Gå til innhold

Valg av programmering språk....

Anbefalte innlegg

Det med betaling og sånnt var nærmest ment som en spøk.

Her ligger nettopp det jeg forsøkte å forklare:

t er GUI, swing spørsmål som jeg kommer med..for jeg kjenner ikke til alle bibliotek etc etc...og det at jeg skal sette meg inni alt før jeg skl begynne å progge lærer jeg ingen ting av....

Jeg snakker ikke her om detaljer som hva (alle) funksjoner og klasser og slikt heter; dette slår man opp. Tenker mer på konsepter, som f.eks. hva dette med layoutmanager går ut på og lignende. Generell forståelse ("hvorfor endrer knappene størrelse når jeg resizer vinduet?") gjør at du kan vite sånn sirka hvor problemet må sitte -- og slå opp og finne ut av det selv. Jeg tror dette vil gå kjappere for din del - altså enn å spørre på forumet (jeg sa ikke at du ikke skulle spørre); du tjener på det tilslutt. Når du ikke har generell kunskap vil du hele tiden måtte spørre neste gang du har et lignende problem - da du ikke kan orientere deg i det hele tatt om hvor problemet sansynligvis sitter.

Du har sikkert vært borte i nybegynneren som spør om hver bidige ting - men ikke spør det viktigste spørsmålet: "hvordan finner jeg ut av slike ting selv?". "Lær en mann å fiske .. blabla. etc." Jeg vet /ikke/ om dette gjelder deg - da jeg ikke kjenner til om Java-APIet er organisert slik at det /går/ å finne et generellt mønster eller en resurs man kan følge/slå opp i (mer om dette under).

..er du generellt sett uavhengig av språk/fag uenig her har jeg ikke stort mer å si (Edit: da legger jeg opp, heh), men:

Jeg går ikke inn på detaljer da jeg ikke vet så mye om dette - og ikke vet hva du vet eller ikke vet om dette; da hadde jeg i såfall svart i Java-tråden. Jeg tror kanskje Java-APIet er litt rotete lagt opp (min begrensede erfaring fra 1997-98) - så noe /måtte/ man faktisk bare pugge og spørre om - siden løsningene faller utenfor det som en normalt kan forvente seg etter å satt seg inn i de generelle konseptene -- det var i hvertfall slik sist jeg surret med dette, tror jeg. Jeg kan ikke avgjøre om dette fortsatt gjelder, eller om det gjelder i ditt tilfelle - da jeg ikke har nok kunnskap om APIet. Bare husk at i starten er alt som er nytt kaos. Er man lur prøver man å få et overblikk fra avstand før man setter i gang, slik fjellklatrene gjør, men igjen - om fjellet er "råttent" lenger oppe blir det en del uventede ting som dukker opp.

Bare for å være helt sikker så "angriper" jeg ikke deg -- jeg angriper problemet ditt; og håper du finner en løsning på det.

Jeg er litt nysjerrig på om du har bestemmt deg for å finne deg et nytt språk. I så fall har du fått mange anbefalinger her. Jeg ville i hvertfall gitt Python en god sjans om jeg var deg, da jeg har hørt mye godt om det - og det finnes mange biblioteker til det som gjør livet enklere.

Edit:

Common Lisp, som er mitt favorittspråk nå, er nydelig -- men det er litt begrenset med biblioteker til dette språket og dets implementasjoner (spesiellt de frie), så jeg "tør" ikke helt å anbefale det i denne sammenhengen.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...