harryharry Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Jeg har STORE problemer med den nye routeren/modemet NextGenTel har sendt meg. (JA, jeg får ikke sove fordi dette irriterer meg såpass mye!) Problemet mitt er som følger: Modemet er koblet opp som router med en switch og et par maskiner koblet på switchen. Det fungerer greit å koble seg opp mot nettet. Problemet er at jeg ikke klarer å koble opp SoftPhone fra IP24. Modemet er et Thomson Speedtouch 510i med 4.2.7.16 firmware Tidligere har det stort sett vært enkelt for NGT kunder å koble seg opp mot IP24, men dette modemet gjør det vanskelig. Jeg vet at oppkoblingen med dette modemet levert av Telenor har vært et problem i forhold til Ip telefoni, men nå gjelder dette også for NGT. Dette har jeg prøvd så langt: * Satt opp lokal IP til å motta alle henvendelser fra WAN (Maskin satt opp som default server) * Åpnet de portene som skal åpnes i brannmuren på ruteren (Gjort både med telnet og web interfacet) * Disablet brannmuren på ruteren * Kjørt softphone på clean windows instalasjon uten brannmur * Testet softphone på annen maskin i nettverket (Softphonen fungerer greit på samme maskin når maskinen kobles til annet nettverk) Jeg har prøvd alle mulige triks som ligger på blandt annet Telio sine forum uten hell. Jeg har vært i kontakt med Geir hos IP24. Vi forsøkte i sammen en rekke andre ting uten hell. Han måtte til slutt gi opp. Den eneste teorien jeg har nå er at det kan være en konflikt med NGT og deres egen tjeneste for IP telefoni. Jeg tror både IP24 og NextPhone benytter seg av port 5060. Hvis NGT har laget noen skript på sine servere for å gjøre det enkelt for NGT kunder å koble seg opp til NextPhone kan dette skape problemer for oss andre. Jeg er usikker på om dette er tilfelle, men det er nå min eneste teori. Jeg tok kontakt med NGT sin kundesupport. Etter å ha ventet i 30 minutter tok en kundekonsulent telefonen som ikke visste noe som helst om porter og modem og data og sånt.... Hun henviste meg videre til NGT datasupport som koster den nette sum av 25.90 øre minuttet å bruke. Dette nummeret venter jeg med å ringe. Jeg stoler mer på dette forumets eksperter. På forhånd takk for råd. Lenke til kommentar
wamjdi Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Hehe... Ihvertfall seint nok oppe i kveld Flere som sliter med speedtouch-modemene... Noen burde mekke en guide for hvordan man setter opp VoIP med dette/denne dsl-modemet/routeren! IP24... Televoip... Selv har jeg cisco 677i-dir med handytone-adapter... helt uten trøbbel! Lenke til kommentar
harryharry Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Ingen som kan hjelpe meg. Jeg står helt fast nå. Lenke til kommentar
wamjdi Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Du kan ikke legge ved noen skjermbilder av oppsettet i speedtouch-modemet da? Er dette oppsettet du har? DSL (IP:10.0.0.138?) -||- Switch -||- pcpark Skal du bruke Softphone fra flere pc'er på nettverket ditt? Skal du bruke flere pc'er med softphone må du jo også passe på at hver maskin kjører med unike porter F.eks: pc1: 5060+5004(udp) pc2: 5070+5014(udp) pc3: 5080+5024(udp) osv... Testet softphone på annen maskin i nettverket (Softphonen fungerer greit på samme maskin når maskinen kobles til annet nettverk) <- Hva slags nettverk er det snakk om?? Når det gjelder konflikt med nextgentels nextphone er ikke dette tilfellet! Har du satt opp utstyret riktig skal det gå fint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå