Gå til innhold

Holdbarhet med hensyn på CPU-spenning

Anbefalte innlegg

Jeg har lest den eminente overklokkings-guiden på ocforums.

Jeg har allikevel et spørsmål med hensyn på spenningen jeg ikke følte jeg fikk svar på i guiden.

-Hvor lenge kan jeg regne med at en CPU på ca 1,6V og omkring 50 grader celsius (dette er CPU-temp, systemtemp er på ca 30 grader) vil holde før den er permanent utslitt. La oss si at jeg bruker den 3-4 timer om dagen. Jeg skjønner at dette er et spørsmål det er umulig å gi nøyaktig svar på, men jeg lurer på om det er mulig å få estimater omkring dette. Vil den være utbrukt etter 1 år, 2-3 år, 5 år, 10 år (sistnevnte er vel standard for uklokkede)?

-Med denne spenningen og temperatur kjører jeg en P4 2,4 GHz (533) på ca 2,8GHz.

-Ellers har jeg Abit IC7-G, TwinMos PC3200 "Winbond" og Radeon 9600 PRO

-CPU-kjøler er Zalman CNPS7700-CU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja... både og. Eg tør ikkje sei noko om akkuratt kor høg spenning prosessoren din tåler. Ein vil komme til eit punkt der varmen ikkje blir leda ut raskt nok til dei ytre delene av prosessoren. Då vil den nok ryke uansett. Men eg trur du er langt vekke i frå den grensa. Så lenge temperaturen din er så lav så trur eg ikkje du treng å bekymre deg. Det er først når ein kjem over ein så høg temperatur at materialene i prosessoren begynner å endre seg at det er grunn til bekymring. Dette er sjølvsagt ikkje så lett å merke om skjer, men eg trur du må opp i mykje høgare temperatur enn du har no...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...