Gå til innhold

Underlig X800 Vivo softmod.

JAS-Gripen

Anbefalte innlegg

Her står jeg som det store spørsmålstegenet jeg er. :hmm:

For noen dager siden fikk jeg mitt HIS IceQ X800 Pro VIVO som jeg (etter å ha tatt nødvendige forhåndsregler) softmoddet til xtpe.

MEN! Etter første bios flashinga gikk ikke alt som det skulle, da kom jeg bare opp i lusene 500/480 på core/mem.

Da gikk jeg litt grundigere til verks og flashet med det som var å flashe med (Til slutt med ATI's orginale x800xtpe bios som funket bedre).

Men denne fungerte heller ikke opptimalt. Da endte jeg først opp med å kjøre

Atitool på 520/560 i rundt en halv time uten artifacts og så når jeg er ferdig med en 3dmark05 test så kjører jeg Atitool igjen og da kommer det artifacts på

520/560 og jeg må nøye meg med å ligge stabilt på 520/530.

Så i dag fant jeg ut at jeg følte for å ta en Driver cleaner og installerer alle skjermkort driverne på nytt og denne gangen blir jeg helt paff.

Som dere kan se på bilde så når jeg plutselig 597 på memory.

Tror neppe dette vil holde seg stabilt i morra, skal ta et par tester til da.

Men tror dere at en Driver cleaner vil ha så mye å si?

Eller er det bare Atitool som er forferdelig ustabilt siden det måler artifacts like stabilt som en qtec strømforsyning leverer spening?

Eller er det skjermkortet som er ustabilt fra grunnen av?

eller ville dere sagt at alt fungerte opptimalt? (noe som jeg vil se nermere på i morra, men nå trenger jeg søvn)

Håper dere gidder å lese, og takk for svar på forhånd.

Endret av JAS-Gripen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikkert du kan få klokket mer...

Har vært borti to slike x800pro vivo mod hvor kjærnen har stoppet på vanlig XT-hastighet, altså 500Mhz...

Er ofte en grunn til at ATi ikke solgte chipen som en XT PE chip vet du... ;)

Lenke til kommentar

det sier seg selv, åpner du fler pipes krever core mer energi for å arbeide optimalt. Får den for lite, så kommer disse artifactsene poppene frem. Det varier veldig fra kort til kort om det vil faktisk klare xtPE hastigheter eller bare selve softmodden..

I dette tilfellet vil du nok aldri klare og nå xt-pe hastighet uten en liten soft-voltmod av core. ( F.eks. editer bios'en med NiBiTor )

Lenke til kommentar

Personlig har jeg opplevd at ATItool fant for lave clocks (9600pro) og for høye clocks (9800pro). Sistnevnte ble nesten stekt jo.. :dribble:

Så jeg bruker det aldri lengre.. manuell testing funker best.

Selv gikk ikke mitt x800vivo kort høyere enn 500/560.. Hadde jeg bare fått av skruene til stock-viften.. etter å ha prøvd alle skrujern i huset for å finne et som passet, er jengene så slitt at det nok må noe drastisk til. Det er de 2 små skruene på "clippen".

Noen som har et forslag til hvordan jeg kan få dem av?

Mulig det hadde gått om jeg hadde et lite skrujern med godt grep. Jeg kjøpte et sett med slike små metall skrujern, hva nå enn de heter.. 2 av dem passet iallefall, men grepet var så dårlig/jengene så slitt at det ikke gikk.

Lenke til kommentar
Personlig har jeg opplevd at ATItool fant for lave clocks (9600pro) og for høye clocks (9800pro). Sistnevnte ble nesten stekt jo.. :dribble:

Så jeg bruker det aldri lengre.. manuell testing funker best.

Selv gikk ikke mitt x800vivo kort høyere enn 500/560.. Hadde jeg bare fått av skruene til stock-viften.. etter å ha prøvd alle skrujern i huset for å finne et som passet, er jengene så slitt at det nok må noe drastisk til. Det er de 2 små skruene på "clippen".

Noen som har et forslag til hvordan jeg kan få dem av?

Mulig det hadde gått om jeg hadde et lite skrujern med godt grep. Jeg kjøpte et sett med slike små metall skrujern, hva nå enn de heter.. 2 av dem passet iallefall, men grepet var så dårlig/jengene så slitt at det ikke gikk.

Da har du vertfall lært at om ikke skrujernet passer, finn et nytt ;) (har ødelagt mange skruer selv :blush: )

Et tips er å finne et skrujern som er litt for stort, og legg godt med press på mens du prøver å skru ut. Er du heldig får du ut skruene uten å ty til mer "drastiske" virkemidler.

Lenke til kommentar
Da har du vertfall lært at om ikke skrujernet passer, finn et nytt ;) (har ødelagt mange skruer selv :blush: )

Må tro jeg fant mange nye, alle i huset faktisk. Hadde en del skrujern jeg trodde skulle passe, men neida.. kresne jævler.

Disse drastiske virkemidlene du nevner, hva går de ut på? :hmm:

Stakkars ATI silencern min har samlet opp alt for mye støv..

Lenke til kommentar

Jeg er enig med de som sier at du bør teste med 3dmark. Mulig jeg tar feil her men jeg mener ATITool er ekstremt følsom og plukker opp artifacts som vi gjerne ikke legger merke til. Går kortet stabilt gjennom 3dmarkene ser jeg ingen grunn til å gjøre så mye med det. Uansett er jeg såpass pysete at jeg ville satt ned litt fra høyeste mulige klokk for å ha en liten sikkerhetsmargin. :p

Lenke til kommentar

personlig har jeg en fantastisk klokk på mitt eget kort 540/630, men det er jaggu ikke mange jeg har sett med samme speed. Med vannkjøling tipper jeg at du også kan komme godt over 600-grensa ;)

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Kortet mitt kjøles av en Ati silencer og jeg tror ikke varme skulle være problemet siden temperaturen ligger mellom 30 og 50C.

Ser at det har kommet ut en ny utgave av Atitool som jeg skal prøve og se hvor langt jeg kan klokke uten artifacts.

etterpå ett par runder i 3dmark selv om jeg ikke har hatt synlige artifacts der selv på xtpe hastigheter, scoren i 05 ble 5800 noe som jeg syns ble litt lavt.

(nå gikk maskinen i blåskjerm! det må vel være en første gang for alt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...