Dotten Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Vel, etterhvert som det blir valg må jeg vel sette meg inn i partiprogrammene igjen og få meg en viss oversikt. Jeg stemte ikke ved forrige valg. Jeg stemte før det på AP, fordi jeg kommer fra en "AP-familie" og var i min ungdom mest enig i de. Men jeg ser nå en liten selvmotsigelse i navnet Arbeiderpartiet alene, ettersom det virker som om det er ledet av akademikere..... Men tilbake til saken. Jeg tenkte at de litt mer opplyste sjelene her inne på partipolitikk kan hjelpe meg å finne ut hvem jeg er mest enig i. Jeg er ikke interessert i hva dere mener er best pga det ene og det andre, heller ikke å diskutere mine standpunkt som jeg vil nevne nedenfor. Jeg vil bare ha deres mening i hvilket parti(er) jeg passer best til å stemme for. På forhånd takk om noen gidder svare Jeg kan nevne følgende standpunkt jeg kommer på i farten (bare spør om flere om dere trenger det): -Jeg er for Nato -Jeg er for kontantsøttte¨ -Jeg er for røykeloven -Jeg er for langt strengere straffer. -Jeg er usikker på EU -Jeg er imot legalisering av narkotika -Jeg er mot privatisering av helsevesenet -Jeg er mot abortloven slik den er idag -Jeg er uenig i skolepolitikken angående gymnas/videregående -Jeg er for å skille stat og kirke -Jeg er mot enhver form for kvotering. -Jeg er mot at politiske partier skal ha egne "kvinnekamp" grupperinger. Overlat det til likestillingsombudet. -Jeg er for full likestilling innen verneplikt, eller evt da å fjerne den hvis diskrimineringen fortsetter. Men jeg ser behovet for verneplikt. -Jeg er ikke en særlig stor tilhenger av å bruke for mye av penger for oljefondet. -Jeg har ingen problemer med dagen skatter. Har ikke noe behov for at de trenger å minske så lenge vi får noe igjen. Er for sent til at jeg kommer på mer i farta . Kan også nevnes at jeg er familiefar og familiepolitikk er viktig for meg. I tillegg er jeg ansatt i forsvaret og er selvstendig næringsdrivende ved siden av. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Ser ut som en sentrist, spør du meg. Endret 11. januar 2005 av HalTan Lenke til kommentar
os Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Er ganske enig med deg .. kanskje vi skulle starte vårt eget parti? Endret 11. januar 2005 av os Lenke til kommentar
iacob Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Vel, etterhvert som det blir valg må jeg vel sette meg inn i partiprogrammene igjen og få meg en viss oversikt. Jeg stemte ikke ved forrige valg. Jeg stemte før det på AP, fordi jeg kommer fra en "AP-familie" og var i min ungdom mest enig i de. Men jeg ser nå en liten selvmotsigelse i navnet Arbeiderpartiet alene, ettersom det virker som om det er ledet av akademikere..... Men tilbake til saken. Jeg tenkte at de litt mer opplyste sjelene her inne på partipolitikk kan hjelpe meg å finne ut hvem jeg er mest enig i. Jeg er ikke interessert i hva dere mener er best pga det ene og det andre, heller ikke å diskutere mine standpunkt som jeg vil nevne nedenfor. Jeg vil bare ha deres mening i hvilket parti(er) jeg passer best til å stemme for. På forhånd takk om noen gidder svare Jeg kan nevne følgende standpunkt jeg kommer på i farten (bare spør om flere om dere trenger det): -Jeg er for Nato -Jeg er for kontantsøttte¨ -Jeg er for røykeloven -Jeg er for langt strengere straffer. -Jeg er usikker på EU -Jeg er imot legalisering av narkotika -Jeg er mot privatisering av helsevesenet -Jeg er mot abortloven slik den er idag -Jeg er uenig i skolepolitikken angående gymnas/videregående -Jeg er for å skille stat og kirke -Jeg er mot enhver form for kvotering. -Jeg er mot at politiske partier skal ha egne "kvinnekamp" grupperinger. Overlat det til likestillingsombudet. -Jeg er for full likestilling innen verneplikt, eller evt da å fjerne den hvis diskrimineringen fortsetter. Men jeg ser behovet for verneplikt. -Jeg er ikke en særlig stor tilhenger av å bruke for mye av penger for oljefondet. -Jeg har ingen problemer med dagen skatter. Har ikke noe behov for at de trenger å minske så lenge vi får noe igjen. Er for sent til at jeg kommer på mer i farta . Kan også nevnes at jeg er familiefar og familiepolitikk er viktig for meg. I tillegg er jeg ansatt i forsvaret og er selvstendig næringsdrivende ved siden av. Du har ikke sjans i havet med hele den lista der. Du må nok finne deg noen kjærnemoråder hvor du tar stilling. Hvor går de viktigste skillelinjene mellom høyre - venstre i dag. Fordelingspolitikke, miljø, forsvar, eu... Tror ikke man kan komme med en sånn bestillingsliste over enkeltsaker og så se for seg at et enkeltparti skal være enig. Forsøke å plassere deg selv ideologisk, så kan du se etter partier som ligner ditt ståsted. