Gå til innhold

Program for å test mp3?

bobafett

Anbefalte innlegg

Har hatt et aldri så lite uhell med en HDD, og har kjørt recovery. Klarte å redde ut ca. 7000 mp3-filer. Etter en stikkprøve viser det seg at kanskje ca. hver 20. fil er korrupt.

Men jeg har ikke tenkt å sitte å sjekke 7000 filer manuelt.

Har søkt litt og funnet noen programmer som kan sjekke mp3-filer automatisk.

Har ikke vært borti dette før, så jeg lurer på om noen kan anbefale et program!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er tre muligheter, der en kombinasjon av 1 og 2 nok er den jeg ville brukt selv, siden jeg ikke har prøvd 3.

1) EncSpot. Husk å kjør full scan, dvs få med alle frames. Det enkleste er vel å sette Options->Settings->General: Frames to read til 0

2) foobar2000. Du trenger et plugin som heter "Speed meter" (foo_null). Som kan sjekke filene for deg og gir rapport i console om det er feil. Der vil du også se om foobar2000 klarer å "hente seg inn igjen" etter en slik. Eksempel:

INFO (foo_null) : Decoding file://F:\= Musikk\))  test.mp3
WARNING (foo_input_std) : mpeg stream error at 2453961 bytes, attempting resync
INFO (foo_input_std) : mpeg stream resync successful

Etterpå brukte jeg funksjonen "Fix MP3 header" med "Rebuild entire stream" for å reparere filen (det var ytterligere en feil i tillegg til den over). Denne funsjonen fikset da filen uten å kode den på nytt. Før jeg utførte dette rapporterte EncSpot at det var 2 såkalte "sync errors" i filen. Etterpå viste den 0. Edit: I etterkant viste det seg at det allikevel var to hørbare problemer på slutten av filen. Dermed bør dette kanskje ikke være det første du gjør dersom du vil kaste ut alle filer som har et mulig problem i seg.

3) Ashampoo MP3 Check & Convert. Har som sagt ikke prøvd dette programmet selv, men ser at det har en mulighet til å fikse feil. Ulempen med denne fiksingen ser ut til å være at den konvertere mp3-filen til wav. Dersom du deretter lager mp3 av den "reparerte" wav filen, vil du få en fil med dårligere kvalitet enn mp3-filen du hadde i utgangspunktet (uansett bitrate). I tillegg er det en trail versjon.

Edit: skrev om hele etter mye editering.

Endret av OBServer
Lenke til kommentar

Har lastet ned EncSpot og Foobar2000, og sitter å tester litt.

EncSpot virker greit, lister opp filer og viser kvalitet og sync errors.

Men den gjør vel ikke mer enn det, eller....?

Holder på å test Foobar2000. Tøft program. Veldig enkelt å bruke. Retter feil etterhvert som den spiller.

Men...er jeg nødt til å spille hele låta for å få rettet feil??

7000 tracks, hvis gj.sn. tid er 6 min,( det er sikkert mer, mye pink floyd og yes ), blir det ca. 1 mnd. med kontinuerlig spilling. Hvis det er tilfelle er det vel raskere å rippe alt på nytt. :wallbash:

Er takknemlig for alle tips.

Et lite tips til andre som bruker Partition Magic! Ikke la programmet gjøre flere operasjoner i slengen uten å ta backup!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...