiet, har jeg lett for å forstå at ungdom mister respekt for loven fort hvis det er hva de møter med en gang. Og henger jo logisk sammen, for det fører til at politiet mister kontrollen, noe som bare kommer tydeligere frem for hver dag som går. Har de ikke folks genuine respekt og fremstår som eksempler, blir det fort lovløse tilstander politiet kan gjøre lite med. Det er hva "sammfunnet" har å gi av beskyttelse, dvs. Det er hva politiet bruker ressursene og tiden sin på, å fengsle "farlige" edru tilskuere som meg selv på en lørdagsnatt. Sykt. Det værste er, at jeg har alltid vært lovlydig, dvs. trodd på at systemet fungerer, ikke vært kriminell eller politihater. Men når de tar inn halv-psykopater i politistyrken som trakkasserer folk på den måten, da skaper de jo potensielle nye politihatere og kriminelle ut av folk som i utgangspunktet en gang var lovlydige og hadde respekt for lovens lange arm. Jeg har ikke blitt kriminell enda, men har mistet all respekt for loven, det er helt sikkert. Karma Endret 15. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Å miste respekt for loven på grunn av enkeltpersoners oppførsel synes jeg er å overdrive. Politimenn skal selvsagt ikke oppføre seg slik. Men politiet er også i en vanskelig situasjon der svært mange har null respekt for politiet. Politiet oppnår ingen ting ved å være ettergivende ovenfor vanskelige personer, de er nødt til å være harde og tøffe. Problemet oppstår når relativt umodne (de fleste er relativt umodne i alderen 25 år) personer skal håndtere den balansegangen det er å sette seg i respekt og å opptre på en skikkelig måte ovenfor publikum. Derfor vil det være unge menn som overkompenserer, slik du tydeligvis har opplevd. Politiet er i en dårlig situasjon, men alt for lite resurser, både når det gjelder mannskap og penger. En viktig del av jobben deres er å holde ro på gata for å forebygge vold. Og da hjelper det ikke på noe som helst at så mange 'vanlige' mennesker viser så liten respekt som dem gjør. Personlig har jeg ikke tro på systemet. Systemet er alt for dårlig. Men jeg gjør alikevel mitt for å ikke gjøre problemene for systemet større enn de allerede er. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Å miste respekt for loven på grunn av enkeltpersoners oppførsel synes jeg er å overdrive. Men det er som regel det mennesker gjør i en slik situasjon som oppleves truende, overdriver (inklusive meg selv.) fordi det blir veldig personlig og en intens opplevelse å bli kastet i bur sånn uten videre. Folk kan bli paranoide i ettertid av mindre. På samme måte som de unge politimennene overdriver fordi de muligens opplever en situasjon som truende / enda ukjent for dem, og de har ikke lært seg den balansegangen som du beskriver og overkompenserer, overreagerer de også. Karma Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg har full forståelse for at man blir irritert og fly forbanna. Men er det rasjonelt? Har det noe for seg? Blir ting bedre av det? Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg har full forståelse for at man blir irritert og fly forbanna. Men er det rasjonelt? Har det noe for seg? Blir ting bedre av det? Nei , blir jo værre. Lenke til kommentar
consilium Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Bor i nærheten av åstedet, og kjenner en kamerat som igjen kjenner en fyr som vet hva som skjedde den natten. Denne karen som ble banket opp var visst nok drita full, og lagde bråk mot en forbigående gjeng. Da er du selvsagt dømt til å få juling. Han serverte visstnok trusler på rad og rekke, og gjengen skal ha sett seg lei på å høre all skvalderet hans, så det gikk som det gikk. Tja, er du 100% sikker på at kildene dine ikke lyver? De lyver sikkert ikke, men det kan godt hende at gjengen trodde han var full, i og med at Kjetil er sterkt handikappet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå