Gå til innhold

Valg av programmering språk....

Anbefalte innlegg

Hei..

Skal lage noen enkle programmer. Selvstendige, ikke web-baserte programmer.

Registrar program f.eks..som skal brukes til et musikk skole for å holde rede på kunde registrer deres...

Ja, det finnes nok mange slike registra programmer.. men jeg skulle lage det for dem...

så jeg lurer på hvilket språk burde jeg velge?? Hvilket språk bruker man gjenerelt sett til slike formål..??

Jeg programmerer mest i java, skriver koden..mens andre lager GUI.. For jeg kan ikke finne ut av java gui..og alle layoutene...blitt lei... Det kan jo dere finde ud af min andre GUI post hvor jeg spør masse enkle spørsmål....http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=353389

Jeg blir nødt til å lage GUI delen også... jeg får nok litt hjelp av 2 andre...

Men til saken igjen... Hvilket språk...?

Håper noen kan være behjelpelig........Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke litt unødvendig å lære seg et nytt språk bare for dette?

Uansett, jeg har programmert mange databaser i VB og det funker ganske bra. Ikke vannskelig å lage GUI heller, bare drag and drop tekstbokser, knapper osv ned i et vindu.

Lenke til kommentar

Spiller omtrent ingen rolle hvilket språk du velger - "alle" har mulighet for slike ting.

Som det ble nevnt her; hvis du allerde kan Java bør vel det være godt nok i massevis for slike ting. Hvis du ikke føler at du har lyst å lære et nytt språk sånn uansett da .. (men det er litt dårlig timing hvis det er noen som sitter å venter på at du skal få ferdig en ting)

Lenke til kommentar

Hei...

takker for svar..

Vel..det jeg egentlig lurer på er vel hvilket språk som er det beste valget til slike formål.. og hva man gjenerelt sett bruker for å lage slike og andre appliaksjoner...?? Hva er det fornuftige og naturlige valg..?

Hva hadde du valgt da...?

også et annet spørsmål... med tanke på GUI, hva er det fornuftige valget...

Takker..

Lenke til kommentar
Myubi, startet du med å programmere et OS? Nei, det tvilte jeg egentlig på.

Jeg tenke mer på at småprogrammer, som f eks en chat av noe slag, ikke er hardwarebestemt.

Interessant at du nevner akkurat nettverksbasert programmering i denne sammenhengen. Har du hørt om funksjoner som ntohl(), hton(), htons() osv? Det er funksjoner som konverterer data til riktig byterekkefølge, fordi enkelte maskiner er "big endian" og andre er "low endian" -- nettopp på grunn av maskinvarebestemmelser, med andre ord. (I dette tilfellet er det derimot lett å omgå problemet). Poenget er uansett at programming raskt kan bli maskinvareavhengig, og at å påstå noe annet er feil. Jeg sier ikke at det trenger å være sånn.

Angående Visual Basic regnes det for å være et horribelt språk. Det er svært plattformavhengig, det fostrer dårlige vaner (motsetning til Python, som påtvinger gode vaner, som for eksempel innrykk), det er lite gjennomtenkt og det er, som Jonas sier, "bare å dra og slippe objekter ned i vinduer". Hvis du vil lære programmering er ikke Visual Basic veien å gå. Kort sagt: Unngå Visual Basic.

Python, C++ og andre gode programmeringsspråk har god støtte for GUI-programmering. Begge deler har dessuten støtte for f.eks. OpenGL, om du skulle ønske å programmere tredimensjonelt senere. Både Python og C++ kan også fint kombineres med databaser, slik du ønsker. Med andre ord, nok en gang: Sats på Python. Python gjør også en senere overgang til C++ -- som er mye raskere og ennå kraftigere -- lettere.

Lenke til kommentar

Myubi, du er i feil tråd..

Uansett, Jtand spurte om hva slags OS og hardware som kreves. I starten av programmeringskarrieren lager man ikke så mye Windows 2 og andre hardwarebestemte programmer, så OS og hardware er ikke så jæskla viktig å tenke på.

Hva mener du med programmeringsvaner? Mener du å bruke linjeskift, innrykk, ol. (Siden du nevnte det)? Det gjør jeg hele tiden, og jeg programmerer (Som du sikkert vet..) VB.

Og hva er så dårlig med dra-og-slipp? Mener du at GUI skal lages i koden? Det er også fult mulig.. VB har også mulighet for DirectX.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Mener du å bruke linjeskift, innrykk, ol. (Siden du nevnte det)? Det gjør jeg hele tiden, og jeg programmerer (Som du sikkert vet..) VB.

If text1.text = ”h” then

Msgbox ”Du skrev en h!”

Else

Msgbox ”Du skrev ikke en h..”

End if

Ser det... :roll:

Myubi, du er i feil tråd..

Jeg er ikke i gal tråd. Hadde jeg hatt til hensikt å fortsette diskusjonen i den andre tråden ville jeg ikke rapportert den så den ble stengt.

Uansett, Jtand spurte om hva slags OS og hardware som kreves. I starten av programmeringskarrieren lager man ikke så mye Windows 2 og andre hardwarebestemte programmer, så OS og hardware er ikke så jæskla viktig å tenke på.

Jeg er helt enig, og det går vel også tydelig frem av posten min, der jeg klart og tydelig sier meg enig i at han kan bruke hva som helst. Det var heller ikke poenget mitt: Poenget mitt var at det du sa var galt. Punktum.

Hva mener du med programmeringsvaner? Mener du å bruke linjeskift, innrykk, ol. (Siden du nevnte det)?

Blant annet. Dessuten også design, kodestrategier og annet som VB ikke bidrar til å øke kvaliteten nevneverdig på. Visual Basic vet, som resten av Windows, ikke forskjell på Else, ELSE og else. Det er dessuten betydelig sjeldnere at kodere bruker innrykk i VB enn i Python -- uansett hvor kompetent du er.

Og hva er så dårlig med dra-og-slipp? Mener du at GUI skal lages i koden? Det er også fult mulig.. VB har også mulighet for DirectX.

drag_and_drop.jpg

Måten VB oppfordrer til overdreven dra-og-slipp er "så dårlig". GUI kan gjerne designes av designerprogrammer (jf. f.eks. Qts designerprogram), men burde absolutt i stor grad raffineres av et menneskelig ledd. Hva DirectX angår er det, som Visual Basic, ikke plattformuavhengig. Dermed er DX etter min mening et dårlig alternativ.

Lenke til kommentar

Ok.

Forresten, du ser ikke det fordi forumet ikke støtter innrykk uten at det er i en CODE-tag.

Her er et utdrag et utdrag fra spillet i signaturen min, noe tilfeldig AI kode:

Public Sub MoveUnits()

If UBound(Unit) >= 1 Then

Dim i
   For i = 2 To UBound(Unit)

If Unit(i).Walking = True And Unit(i).Dead = False And Text = False Then

Dim X_buff As Long
           Dim Y_buff As Long

X_buff = Unit(i).Left
           Y_buff = Unit(i).Top

If Unit(i).NowWalking = False Then

Randomize Timer

If Val(Rnd * 100) = 3 Then

Innrykk og linjeskift? Ja.

Lenke til kommentar

VBs syntaks originerer som kjent fra høynivåspråket BASIC (Beginner's All-purpose Symbolic Instruction Code), og er derav i henhold med dette språkets prinsipper - enkelhet. Eksempelvis verger VB programmereren fra operativsystemet gjennom et omfattende ”run-time”-bibliotek hvor lite forståelse av hardwaren er nødvendig, men det er ikke dermed sagt at man ikke kan skrive programmer som kommuniserer med operativsystemet direkte. Det at programmeringsspråket er designet for RAD (Rapid Application Development), er jo i realiteten språkets styrke og svakhet; programmeringen går svært raskt og målrettet, men gir på en annen side ikke rom for full absolutt full kontroll. Men slik er det egentlig med de fleste høynivåspråk – desto enklere, desto mindre kontroll. Alt kan f.eks. ikke programmeres i C/C++, uansett hvordan du vrir og vender på det. Man kan nesten påstå at Assembly/Maskinkode er de eneste fullverdige programmeringsspråk, men det er fullstendig opplagt at å skrive store programmer i disse språkene går altfor sakte. Der må man jo nærmest konstant finne opp hjulet på nytt hver gang man skal utføre en operasjon. Nei, hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er? Skriv koden i det språket som egner seg best til oppgaven: anvend et tidskrevende språk til operasjoner som behøver ytelse (såfremt det er nødvendig), og resten i et raskt og enkelt språk.

Hovedsaken er at det er fult mulig å benytte seg av de innebygde prosedyrene når annet ikke trengs - andre metoder, som oftest gjennom API eller eksterne komponenter, er normalt (også nødvendig til tider) og fullstendig lovlig syntaksen tatt i betraktning. VB kan virke simplifisert og horribelt i forhold til andre programmeringsspråk, men det er vanligvis forfatteren som har skyld i ”styggheten”, og slike personer er logisk nok mange av, sett i lys av språkets popularitet. Med andre ord, det er det ikke til å unngå at noen selvlærde programmerere har ”uheldige” vaner som offentliggjøres i ymse programmer.

I det hele kan man lett lære fundamentale prinsipper og teknikker bak operativsystemet gjennom Visual Basic; metoder som "subclassing", API og lignende, møter man relativt raskt i VB, og dette styrker kunnskaper om hvorledes det hele fungerer. Ja, jeg er ikke i tvil om at jeg problemfritt kunne konvertert til C/C++ (eller et annet språk) med den bakgrunnen jeg nå har. Etter min mening, er det bedre å ha erfaring fra VB enn ikke når man vil lære flere språk. Vranglære er det definitivt ikke.

Noen møter muligens ikke denne informasjonen i programmeringen, men da har heller tvilsomt bruk for slikt. Ikke alle vil ødsle bort tid på å tukle med alskens programmeringsteknikker dersom de ikke har behov for sådan. Programmet vil fungere, og det holder for mange dèt.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er viktig å ikke fokusere på runtime-ytelse. Dette er noe man kan ordne siden ved hjelp av eksterne biblioteker skrevet i C (eller ASM, men dette er veldig sjeldent nødvendig). Tro meg; dette er enklere enn det høres ut til, og en mye bedre løsning! Mange blir "skremt" av tanken på å blande språk (tror jeg), men dette er ingenting å uroe seg over; spør forumet hvordan! Dette kan i grunn ikke nevnes nok ganger -- da nybegynnnere ofte uroer seg over slike ting, og t.o.m. vurderer ASM som et reelt språk for prosjektene sine.

Sats på et høynivåspråk med en enkel og konsis syntax. Prøv deg/dere frem med de forskjellige nevnt på dette forumet.

Jeg kommer ikke til å si så mye om VB da det er 7-8 år siden sist jeg var borte i det. Det jeg husker var at det var kjappt å få sammen GUIer i det. Jeg tror ikke dette er en fordel kun VB sitter på lenger, da slike RAD-verktøy finnes til flere språk nå.

Så enten:

* Siden trådstarter allerede kan Java, ville jeg anbefallt å finne et RAD-vertøy til dette språket. Det er for meg det som virker mest fornuftig og "økonomisk". (men hallo; er det virkelig så vanskelig å kode GUIer i Java?)

..eller..

* Hvis trådstarter er ute etter å prøve noe nytt, ville jeg anbefallt Python eller (kanskje) Common Lisp.

Endret av søppel
Lenke til kommentar
* Siden trådstarter allerede kan Java, ville jeg anbefallt å finne et RAD-vertøy til dette språket. Det er for meg det som virker mest fornuftig og "økonomisk". (men hallo; er det virkelig så vanskelig å kode GUIer i Java?)
Helt enig her

* Hvis trådstarter er ute etter å prøve noe nytt, ville jeg anbefallt Python eller Common Lisp.
Grunnen til at jeg poster er vel mest for å foreslå Ruby som et alternativ til Python. Har ikke brukt så mye tid på det enda, men virker som et mye enklere og mer elegant språk imo. Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Hei..

(men hallo; er det virkelig så vanskelig å kode GUIer i Java?)

Egentlig ikke..men problemer oppstår.. og du kan jo se av de andre poster jeg har her i hw, vedr swing og gui.... det er vel ikke verdens vanskeligste koding...men jeg sitter fast..

