Gå til innhold

Billig PC, Sempron eller Celeron?


Anbefalte innlegg

Hva tror dere gir mest for pengene Socket A hovedkort med Sempron CPU eller Socket 478 med Celeron CPU?

 

Skal ha en pc uten skjerm til under 4500, tenkte twinmos 512 til minne.

Har satt opp et lite Sempron forslag. Celeron er jeg usikker på.

Hovedkort: MSI KT6V-LSR

CPU: Sempron 2400+

Totalt=1045+vifte 111 = 1156,-

 

Er vedlig usikker på hvilket hovedkort til Celeron men kanskje dette?

Hovedkort:MSI 865PE NEO2-V

CPU:Celeron D 320 2,4 GHz

Totalt=1194,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En xp-m 2400+ er et mye bedre valg hvis det blir aktuelt å overklokke.

Jeg ville ihvertfall byttet ut twinmos med corsair value da det er mye problemer med amd og twinmos ram.

Blir det penger til over så kan du bytte ut hovedkortet med ett Abit NF7-S2G

Detter er forresten ikke et overklokkingskort..

En kompis fikk dette i retur, og kan ikke akkurat si han var fornøyd...

Lenke til kommentar

Sempr0n er absolutt et bra valg hvis du vil ha value for money. XP2400-m er også bra greier for klokkinga sin del, men jeg tror nok du har mer igjen for penga hvis du kjøper en Sempr0n, da spesielt mtp hovedkort og nyere sokkel osv. :)

 

Er du heldig klarer du også å klokke Sempr0n'en like mye som en gjennomsnittlig XP2400-m (dog ikke helt sansynlig), og da har du iallefall fått valuta for penga. :)

 

...ogeh, gjør deg selv en tjeneste. Ikke engang TENK på celeron, DET er møkkaprosessor det. ;)

Lenke til kommentar
En xp-m 2400+ er et mye bedre valg hvis det blir aktuelt å overklokke.

Jeg ville ihvertfall byttet ut twinmos med corsair value da det er mye problemer med amd og twinmos ram.

Blir det penger til over så kan du bytte ut hovedkortet med ett Abit NF7-S2G

Detter er forresten ikke et overklokkingskort..

En kompis fikk dette i retur, og kan ikke akkurat si han var fornøyd...

Abit NF7-S v2 er det beste overklokkings-kortet til Socket A by far, som bevist gang på gang på gang. Bare se litt på diverse forum rundtomkring, begynn med dette. ;)

 

Og X_plode: Det er nesten ingen problemer med minne og Socket A da, det var først når Socket 754 kom med minnekontrolleren integrert i cpu'en at rammen begynte å streike. :)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
...ogeh, gjør deg selv en tjeneste. Ikke engang TENK på celeron, DET er møkkaprosessor det. ;)

Har du hørt om Celeron D? DET er ikke en møkkaprosessor det.

 

I mange tilfeller vil kanskje et Sempron-system blir billigere, men Celeron D gir hard konkurranse hva ytelse angår.

 

Celeron D er basert på Prescott-kjernen, og yter mye bedre enn den Northwood-baserte Celeron.

Lenke til kommentar
...ogeh, gjør deg selv en tjeneste. Ikke engang TENK på celeron, DET er møkkaprosessor det. ;)

Har du hørt om Celeron D? DET er ikke en møkkaprosessor det.

 

I mange tilfeller vil kanskje et Sempron-system blir billigere, men Celeron D gir hard konkurranse hva ytelse angår.

 

Celeron D er basert på Prescott-kjernen, og yter mye bedre enn den Northwood-baserte Celeron.

Jeg har tidligere nevnte prosessor (D320 , 2.4/533 hvis du ser i profilen min), jeg VET at den ikke yter på langt nær like bra som en 754 Sempr0n... Så ja, jeg har i høy grad hørt om den. Det eneste den duger til er å varme opp stua mi når jeg ser film... Aldri trodd en celeron kunne bli så varm. :nei:

 

Forøvrig er det jo ikke stor forskjell på prescott og northwood på Socket 478 heller, det var ikke før 775 at prescott virkelig fikk vist potensialet sitt (edit: noe jeg ser også er en smule feil...). :)

 

Edit: Litt bevis for påstandene:

Prescott VS Northwood

Prescott 775

Sempron 754 vs Celeron D335

 

Og helt til slutt det jeg ville frem til: Anbefaler iallefall trådstarter å gå for et nForce3 250-basert hovedkort og en S754 Sempr0n mtp ytelse og litt fremtids-innsikt. Socket A er et ganske gammelt system og henger litt etter, selv om det er klokkbart (XP2400-m). Celeron har jeg dårlige personlige erfaringer med og viser til tester som påpeker en del problemer, og sammenligninger med AMD cpu'ene... Google etter flere sammenligninger om du vil ha mer nyanserte tester. ;)

 

My 2 cents worth. :)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 12/01/2005 : 02:13

  QUOTE (Playmofetish @ 12/01/2005 : 02:11)

QUOTE (Tacritan @ 12/01/2005 : 02:05)

...ogeh, gjør deg selv en tjeneste. Ikke engang TENK på celeron, DET er møkkaprosessor det. 

