FallenA Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Skal anskaffe hjemmekino, og har kjøpt Projektor , lerret, og har gode kabler, men ellers trenger jeg gode rådom hva jeg bør skaffe meg ! Er det noen som har noen gode forslag ? Yamaha er en ting jeg seriøst vurderer, men hvor er det best, og billigst å handle Yamaha i fra ? HAr dere noe å anbefale ? Prismessig innenfor 10.000,- inkl. høytalere. Når det gjelder høytalere, ser jeg på forskjellige pakker fra www.ljudia.no, F.eks: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...264%20&cart_id= eller http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...276%20&cart_id= Ljudia, har også flere andre høytalere, også fra Yamaha ! HAr hørt rykter om at ljudia høytalerne er gode høytalere, og skulle gjerne hørt fra noen som kunne bekrefte dette. Kunne selfølgelig tatt turen inn til Oslo, men det blir litt tungvint. Men jeg har jo returretten dersom jeg ikke er fornøyd da ! Forøvrig skal lyddelene brukes sammen med BenQ 5120, og "IKEA" lerret på 200cm (Glede seg). Setter pris på alle kommentarer og forslag ! FA Lenke til kommentar
t-vs Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Det kommer jo litt an på hva du skal bruke anlegget til. Til filmbruk er det egentlig ikke nødvendig med så store høyttalere. Det kan da være bedre å gå for noen som er mindre og av et mer kurant merke. Du kan jo også gå inn på forskjellige audio-sider på nettet og lese tester og erfaringer. Ved bruk av mindre høyttalere trenger du selvsagt en sub. Skal det også brukes som stereo og du er veldig opptatt av lyd, trenger du kanskje større høyttalere. Men da blir spørsmålet om disse er gode nok, hvis de er av veldig billige sorten. Sannsynligvis ikke. Da bør du iallefall høre på dem før du kjøper dem. Av forsterkere er det mange gode . Yamaha, Harman\kardon, denon, sony, nad, pioneer....... Les omtaler for å få et inntrykk av hva som er styrkene \ svakhetene deres, og legg vekt på det du synes er viktig. Eller aller best: Gå å hør på dem! Endret 15. januar 2005 av t-vs Lenke til kommentar
radiated Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg har et godt forslag: ikke bruk nettbutikker. Noen høyttalere passer bra til enkelte forsterkere, men dårlig med andre. Så du bør finne noe som matcher. Maranz - Dali er to merker som passer jeg synes passer godt sammen, og var det som jeg falt for. Men det er også personlige preferanser og ikke minst musikkvalg som bør være med på å bestemme hva du velger. Enkelte forsterkere fremhever bass, f.eks NAD, mens andre er diskantpreget som f.eks Denon, Arcam m. fl. Så ta med deg ørene, en god film og et par CDer, gjerne i forskjellige sjangre. (du bør prøve anlegget til både film og musikk), gå til nærmeste hifi-sjappe og vær streng på budsjettet. (de har en tendens til å alltid velge noe litt over det du var innstillt på...) Du bør også vurdere om du vil kjøpe kun forsterker/dvd-spiler og 2 høyttalere, og siden kjøpe til bakhøyttalere/fronthøyttalere og evt subwoofer. Men hvis fronthøyttalerne er godt tilpasset rommet, (ikke kjøp store høyttalere til små rom) trenger du kanskje ikke subwoofer i det hele tatt. Lenke til kommentar
FallenA Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Har nå bestillt Yamaha RX-V650, og en s550 dvd spiller ! Jeg har bestemt meg for å legge litt penger i høytalere, og bygger ut litt og litt ! Bak vil jeg benytte meg av mitt gamle Bose anlegg, og kanskje også som senter inntil jeg får mer penger ! Vil legge litt penger i frontene (5 - 7000,-) Vurderer Audio Pro Black diamond V.2, men skulle gjerne hatt tilbakemeldinger på dette, og skulle gjerne likt å vite hvor jeg får demonstret disse. Hittill har jeg bare funnet dem på nettbutikker. (kan også få tak i den gamle versjonen til halve prisen) Ellers er jeg åpen for alle nye tilbakemeldinger og forslag ! FA Lenke til kommentar
Even. Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Så kanskje litt spinkle ut du må nok hive på en subwoofer i tillegg for å få skikkelig trøkk. Men disse har nok ren og klar lyd. Har du vurdert selvbygg forresten, skikkelig gøy i tillegg til at du sparer en del penger. Kjøpte selv mission m53 som ikke har særlig trøkk, men ren og klar lyd og bygget en dynabel phobos med masse trøkk (ihvertfall på et 15 kvm rom). På denne måten kan jeg tilpasse anlegget etter hvilken musikk jeg hører på ved å dempe subwooferen. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 min bror har følgende: DENON AVR-1905 Hjemmekinoreceiver 3500,- pluss SYSTEM Dali Concept (Concept 6 - Concept 1 -Concept Center) 6000,- Spanderer du på deg en sub i tillegg så har du et virkelig godt anlegg som er glitrende både til musikk og film! Lenke til kommentar