Siden du mener det ikke er så vanskelig kan du vel hjelpoe meg da...elr?? ;)

HW

se den siste post.... og de andre Swing postene mine...

takker for hjelp

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært borte i Java siden 1997-8 - og kodet den gangen en chat-klient og en liten sak for å generere stolper (hvis du lurte - ikke store greiene, men jeg fikk det til). Det var som å bruke et API/bibliotek i et hvilket som helst annet språk, det tar tid før man lett finner frem i bibliotekene. Jeg driver med Common Lisp og C++ nå, og kan ikke lengre APIet til Sun utenat. (skal du ha meg til å kode Java igjen (eller i det hele tatt lage dette for deg) må du betale for det!)

Jeg har bare "skumlest" over det du har postet, men jeg tror du bør ta to skritt tilbake .. sette ned tempoet og gå inn for å lære deg dette fra "grunnen av". Jeg har på feelingen at du er av typen som når du lakkerer bilen din hiver på alt for mye på en gang for å bli fort ferdig. Dette resulterer i at lakken renner og det blir stygt --- noe som igjen resulterer i at du må starte på nytt og kaster bort mye tid. Gjør det korrekt fra starten av, og vit (sett deg inn i) hva som er korrekt!

Hvis du hører på det som foregår langt inne i hodet ditt vet du dette fra før av. (Edit: ikke nødvendigvis hva som er korrekt - men hva du må gjøre for å finne ut hva som er korrekt)

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Hmm... Takker Søppel..

Du har rett i en del... men uansett programmerer, så kommer man til å sitte fast i et problem elr et felt hvor man bruker mer tid en annet...

Jeg har programmert i jav en stund, men ikke Swing. swing er ikke all verdens vanskeligste heller..men selv om jeg finner ut av ting på egenhånd så sitter jeg fast--og det er noe av det jeg har postet her for å få raske svar på....

Jeg har på feelingen at du er av typen som når du lakkerer bilen din hiver på alt for mye på en gang for å bli fort ferdig.

Det at jeg er typen som som når du lakkerer bilen din hiver på alt for mye på en gang for å bli fort ferdig=> stemmer nok ikke. Ja jeghar flere prosjekter på gang..og jeg progger i vei...men jeg lærer også på den vei.. spør jeg om en feil, et problem som jegh ar og jeg har løst det spør jeg ikke igjen..for forhåpentligvis så kan jeg det til neste gang.....

Og les..det er GUI, swing spørsmål som jeg kommer med..for jeg kjenner ikke til alle bibliotek etc etc...og det at jeg skal sette meg inni alt før jeg skl begynne å progge lærer jeg ingen ting av....

skal du ha meg til å kode Java igjen (eller i det hele tatt lage dette for deg) må du betale for det!)

Jeg har da aldri spørt noen om at de skal progge noe, elr lage noe som helst for meg...har jeg?? Mine enkle spørsmål omhandler kun javax.SWING..og dens bibliotek...

men hva du må gjøre for å finne ut hva som er korrekt

Jeg progger selv og spør noen som har peiling på java her på forumet om enkle ting vedr swing når det oppstår.. det lærer både jeg og den som svarer og de som leser posten.

Man finner ut av ting, først når et problem opstår eller når du har et hinder, og det hinderet får deg tilneste steg når du har løst det.... ingen (nesten ingen) java guruer har sittet og pugget alle swing classer elr api elr kodene....elr at de går med alt i hodet...det er noe man blir vant til og får jkennskap til gjennom tiden og progginga.....

Noe vil altid være vanskelig for noen , og noe vil altid være lett for andre...vis gui er lett for deg betyr jo ikke at det skal være slik for alle..? Og siden dette her er et forum hor man kan spørre alt vedr java, og ikke spørsmål etter hvor java guru du er... kan man poste svra og ikke komme med at java er lett og swing er ikke vanskelig..??

Jeg skriver ikke dette for å være frekk elr noe... men det er sannheten..

Beklager søppel hvis jeg skrev noe galt..

Håper noen kan svare på hva posten startet med....

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...