Gå til innhold

Lydkort til pc og stereo forsterker

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på om noen kunne hjelpe meg å finne et lydkort hvor jeg både kan ha koblet til et headsett/høytalterpar, og samtidig ha en kobling mellom lydkortet og en forsterker.

Jeg ønsker nemlig å ha muligheten til å bruke anlegget som står i stuen, når jeg ser film på tv`en via pc (også til musikk spilling via pc). Håper dette kan ordne seg uten at jeg må hele tiden bytte ledning mellom høyttaler som jeg bruker primært til pc og den som brukes i stuen. Headsettet ved pc`en brukes til spilling.

Prisen bør som utganspunktet ikke overstige 500-600, men dersom dette ikke lar seg gjøre, får det bare gå sin gang :)

Mvh

Mads

Edit:

Tanken er altså at jeg på et vis kan ha koblet til flere lydkilder (headsett og anlegg i stuen) uten at jeg trenger å tenke på å bytte ledninger. Jeg ønsker altså en permanent løsning med lyd i flere ender ;)

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

velkommen til forumet.

Er bare litt redd for at lydkvaliteten synker betydelig ved en slik ovrgang. Har nemlig litt dårlig erfaring med for mange overganger (prøvd noe lignende tidligere)

ja.. det er vel naturlig å være redd for sånt. Men lydkvaliteten kommer garantert til å synke, men dette er så ekstremt minimalt at en vanlig menneske ikke kan høre forskjellen. hadde jeg vært deg så hadde jeg gått for det..

Lenke til kommentar

Det høres no greit ut!

Et lite tilleggsspørsmål. I ulike tester og ved lesing av andre poster kommer det tydelig frem at mange ønsker et lydkort som spiller bra til f.eks. spilling, film og musikk. Er forutsetningen her at alt skal høres på et høytalersett?

Lenke til kommentar

HAr selv brukt en slik overgang i mitt system i lengre tid fra PC til forsterker. . (Nå bruker jeg optisk) Som Valent sier er jeg også enig i at du ikke hører forskjell på lydkvaliteten med og uten en slik overgang, selv om teorien tilsier at det må være en senkning i kvalitet. Har du mulighet til å kjøre optisk, anbefaler jeg heller det.

Det andre spørsmålet ditt skjønte jeg ikke helt.

Lenke til kommentar

Hva med ett 5.1 lydkort... Koble forsterker på en utgang og headset på en annen?

På den måten kan du med surround mixer fade over fra stero til headset uten og trekke ut kabel eller noe sånn + at når du skal ha nye høytalere kan du kjøpe 5.1 :)

Elkjøp har live 5.1 kort til 250,-

Lenke til kommentar
Hva med ett 5.1 lydkort... Koble forsterker på en utgang og headset på en annen?

På den måten kan du med surround mixer fade over fra stero til headset uten og trekke ut kabel eller noe sånn

Det var akkurat det jeg så for meg! :)

Men hva er en surround mixer?

Lenke til kommentar
Det er en mixer(software) som kan fade mellon kanalene.

f.eks dra slideren mot rear, og lyden kommer bak. Dra den mot front og lyden går mer mot front osv. :)

Hjertelig!

Nå gjenstår det bare å finne et riktig lydkort. Regner med det blir Audigy2 ZS. Håper dette duger til mitt Cambridge 540 stereo system :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...