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Som iacob sier (ikke ofte vi er enige ), blir det vanskelig å si noe om hvilket parti som er riktig for deg å støtte uten at du sier noe om dine mer grunnleggende prinsipper. Ut fra enkeltsakene du ramset opp, vil jeg imidlertid foreslå Kristelig Folkeparti. De står ikke for alt du skrev på listen, men det er det heller ikke noen andre partier som gjør, så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Forsøke å plassere deg selv ideologisk, så kan du se etter partier som ligner ditt ståsted. Hater å si det, men her er jeg helt enig. Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Vil si at krf eller venstre likner mest på de sakene, uten å se så i partibøkene etter enkeltsaker. Dette må du se i forhold til Abortsaken da du ikke sier noe om hvilken vei du vil gå når det gjelder den saken. Sjekk partiprogrammene til de to partiene, det er de som ligger nærmest av de sakene du nevner så vidt jeg kan se. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Som iacob sier (ikke ofte vi er enige ), blir det vanskelig å si noe om hvilket parti som er riktig for deg å støtte uten at du sier noe om dine mer grunnleggende prinsipper. Ut fra enkeltsakene du ramset opp, vil jeg imidlertid foreslå Kristelig Folkeparti. De står ikke for alt du skrev på listen, men det er det heller ikke noen andre partier som gjør, så vidt jeg vet. Familiepolitikken er den desidert viktigste for meg. Men KRF er fullstendig uaktuell. Dette fordi jeg prinsippielt er imot sammenblanding av religion og politikk i tillegg består ledelsen i KRF av personer som jeg overhodet ikke har tillit til. Er ikke lett dette her Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Vil si at krf eller venstre likner mest på de sakene, uten å se så i partibøkene etter enkeltsaker. Dette må du se i forhold til Abortsaken da du ikke sier noe om hvilken vei du vil gå når det gjelder den saken. Sjekk partiprogrammene til de to partiene, det er de som ligger nærmest av de sakene du nevner så vidt jeg kan se. Angående abortsaken så bygger den faktisk ikke så mye på fornuft for min del, men mer en magefølelse om at det rett og slett er galt. Går heller ikke på religion(er ikke religiøs av meg). Har opplevd en del ting som har forsterket det inntrykket(altså angående abort). Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Angående abortsaken så bygger den faktisk ikke så mye på fornuft for min del, men mer en magefølelse om at det rett og slett er galt. Går heller ikke på religion(er ikke religiøs av meg). Har opplevd en del ting som har forsterket det inntrykket(altså angående abort). Da bør du ta stilling til om det er riktig at denne magefølelsen (personlige preferansen) skal representere ditt synspunkt på andres rett til å ta abort eller ikke. Dersom du klarer å "degradere" (les: fornuftig spør du meg) ditt synspunkt til at dette er noe du lever etter personlig, og ikke nødvendigvis må tre nedover huet på andre (da dette er en svært personlig sak), tipper du enda litt mer mot Venstre, Lenke til kommentar
os Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) aahh, ikke gjør dette til en abort diskusjon .. ^ komentaren din er allt annet enn "objektiv" Endret 12. januar 2005 av os Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) Angående abortsaken så bygger den faktisk ikke så mye på fornuft for min del, men mer en magefølelse om at det rett og slett er galt. Går heller ikke på religion(er ikke religiøs av meg). Har opplevd en del ting som har forsterket det inntrykket(altså angående abort). Da bør du ta stilling til om det er riktig at denne magefølelsen (personlige preferansen) skal representere ditt synspunkt på andres rett til å ta abort eller ikke. Dersom du klarer å "degradere" (les: fornuftig spør du meg) ditt synspunkt til at dette er noe du lever etter personlig, og ikke nødvendigvis må tre nedover huet på andre (da dette er en svært personlig sak), tipper du enda litt mer mot Venstre, Hva med det fosterets rett til å leve? Man trenger ikke være religiøs for å mene at et foster har rettigheter. Abort-spørsmålet er ikke så svart/hvitt. Personlig synes jeg dagens lov har funnet en god balanse. Endret 12. januar 2005 av JBlack Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Hva med det fosterets rett til å leve? Man trenger ikke være religiøs for å mene at et foster har rettigheter. Abort-spørsmålet er ikke så svart/hvitt. Personlig synes jeg dagens lov har funnet en god balanse. Jeg er ikke interessert i å diskutere abort for svarte. Man må som regel gjøre kompromisser for å "passe" et partiprogram, jeg bare ga et eksempel på hvordan Dotten best mulig kunne tilpasse seg Venstre (da KrF virker som det andre realitiske alternativet). Lenke til kommentar
os Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 jeg bare ga et eksempel på hvordan Dotten best mulig kunne tilpasse seg Venstre (da KrF virker som det andre realitiske alternativet). Ehm, Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Du høres ut som en moderat og (etter mitt skjønn) fornuftig person, Dotten, selv om jeg ikke liker punktet med "langt strengere straffer" og anti-abortholdningen din. Jeg vil tro Venstre er partiet som passer best for deg, hvis du kan gi avkall på ønsket om anti-abort og strengere straffer. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Stemmer du Venstre, HalTan? Lenke til kommentar
os Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Spørsmålet om abort er en vanskelig avveining mellom innbyrdes motstridende hensyn. På den ene siden er abort å gripe inn overfor liv. På den andre siden må det erkjennes at foreldrene sammen eller kvinnen alene i enkelte vanskelige situasjoner ser seg nødt til å velge abort som en nødløsning ved uønsket graviditet. I det dilemma dette er, både for foreldrene og for samfunnet, er det kvinnen selv som står nærmest problemet og som derfor er den som må ta den endelige avgjørelsen. Ut fra denne avveiningen vil Venstre stå fast på retten til selvbestemt abort i tråd med dagens abortlov. -Jeg er mot at politiske partier skal ha egne "kvinnekamp" grupperinger. Overlat det til likestillingsombudet. http://www.venstrekvinnelaget.no/ Endret 13. januar 2005 av os Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 14. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2005 Ser at Venstre er nevnt her. Har kikket endel på nettsiden deres, og ja det er mye der jeg er enig i. Men problemene for meg angående Venstre kan nevnes: - Det er ikke lett å finne mye om hvor partiet står angående familiepolitikk. Virker ikke som om det er så høyt prioritert - Partiet er lite. Stemmer jeg Venstre og de kommer unnder sperregrensen så har jeg jo kastet bort stemmen min . At partiet er lite stiller jo til viss grad også spørsmål til hvor kompetent ledelsen i partiet, ettersom de ikke har så mange å velge mellom. - Det de nevner om forsvarspolitikk, og det faktum at de er i en regjering som har gjennomført tiltak som totalt ødelegger befals og rekrutteringsordningen i forsvaret, som er min arbeidsgiver, er ikke en positiv faktor. - Kan bare quote: QUOTE -Jeg er mot at politiske partier skal ha egne "kvinnekamp" grupperinger. Overlat det til likestillingsombudet. http://www.venstrekvinnelaget.no/ Skal ta og lese gjennom partiprogrammene etterhvert til andre partier også. Se hvor langt jeg er villig til å kompromissere Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 - Partiet er lite. Stemmer jeg Venstre og de kommer unnder sperregrensen så har jeg jo kastet bort stemmen min Tull. Din stemme blir ikke "bortkastet" fordi partiet er lite. Om du vil, så se på det som en "samvittighetsstemme". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå