Gå til innhold

Ny disk til Dell Inspiron 8100

xvis

Anbefalte innlegg

Har en eldre (2000 modell, tror jeg) Dell Inspiron 8100 med spec.:

PIII 1GHz, 20GB disk, 256MB RAM, og Win2K Pro

Denne kunne jeg tenkt meg å oppgradere disken på i første omgang, og så på en Hitachi Travelstar 60GB 7200RPM, som komplett.no selger for 1350kr.

Har sett et sted at den er rask og stillegående, men det kan være problem med vibrasjoner med denne disken. Med tanke på den tunge Dell'en, skulle ikke det bli noe problem.

Det jeg egentlig lurte på, er om denne disken går på en eldre maskin som Dell'en min. Har sett på Dell's sider og det eneste valget jeg fikk opp som oppgradering, var en 40GB 5400RPM til 2865kr!!!! Om 40GB er grensen for BIOS, går jeg heller for en Samsung SpinPoint M40 40GB 5400RPM til 670kr...

Er det kurant å gå fra Win2K til WinXP på disse (eldre) maskinene? Blir det utviklet drivere til XP for så gammelt utstyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da satser jeg på at 60GB disken vil fungere.

256MB RAM i tillegg hadde vært ok. Men nå har jeg 2 stk 128MB brikker, og da er det ikke flere ledige spor, såvidt jeg vet. Sjekket med Dell om utvidelse av minne og de har denne 256MB brikken fra Kingston (1447kr):

Tech Specs Product Description: Kingston memory - 256 MB x 1 - SO DIMM 144-PIN

Storage Capacity / Form Factor: 256 MB x 1 / SO DIMM 144-PIN

Compatible Slots: 1 x memory - SO DIMM 144-PIN

Manufacturer Warranty: Lifetime warranty

Om jeg går for disse, blir det 3000kr i oppgradering for å komme opp i 512MB. Det tror jeg blir i meste laget. Disken jeg kjøper kan jeg ta over på en ny bærbar, men minnet...

Spørsmålet er om jeg kan handle minnebrikker til en rimeligere pris andre steder enn Dell. Er det kurant å bestille minne til bærbare, fra komplett etc?

Batteriet er dødt på min Dell, noe som stort sett ikke er noe problem. Men om jeg skal ha nytt, må en kjøpe nytt batteri hos Dell, eller er det 'piratbatterier' å få som er rimeligere og med en ok kvalitet?

Lenke til kommentar
Sjekket på komplett og denne 256MB brikken var den rimeligste jeg fant. Er dette rette typen for min bærbar?

Den koster nesten 700kr, noe som er godt over de 400kr som ble antydet her. Er prisene på komplett way off, eller er dette 'riktige' priser?

Hmm...komplett var visst relativt dyr på pc133-minne...(men de har f.eks. pc2700-minne til 400,-)...

...i farten fant jeg denne kingston brikken på mamoz til 442...den ser forøvrig ut til å være samme brikken som dell selger til mer enn tre ganger så mye...

...om du leter litt rundt kan du sikkert finne enda billigere også! ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...