Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstebil til 10.000-15.000 noen tips?


Kordian

Anbefalte innlegg

Trur volvo 240 nyere enn -86 er ett godt alternativ. Hatt flerie av dei sjølv. Bensinforbruket er oppskrytt, har fått 240'n ned på 0,75 på langkjøring og rundt 0,9 på blanda kjøring. Deler er ingen problem da d va laga nesten 3mill ex av denne bilen og d meste av deler passer om hverandre fra 75-92=)

 

190 kan være vanskli å skru på av og til trenger man spesialutstyr, som for eksempel dersom man skal skifte hjulager bak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du gjør godt forarbeid og har en dugelig porsjon flaks får du en glimrende bil som holder i mange år til den prisen der.

 

Har selv hatt en 1986 scorpio 2.0i (takk gud for innsprøytningsmotorer!), en 1983 ascona 1.3 og nå har det blitt 1987 camry 1.8.

 

Scorpioen kostet 2500kroner. Hadde ingen problemer med den, bortsett fra ting jeg selv var skyld i. Rammeskeiv pga møte med kant på våt vei med nesten null mønster i bakdekkene (typisk rwdsykdom det der :dontgetit: ) Toppakningen røk fordi jeg ikke skifta termostat (tempmåleren i bilen fungerte heller ikke) og bilen ble kjørt på kald motor hele tiden, og den ble ikke kjørt pent. Ble senere torpedert av en drosje og kondemnert

 

Asconaen kosta 1500kroner, og det eneste problemet med den var at den var eid av gammelt folk og derfor gikk clutchen etterhvert. Ble torpedert av TO drosjer og blir vel kondemnert så snart forsikringsselskapene får krangla ferdig.

 

Camryen som nå er a-b bil går som ei klokke, men så kosta den hele 6000kroner også. Litt småfiks var det (bytte lyddemper, fikse rattakselkryss). Selv om den har gått 300.000km så er den tight og fin, sikkert fordi det er en japse.

 

Scorpioen var den bilen jeg likte desidert best, selv om den ikke var helt i toppstand. Tror den hadde levd lenge dersom jeg hadde behandlet den slik jeg brude gjøre. Asconaen hadde egentlig mange mange år igjen, men drosjene jaktet den ned og tok livet av den. Camryen vet jeg ikke, men det føles nesten som en topp moderne bil uten nevneverdig slitasje, selv for å ha gått så langt.

 

Så ikke la deg påvirke for mye av de som sier biler i den prisklassen er dyre å ha. Det finnes gull blant alle vrakene ;)

Lenke til kommentar
Volov 240 ligger i den prisklassen, stikkord der er solidt.

Noe som er meget positivt om man til tid og annen bulker litt her og der.

Nå skal vi jo huske på at forgasser motorene til volvo som satt i 240, eksempelvis 2.3 literen sluker utrolig med bensin, altså bensinutgiftene vil mulig drepe din økonomi. ;)

 

At en Volvo 240 med 2,3 liter forgassermotor sluker bensin er vel å overdrive litt. Faren min har en '86 240 GLE med B230A motor (forgasser), som har gått 320000 km. Den bruker langt under literen på mila, rundt 0,8 tror jeg. Ved å kjøre forsiktig har den faktisk vært nede i 0,69 på mila :dontgetit:

 

Volvoen er bortimot uslitelig, så lenge rusta ikke tar den (sjekk blant annet kanalene ved bakre hjulbue.) Volvoen til faren min har som sagt gått 320000 km og den har ikke oljeforbruk. Bilen ble kjøpt i '97 da den hadde gått 170000 km, og har hatt én driftstopp, da regreima røyk (faren min sin feil, da den akkurat skulle vært skiftet). Det som er bra med Volvoen er at det ikke skjer ventilras e.l. når regreima ryker, det er bare å sette på ny reim og kjøre videre.

 

For et par år siden oppdaget vi et rusthull i kanalen ved hjulbua bak som nevnt over, men det ble sveiset og bilen fikk full rustbehandling. Siden har ikke rusta vært noe problem.

Lenke til kommentar

honda civic, 88mod deromkring... 1.5l motor på 900kg bil.. ganske sprek ;) BILLIG forsikring å LAVT forbruk.. generelt sett slite sterk å pålitelig.. se opp for rust i hjulbuer bak ;) hehe men en veldig lett kjørt bil... råd fra 18 åring som tenkte ferarri til førstegangs bil men innså at det var lurere å gå for en fornuftig bil som du har råd å drive å holde i stand..

 

så for rundt 10 000 skal du få et eks med lav km. å lite rust..

 

lykke til...

Lenke til kommentar
At en Volvo 240 med 2,3 liter forgassermotor sluker bensin er vel å overdrive litt. Faren min har en '86 240 GLE med B230A motor (forgasser), som har gått 320000 km. Den bruker langt under literen på mila, rundt 0,8 tror jeg. Ved å kjøre forsiktig har den faktisk vært nede i 0,69 på mila :dontgetit:

 

Volvoen er bortimot uslitelig, så lenge rusta ikke tar den (sjekk blant annet kanalene ved bakre hjulbue.) Volvoen til faren min har som sagt gått 320000 km og den har ikke oljeforbruk. Bilen ble kjøpt i '97 da den hadde gått 170000 km, og har hatt én driftstopp, da regreima røyk (faren min sin feil, da den akkurat skulle vært skiftet). Det som er bra med Volvoen er at det ikke skjer ventilras e.l. når regreima ryker, det er bare å sette på ny reim og kjøre videre.

 

For et par år siden oppdaget vi et rusthull i kanalen ved hjulbua bak som nevnt over, men det ble sveiset og bilen fikk full rustbehandling. Siden har ikke rusta vært noe problem.

 

 

Tullprat, folk som kjører rundt med 2.3L forgasser motorer er så redd for å måle de på småkjøring at de heller lar være.

De måler den heller når de er ute på en lang tur til Oslo for så å presse den under litern.

Ingen som tørr å måle den på normal bykjøring der det stort sett er start og stopp. Da flyger det godt over litern, spesielt på vintern. :)

Lenke til kommentar
Tullprat, folk som kjører rundt med 2.3L forgasser motorer er så redd for å måle de på småkjøring at de heller lar være.

De måler den heller når de er ute på en lang tur til Oslo for så å presse den under litern.

Ingen som tørr å måle den på normal bykjøring der det stort sett er start og stopp. Da flyger det godt over litern, spesielt på vintern.  :)

Kjøre daglig vanlig bykjøring med min 240. Men du veit vel best du. Måle kvar gang ej fylle. ligg alltid under litern. Forbruket ligger der så lenge alt er i orden. Men viktig at forgassern er i topp stand og at tenningsdeler er ok.

Lenke til kommentar
Tullprat, folk som kjører rundt med 2.3L forgasser motorer er så redd for å måle de på småkjøring at de heller lar være.

De måler den heller når de er ute på en lang tur til Oslo for så å presse den under litern.

Ingen som tørr å måle den på normal bykjøring der det stort sett er start og stopp. Da flyger det godt over litern, spesielt på vintern.  :)

Kjøre daglig vanlig bykjøring med min 240. Men du veit vel best du. Måle kvar gang ej fylle. ligg alltid under litern. Forbruket ligger der så lenge alt er i orden. Men viktig at forgassern er i topp stand og at tenningsdeler er ok.

Jeg vet at B230A skal ha olje i et lite "hus" oppå forgasseren (mener det er samme type som brukes på servoen. Hvis det ikke er olje på gasseren vil den begynne å bruke mer bensin.

 

Og du som sa at det er umulig å få 240 under litern på mila tar feil! Hvis du kjører hardt, vil den nok bruke mye bensin, men hvis du kjører normalt er ikke bensinforbruket avskrekkende i hele tatt.

Lenke til kommentar

Gamle volvoer med forgassermotor har et bensinforbruk som avhenger av hvor godt forgasser er justert. Har selv prøvd en bil som aldri i verden klarte under 1,5 på langkjøring. Men det var pga en forgasser som var helt på jordet.

 

bilene med innsprut, (hvertfall de med elektronisk) bruker under literen på langkjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...