 

 

Har du hørt om Celeron D? DET er ikke en møkkaprosessor det.

 

I mange tilfeller vil kanskje et Sempron-system blir billigere, men Celeron D gir hard konkurranse hva ytelse angår.

 

Celeron D er basert på Prescott-kjernen, og yter mye bedre enn den Northwood-baserte Celeron. 

 

 

Jeg har tidligere nevnte prosessor (D320 , 2.4/533 hvis du ser i profilen min), jeg VET at den ikke yter på langt nær like bra som en 754 Sempr0n... Så ja, jeg har i høy grad hørt om den. Det eneste den duger til er å varme opp stua mi når jeg ser film... Aldri trodd en celeron kunne bli så varm.

Edit: Litt bevis for påstandene:

Prescott VS Northwood

Prescott 775

Sempron 754 vs Celeron D335

Nå ble jeg igrunn mer forvirret, enn opplyst her...

I den Sempron vs Celeron testen det er linket til her kan ikke jeg se annet enn at de begge i oveklokket tilstand yter godt, i de fleste tilfeller ubedtydelig dårligere enn P4 2,8 og 3,0. Hva er grunnen til at alle snakker om "møkkaprosessorer" osv i omtale av feks Celeron? Ut fra den testen syns jeg heller det er P4 som er "møkka" ettersom den koster såpass mye mer.

Lenke til kommentar
Blir det penger til over så kan du bytte ut hovedkortet med ett Abit NF7-S2G

Detter er forresten ikke et overklokkingskort..

En kompis fikk dette i retur, og kan ikke akkurat si han var fornøyd...

Abit NF7-S v2 er det beste overklokkings-kortet til Socket A by far, som bevist gang på gang på gang. Bare se litt på diverse forum rundtomkring, begynn med dette. ;)

nf7-s (v2) er absolutt et OC hovedkort, men merk deg at her er det snakk om et annet, nf7-s2g.

 

så det er faktisk du som bure ha lest litt nøyere ;)

Lenke til kommentar

Tacritan, Sempron 3100+ er en rakker ja, men det var da bare Socket A som var diskutert før i tråden, så da mente jeg kun Sempron på Socket A. Og der er Celeron D en verdig konkurrent. Det var det jeg mente.

 

Men jeg syns fortsatt Sempron gir mer for pengene. Er ingen Celeron-forkjemper.

Og et Socket 754 Sempron-basert system vil nok gi mye for pengene ja! Eneste som er "synd" er at det ikke er mange kronene opp til Athlon 64 2800+.

Lenke til kommentar
Tacritan, Sempron 3100+ er en rakker ja, men det var da bare Socket A som var diskutert før i tråden, så da mente jeg kun Sempron på Socket A. Og der er Celeron D en verdig konkurrent. Det var det jeg mente.

 

Men jeg syns fortsatt Sempron gir mer for pengene. Er ingen Celeron-forkjemper.

Og et Socket 754 Sempron-basert system vil nok gi mye for pengene ja! Eneste som er "synd" er at det ikke er mange kronene opp til Athlon 64 2800+.

At det var utelukkende Socket A det var snakk om klarte jeg jo selvfølgelig ikke å få med meg i halvørska heller. Må nok bare krype til korset og innrømme at jeg var (for) trøtt når jeg postet dette. Men jeg står fremdeles for det jeg mener, og sier at et S754 hovedkort basert på nforce3 og en Sempr0n 3100+ ville vært det beste kjøpet "out of the box" og er du riktig heldig; også når den er overklokket. Celeron D klokker tydeligvis særdeles bra, men det er ikke nok for min del. Særlig ikke siden min Celeron D blir så varm uklokket at den nesten kneler. :p

 

Forøvrig kan man jo også se på "mother of all CPU-charts" hos THG og vurdere ut fra det. Nå er THG ikke alltid helt til å stole på mtp at de har rykte på seg å favorisere intel. Men i følge det jeg har sett så er Sempron > Celeron i de fleste tilfeller, på tross av ryktene (noe som bare taler enda mer til fordel for Sempron). ;)

Lenke til kommentar

Om du absolutt må under 4500,- er du kanskje nødt til å velge Socket A eller socket 478. Det er likevel greit å være klar over at en socket 754 løsning med sempron 3100 bare blir 300 - 500 kr dyrere (avhengig av hovedkort) enn en løsning basert på Sempron 2600 eller Celeron D 330. Da har du også muligheten til å oppgradere til A64 på et senere tidspunkt.

 

R.

Lenke til kommentar
Sempr0n er absolutt et bra valg hvis du vil ha value for money. XP2400-m er også bra greier for klokkinga sin del, men jeg tror nok du har mer igjen for penga hvis du kjøper en Sempr0n, da spesielt mtp hovedkort og nyere sokkel osv. :)

 

Er du heldig klarer du også å klokke Sempr0n'en like mye som en gjennomsnittlig XP2400-m (dog ikke helt sansynlig), og da har du iallefall fått valuta for penga. :)

 

...ogeh, gjør deg selv en tjeneste. Ikke engang TENK på celeron, DET er møkkaprosessor det. ;)

En amd athol xp-2400m koster litt 0ver 600kr hos itbutikken.no...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...