LessThanJake Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Har nå gått over fra fedora til arch på min bærbare, og jeg har til og med fått alt til å virke. Ytelsen opp og oppstartstiden ned, så jeg er veldig fornøyd. Men hd spinner hele tiden, det gjoden den ikke under fedora, vet ikke helt hvor jeg skal starte for å fikse det. Litt iriterende når jeg sitter på lesesalen og kun bruker pc'en en gang i blandt. Har ikke forandret noe på bios siden fedora var inne, er vel noe kjernegreier dette her ?? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Mener du at den "brummer" på disken 1 gang i sekundet eller noe sånnt? Har noe med logging å gjøre Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 hdparm -S 20 /dev/blah for å spinne ned harddisken etter 20 minutters inaktivitet (kan legges inn i oppstartsskript), hdparm -y /dev/blah for å spinne ned øyeblikkelig. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Mener du at den "brummer" på disken 1 gang i sekundet eller noe sånnt? Har noe med logging å gjøre Mener bare at den spinner konstant, så det over burde være løsningen, har ikke den komandoen da, så jeg får teste når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 hdparm -S 20 /dev/blah for å spinne ned harddisken etter 20 minutters inaktivitet (kan legges inn i oppstartsskript), hdparm -y /dev/blah for å spinne ned øyeblikkelig. burde kansje gjøre noe sånnt med min laptop jeg også... Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Du bør sjekke ut laptop-mode. Det er en kernel-greie som gjør at hardisken brukes minimalt. Du trenger noen script som setter dette i gang. Hvis du legger til dette i /etc/pacman.conf kan du installere laptop-mode-tools med pacman: [phrakture] Server=http://phrakture.freelinuxhost.com Denne personen er ikke en Trusted User, så vidt jeg vet, men pakken fungerte helt fint for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå