Gå til innhold

Vannblokk i plexi (jeg er ikke gal!)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-11-15 13:11, Corleone skrev:

Hadde vært kult med Dye lite i maskinen, eg ei vannblokk laga av ei kobberplate mot prosessoren og resten i plexiglass. Spørsmålet er bare om det tåler så mye, og om kjøleevnen går ned. Noen som vet noe om dette?

Kom til å tenke på noe: Lexan!!

Lexan er ca 10 ganger sterkere enn en plexi plate av samme tykkelse, og skal i teorien tåle tempraturer opptill 450C. Burde vel holde det? Men så er jo prisen derretter å da......

Lenke til kommentar

Jeg lagde en slik vannblokk for en stund tilbake.

Brukte en tynn kobberplate 5*5 cm og to plexiglass stykker med samme dim.

Den ene plexi slykket freset jeg ut et stort hull på 4 cm i dia. På denne måten fikk jeg vann inn mot kobber plata. Limte den sammen med epoxy. Dette er en veldig enkel og grei måte å lage vannblokk på!

Hele dingsen festet jeg med ståltråd på hovedkortet, ikke så veldig patent men det var billig og fungerte bra.

Dye Lite er ikke bra for kjøleevnene har jeg hørt og dette lager også små klumper i vannet; men det ser kult ut. Jeg tror jeg kunne tenke meg å prøve dette selv når jeg tenker over det.

Har prøvd med "Direct Die cooling" også; dette er enda kuulere, da blir vannet ført direkte på kjernen til cpu.

Disse løsningene på vannblokk har også noen negative sider. Hvis pumpa slutter å gå så vil man få en nedsmelting og oppvarming av cpu veldig fort fordi det er lite varme som blir leder bort varmen fra cpu. Derfor lager jeg vannblokker kunn av kobber i dag!

Det er viktigere med maksimal kjøleevne enn at det ser kult ut synes jeg!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-16 08:37, _StatuS_ skrev:

Quote:

On 2001-11-16 03:42, qwerty skrev:

...

Har prøvd med "Direct Die cooling" også; dette er enda kuulere, da blir vannet ført direkte på kjernen til cpu.

...

"Direct Die cooling"? Og det er?

"Har prøvd med "Direct Die cooling" også; dette er enda kuulere, da blir vannet ført direkte på kjernen til cpu"

Les da, gutt :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-16 09:32, knutjoha skrev:

Quote:

On 2001-11-16 08:37, _StatuS_ skrev:

Quote:

On 2001-11-16 03:42, qwerty skrev:

...

...

"Direct Die cooling"? Og det er?

"Har prøvd med "Direct Die cooling" også; dette er enda kuulere, da blir vannet ført direkte på kjernen til cpu"

Les da, gutt :wink:

Joda, det jeg mente å skrive var: Hvordan setter man det opp/lager det. M'kay? :smile:

[ Denne Melding var redigert av: _StatuS_ på 2001-11-16 10:10 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den ene plexi slykket freset jeg ut et stort hull på 4 cm i dia. På denne måten fikk jeg vann inn mot kobber plata. Limte den sammen med epoxy. Dette er en veldig enkel og grei måte å lage vannblokk på!

Har brukt epoxy for å lage vannblokker jeg også, men så kom en kamerat til å nevne at epoxy'n kanskje ikke tåler glykol (noe som jeg har i vannet, pga korrosjon og sånn)... Er det noe i det? Bør jeg være engstelig nå??

Lenke til kommentar

at glyckol kan løse opp epoxy er fult mulig.

jeg personlig vet ikke hva epoxy består av.

men jeg tipper det er en form for plast.

en måte og sjekke er jo bare og legge en liten bit i glyckol og se om den løses opp :wink: (du kan og varme det opp for og få reaksjonen til og gå fortere)

ha den ved siden av PC-en, og blir den noen gang borte ville jeg revet den blokken av PC-en så fort som mulig :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...