Gå til innhold

P4 3GHZ 800 M Prescott eller Athlon64 3200+?

azar

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere en PC , og nå er spørsmålet om jeg skal velge AMD eller P4!?

Vurderer en AMD CPU athlon 64 3200+ 2.2Ghz på ett HK fra Aopen (k8t800)

mot en pentium4 CPU 3.0Ghz 800Mhz 1M "prescott". på ett MSI 865PE HK.

Har fra før en pentium4 2.7Ghz som jeg er meget fornøyd med , skal nå oppgradere en PC som jeg har i nettverk med denne , har aldri vært borti AMD maskiner , så derfor spør jeg "ekspertene" her om hvilket av disse jeg burde bruke pengene på!

Kommer til å benytte ett Asus geforce 6800 256MB GE , og ram fra Geil (2 stk Geil 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns Aluminium Heat Spreader 2,5-2,8V )

Hva bør jeg handle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne masinen vil bli brukt til b.l.a spill , videoredigering , brenning og slike ting. har du eller andre noen erfaringer med HK jeg har valgt ut til P4 (865PE HK) er litt usikker på om det er rett valg....

Lenke til kommentar
Denne masinen vil bli brukt til b.l.a spill , videoredigering , brenning og slike ting. har du eller andre noen erfaringer med HK jeg har valgt ut til P4 (865PE HK) er litt usikker på om det er rett valg....

Ranger hva du vil bruke maskinen mest til..

Videoredigering = Pentium 4

Spill = AMD Athlon 64

;)

Lenke til kommentar

Til ditt bruk ville jeg gått for en Pentium 4. Hvorfor?

-Pentium 4 med HT er en god del bedre på videoredigering enn AMD64, og det merker du lett!

-AMD64 har bedre FPS på spill en Pentium 4, men er overhodet ikke merkbart om du spiller med en P4 3,0Ghz eller en AMD64 3200+! Belive me!

-Pentium 4'en er mer enn god nok til å spille, da CPU ytelsen nå tildags har gått langt forbi spill-kravene til cpu. Uten tvil.

Så jeg ville gått for en Pentium 4, men ikke med 865 HK, gå heller for LGA775, eller Socket 478 viss du har mindre penger å bruke.

Lenke til kommentar
Til ditt bruk ville jeg gått for en Pentium 4. Hvorfor?

-Pentium 4 med HT er en god del bedre på videoredigering enn AMD64, og det merker du lett!

-AMD64 har bedre FPS på spill en Pentium 4, men er overhodet ikke merkbart om du spiller med en P4 3,0Ghz eller en AMD64 3200+! Belive me!

-Pentium 4'en er mer enn god nok til å spille, da CPU ytelsen nå tildags har gått langt forbi spill-kravene til cpu. Uten tvil.

Så jeg ville gått for en Pentium 4, men ikke med 865 HK, gå heller for LGA775, eller Socket 478 viss du har mindre penger å bruke.

AMD prosessoren har støtte for 64-bit. Det har ikke P4. 64-bit kommer til å gi videoredigering og encoding en ganske stor boost...

Windows XP 64-bit er rett rundt hjørnet. Video encoding i 64-bit Linux er ganske mye kjapere enn på 32-bit.

For ikke å snakke om forskjellen i effektbruk... :yes:

Lenke til kommentar

får jeg spørre hvor stor forskjell det er i spill? jeg vet at jeg ikke legger merke til forskjellen på 100fps og 120fps, og dere som tror dere har det har en sinnsyk god reaksjonsevne hvis det er sant.

dessuten, hvis man har 120 fps i et spill, og skjermen har en frekvens på 90Hz så OI, da får man ikke høyere enn 90fps, for skjermen hviser ikke flere bilder i løpet av et sekund.

Jeg sier gå etter pris, men jeg ville igrunn ikke oppgradert med den cpu'en du har fra før av (ikke oppgradert så lite hvertfall)

Lenke til kommentar

Både Intel og AMD vil gi deg gode systemer, om du primært gamer bør du velge AMD.

Hvis du bestemmer deg for INTEL bør du absolutt velge Socket 775. Socket 478 er på vei ut, og ingen nye prosessorer fra intel kommer til denne plattformen. Dessuten er socket 478 AGP only, noe som vil begrense fremtidige oppgraderingsmuligheter på GPU sida.

R.

Lenke til kommentar
Sjekk denne cpu test

Jeg ville valgt AMD 64 noe jeg er veldig fornøyd med selv (har både AMD og intel pc).

i og med at de ikke tester amd 64 3200 eller P4 3GHz der så burde ikke den testen tas med i vurderingen

Vel jeg regner med at folk er oppegående mennesker og kan ta en test for hva det er. En sammenligning som gir en pekepinn på hvor de ulike cpu'ene står i forhold til hverandre både når det gjelder spill og video. Les testen en gang til og sjekk grafene før du uttaler deg. Selve testen er om AMD4000+ men denne cpu'en er jo sammelignet med resten av AMD sine cpu'er samt en haug av Intel sine. Så denne testen gir ett godt bilde av hvordan cpu'en gjør det i forhold til hverandre.

Den gir deg tom en pekepinn på pris/ytelse hvis du legger dette til selv.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt a64 hvis jeg var deg. Den er bedre i spill og siden du skal spille meste er jo det en fordel for deg. A64 duger i videoredigering og multitasking. Den er såpass kraftig at den takler det meste. Jeg gikk for A64 når jeg skulle ta valget og har aldri angret på det valget.

Lenke til kommentar

det er ikke prisforskjeller å snakke om på disse 2 systemene CPU , Ram og HK vil for begge systemene koste rundt 3000 kr , etter å ha lest innlegg her og forskjellige tester sitter jeg igjen med ett inntrykk av at jeg bør velge Athlon 64 , dette er tross alt ett nyere system og siden 478 er på vei ut og andre intel plattformer fort blir litt dyrere så bør vel athlon64 være det lureste valget....eller?

Er det forresten noen som har erfaring med http://www.psdata.no/ps.asp?it=106187&mlevel=010500 og om dette er ett kurrant kort?

mvh

Lenke til kommentar
det er ikke prisforskjeller å snakke om på disse 2 systemene CPU , Ram og HK vil for begge systemene koste rundt 3000 kr , etter å ha lest innlegg her og forskjellige tester sitter jeg igjen med ett inntrykk av at jeg bør velge Athlon 64 , dette er tross alt ett nyere system og siden 478 er på vei ut og andre intel plattformer fort blir litt dyrere så bør vel athlon64 være det lureste valget....eller?

Er det forresten noen som har erfaring med http://www.psdata.no/ps.asp?it=106187&mlevel=010500 og om dette er ett kurrant kort?

mvh

Personlig ville jeg ikke satset på Aopen men det er fordi jeg ikke liker Aopen så veldig. De har falt veldig på markedet. Ville anbefalt et Asus, MSI eller Abit hovedkort, i den rekkefølgen.

Lenke til kommentar

mvh

Ikke kjøp via KT800 men kjøp KT800pro brikkesettet.

Jeg har Asus og er veldig fornøyd med dette.

Lenke til kommentar

Man får vel ikke Pro versjon på socket 754? leste ett sted at asus slet med kondensatorene på sitt S-754 VIA K8T800 kort , pleier selv å velge Asus men siden jeg ikke har fått bekreftet at de har fått bukt med dette problemet vurderer jeg altså Aopens utgaven....tror jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...