FallenA Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Så kanskje litt spinkle ut du må nok hive på en subwoofer i tillegg................. Spinkle ? 22 kg, med bass-port i bunn ! Sub kommer nok etter hvert, men er ikke første pri ! Men det er klart, det er jo ikke CervinVega da, men det vil jeg heller ikke ha Det er veldig viktig at de i tillegg til film, formidler musikk på en troverdig måte. Skulle gjerne likt å hørt dem, men kan ikke finne noen butikker i området som har dem inne, eller forhandler Audio Pro ! Når det gjelder selvbygg, så må jeg si, at jeg heller setter min lit til proffene der, ihvertfall så lenge jeg skal ha det på stua ! Hadde jeg et eget rom i kjelleren skulle jeg nok vurdert et par selvbygg prosjekter ja.... FA Lenke til kommentar
FallenA Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Etter mye om og men, og kompromisser for hva jeg kunne få lov til å bestykke stua med, er min kino herved bestillt. Komponentene jeg skal ha er : Yamaha RX-V650 Reciever Yamaha DVD S550 BenQ 5120 PJ IKEA "Greyline/Beige" 200cm AudioPro Balck Diamond V.2 foran BOSE Lifestyle Brukes intill videre som senter, og som Bakhøytalere. Dette er sikkert ikke et av de mest høytspillende anleggene foreløpig, men jeg vil bygge ut litt etterhvert med resten av høytalerne i "Black Diamond" serien. Sub må jeg nok ha etterhvert, men jeg ble meget imponert over hvor dypt, V.2 høytalerne faktisk gikk i bassen, og hvor dynamisk de faktisk spillte, så jeg greier meg nok en stund med disse. Når det gjelder kabler så har jeg noe fra monster fra før, men jeg må nok ta en titt ute på Biltema, og Claes Olson etter mye nytt, så får jeg ta kabelutskiftningene gradvis etterhvert som lommeboka strekker til. Nå sitter jeg her og gleder meg blå, til postmann pat, og DHL sjåføren ringer på døra en av de nermeste dagene. Hva syns dere da ?! Umiddelbare kommentarer ? FA :twisted: Lenke til kommentar
t-vs Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Kanskje litt i seneste laget, men emtech på gjøvik selger audio pro. De har ikke alt på sidene sine, men skaffer nok det meste. Kjøpte nettopp selv noen Quadral av dem som ikke står listet opp. Når du sier at det ikke er av det mest høytspillende anlegget, har du sikkert rett i det. Men at det spiller høyt nok; oh'yes, ganske sikkert. Og med 6,5" bass er det ikke påfallende nødvendig med sub heller. Bra komponenter som du selv sier du liker lyden på, og som kan bygges videre på. Tenker du blir fornøyd jeg. Gratulerer med nytt anlegg. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Blir heftige saker dette her Legg det ut på minhjemmekino.no når det er ferdig, slik som jeg har gjort. Det jeg mente med spinkle var 6,5" bass, men så etterpå at disse gikk skikkelig dypt og da var de ikke så spinkle allikevel. Lenke til kommentar
FallenA Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Ja, jeg gleder meg nå, og håper ihvertfall at det blir en heftig opplevelse ! Skal selfølgelig legge ut bilder på minhjemmekino.no når alt er på plass Lenke til kommentar
FallenA Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 :!: Da er kinoen på plass, og jeg er blitt fullstendig hekta ! Bilder kan sees her : http://www.minhjemmekino.no/show.php/FallenA FA Lenke til kommentar
Even. Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Ble bra det her Kommentar og karrakter gitt på AV-forum Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 :!: Da er kinoen på plass, og jeg er blitt fullstendig hekta ! Bilder kan sees her : http://www.minhjemmekino.no/show.php/FallenA FA Det ble jo dødsrått, hvor mye kostet alt sammen? Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Lekkert! Hvordan synes du lyden er på Black Diamond V2? Går rimelig dypt, ikke sant? Har Audio Pro Evidence E.5 som fronthøyttalere selv og ble helt sjokkert når jeg oppdaget hvor dypt disse går, med tanke på at det kun er en 6,5". Oppgraderte senter til en Evidence E.4 som er bestykket med en 6,5" samt en 6,5" slavebass også. Trenger omtrent ikke subben lenger (Yamaha YST-315 10")... Lenke til kommentar
FallenA Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Lekkert! Hvordan synes du lyden er på Black Diamond V2? Går rimelig dypt, ikke sant? Har Audio Pro Evidence E.5 som fronthøyttalere selv og ble helt sjokkert når jeg oppdaget hvor dypt disse går, med tanke på at det kun er en 6,5". Oppgraderte senter til en Evidence E.4 som er bestykket med en 6,5" samt en 6,5" slavebass også. Trenger omtrent ikke subben lenger (Yamaha YST-315 10")... Ja, jeg er svært fornøyd med lyden i Black Diamond V.2 ! De spiller svært dypt, og jeg savner faktisk ikke noen sub i dette oppsettet. BOSE som bakhøytalere fungerer også vanvittig bra, da de reflekterer lyden på en imponerende måte, og gjengir effekter svært realistisk. Bose går også ganske dypt i bassen. Men, alle høytalerne skal til slutt være i Black Diamond serien, men det haster ikke. Foreløpig er jeg veldig godt fornøyd. Jeg gjorde forøvrig en god handel fra Sverige på høytalere, Reciever, og DVD spiller. Forøvrig er alle velkommen inn på min side for å komme med kommentarer, karakterer, og kanskje gi meg en pekepinn på forbedringspotensiale. FA Endret 30. januar 2005 av FallenA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå