xvis Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Har en eldre (2000 modell, tror jeg) Dell Inspiron 8100 med spec.: PIII 1GHz, 20GB disk, 256MB RAM, og Win2K Pro Denne kunne jeg tenkt meg å oppgradere disken på i første omgang, og så på en Hitachi Travelstar 60GB 7200RPM, som komplett.no selger for 1350kr. Har sett et sted at den er rask og stillegående, men det kan være problem med vibrasjoner med denne disken. Med tanke på den tunge Dell'en, skulle ikke det bli noe problem. Det jeg egentlig lurte på, er om denne disken går på en eldre maskin som Dell'en min. Har sett på Dell's sider og det eneste valget jeg fikk opp som oppgradering, var en 40GB 5400RPM til 2865kr!!!! Om 40GB er grensen for BIOS, går jeg heller for en Samsung SpinPoint M40 40GB 5400RPM til 670kr... Er det kurant å gå fra Win2K til WinXP på disse (eldre) maskinene? Blir det utviklet drivere til XP for så gammelt utstyr? Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 link til drivere etc 8100 http://support.euro.dell.com/no/no/filelib...00&cat=0&os=WW1 Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 er rimelig sikker på at disken funker fint, og jada, skal ikke være noe problem å bruke xp... ...det er ikke så gammel maskin du har! ...ellers så tror jeg du ville hatt godt av en 256-minnebrikke til! Lenke til kommentar
xvis Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Da satser jeg på at 60GB disken vil fungere. 256MB RAM i tillegg hadde vært ok. Men nå har jeg 2 stk 128MB brikker, og da er det ikke flere ledige spor, såvidt jeg vet. Sjekket med Dell om utvidelse av minne og de har denne 256MB brikken fra Kingston (1447kr): Tech Specs Product Description: Kingston memory - 256 MB x 1 - SO DIMM 144-PIN Storage Capacity / Form Factor: 256 MB x 1 / SO DIMM 144-PIN Compatible Slots: 1 x memory - SO DIMM 144-PIN Manufacturer Warranty: Lifetime warranty Om jeg går for disse, blir det 3000kr i oppgradering for å komme opp i 512MB. Det tror jeg blir i meste laget. Disken jeg kjøper kan jeg ta over på en ny bærbar, men minnet... Spørsmålet er om jeg kan handle minnebrikker til en rimeligere pris andre steder enn Dell. Er det kurant å bestille minne til bærbare, fra komplett etc? Batteriet er dødt på min Dell, noe som stort sett ikke er noe problem. Men om jeg skal ha nytt, må en kjøpe nytt batteri hos Dell, eller er det 'piratbatterier' å få som er rimeligere og med en ok kvalitet? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 batterier vet jeg lite om... ...men minne får du mye billigere andre steder...256-brikker bør du finne under 400,-...og 512-brikker til det dobbelte... generelt sett tar dell overpris for alle ekstrakomponenter! Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Jeg kjøpte 256 brikke til min 8200 hos komplett har aldri hatt noe problem med det. Så kjøp både minne og harddisk hos en annen leverandør enn del, så sparer du en god del $ Lenke til kommentar
xvis Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2005 Sjekket på komplett og denne 256MB brikken var den rimeligste jeg fant. Er dette rette typen for min bærbar? Den koster nesten 700kr, noe som er godt over de 400kr som ble antydet her. Er prisene på komplett way off, eller er dette 'riktige' priser? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Sjekket på komplett og denne 256MB brikken var den rimeligste jeg fant. Er dette rette typen for min bærbar? Den koster nesten 700kr, noe som er godt over de 400kr som ble antydet her. Er prisene på komplett way off, eller er dette 'riktige' priser? Hmm...komplett var visst relativt dyr på pc133-minne...(men de har f.eks. pc2700-minne til 400,-)... ...i farten fant jeg denne kingston brikken på mamoz til 442...den ser forøvrig ut til å være samme brikken som dell selger til mer enn tre ganger så mye... ...om du leter litt rundt kan du sikkert finne enda billigere også! Lenke til kommentar
xvis Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Da har jeg fått installert en 60GB Hitachi disk i maskina, og alt fungerer som ei kule. Jeg er kjempefornøyd sålangt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå