Putekos Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Hei. Tiden er nå kommet til at jeg vil lære meg å lage hjemmeside uten at jeg må bruke steg som "Bygg deg en hjemmeside 1-2-3", men laste den opp via FTP. Jeg har lagd en side i dreamweaver før, kanskje ikke så proft, men det er ikke det jeg er ute etter heller. Jeg har registrert meg en konto på home.no, og har fått meg ftp program, men vet ikke hvordan jeg skal få lastet opp siden jeg har laget i dreamweaver til den kontoen også videre. Kanskje denne ligger i feil forum, men da kunne kanskje en moderator ha flyttet den? Jeg tar imot all hjelp og forklaring jeg kan få. Endret 11. januar 2005 av AnAnAs Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Du må legge inn addressen som er ftp.home.no Så må du skrive inn passord og bruker navn, evt port tenker jeg, så kobler du deg opp og legger inn filene.. Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Mange som har gitt meg akkurat den setningen der, men det går likevel ikke selv om jeg gjør alt som står i den setningen. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 1. Last ned SmartFTP som er et meget godt ftp-program. 2. Åpne programmet og fyll inn infoen om serveren og ditt brukernavn og passord (se vedlagt bilde) 3. Trykk enter også vil den kople opp mot ditt område og du vil kunne begynne å kopiere over til din plass på nettet. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hva er problemet da? Får du noen feilmelding eller noe? Du kan også bruke browseren din til å laste opp filer. Bare gå inn på ftp://home.no skriv inn passord og brukernavn og logg på.. Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Sett FTP-klienten til å koble seg til ftp://ftp.home.no, legg inn ditt brukernavn og passord, og koble opp mot tjeneren. Du vil nå komme inn på ditt "område" hos home.no. Nå vet ikke jeg om home.no har egen folder for websider, i så fall heter den noe ala "public_html", dersom denne eksisterer skal filene til denne folderen, ellers legger du det rett i roten (der du skal befinne deg nå). Kan være greit å bare teste med et bilde i første omgang, for å finne ut at alt fungerer. Last opp et enkelt bilde til kontoen, og sjekk om du finner det igjen ved å gå til hjemmesideadressen din. (www.home.no/brukernavn/bildetditt.jpg"). Da vet du i det minste at overføringen fungerer. For å sette en "hjemmeside" for området, kall html-filen for "index.html" og last denne opp. index.html er første filen det vil bli lett etter når noen kobler seg opp mot området ditt, derfor er det smart å bruke denne filen som førsteside/hovedside. Lykke til! Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Takker så mye for de siste innleggene. De var oppklarende samt nyttige; istedenfor "dette er så enkelt så" setningene. Skal teste ut om jeg får det til Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Fant ut at min dreamweavergreie var utgått, så er det et annet program jeg kan bruke for å lage hjemmeside? Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Hmm, hvis du vil så kan du lære deg HTML og CSS og kode siden din selv i en teksteditor( de fleste er gratis). Om du ikke vil det så kommer jeg ikke på noe gratis program som du sikkert er ute etter i farten. Hvis du vil prøve deg på HTML og CSS så kan du sjekke "Oppslagsverk og artikler" tråden. Der vil du finne mye nyttig informasjon. Endret 11. januar 2005 av Skomaker Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Et par tråder om gratis grafiske editorer: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=340837 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=301316 Konklusjonen er vel at de fleste er greie, men ingen er i nærheten av DW når det kommer til stykket. Brukeren Dino_ skrev en flott liten review av WebDwarf, som kanskje kan være interessant? Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Lurte på en ting til, som dere ser her er dette begynnelsen på siden min... I dreamweaver er det et bilde i midten, men det kommer ikke opp på hjemmesiden? Hvorfor ikke? home.no/glitterboks Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Hvordan bruker man IE til å laste opp til en home.no konto? (Jeg vet det ikke er det beste, men jeg må bruke det her) ftp://<brukernavn>:<passord>@<domene> ("home.no" skrev jeg på domene) funker ikke. Lenke til kommentar
graastein Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 img src="Mine%20bilder/Mine%20bilder/Mennesker/Hjemmeside/index.html" må du bytte til f.eks www.home.no/glitterboks/bilder/dittbilde.gif Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) AnAnAs, Bildet vises ikke fordi urlen ikke er korekt. Zythius, FTP-adressen til home.no er ftp.home.no. Tror jeg. FTP-funksjonen kom vel også først med Windows XP? Endret 17. januar 2005 av Jonas Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Nå har jeg skrevet inn riktig kode for bildet... men det kommer jo ingenting opp? Har lastet opp bildet i en mappe som heter bilder.... Kan noen gi meg et eksempel på hvordan det skal se ut i ftp-programmet? Og hvordan det skal se ut i dreamweaver for at bildet skal vises? Endret 17. januar 2005 av AnAnAs Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Jeg sitter her med Win98 og bruker explorer som FTP. Eneste er at jeg ikke fikk koblet til home.no. Det fungerte når jeg skrev ftp.home.no. Takk. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Du har lastet opp bildet i en mappe som heter "Bilder", ikke "bilder". Uansett, urlen er fortsatt feil. Skriv "Bilder/backs.jpg" i html-filen. Lenke til kommentar
Putekos Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Jeg skjønner ikke hva jeg har gjort galt. Nå har jeg skrevet koden helt riktig...Men hva skal jeg gjøre hvis jeg vil at bildet skal linke til en annen side? EDIT: Fikk bildet til å funke Endret 17. januar 2005 av AnAnAs Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Prøv: Bilder/backs.jpg Eller: http://www.home.no/glitterboks/Bilder/backs.jpg Så ville jeg tro at det funker. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Hvordan bruker man IE til å laste opp til en home.no konto? (Jeg vet det ikke er det beste, men jeg må bruke det her) ftp://<brukernavn>:<passord>@<domene> ("home.no" skrev jeg på domene) funker ikke. IE har vel ingen FTP-klient innebygd i seg, men jeg regner med at du kjører Windows, og maskinen vil da automatisk bytte til Explorer, fra Internet Explorer (som er to forskjellige ting). Litt usikker på hvordan det er på home.no, nå flippa Exploreren min, men jeg fikk vertfall opp innloggingsboks når jeg prøvde ftp://sparklingblue.net (som er et av mine domener). @Jonas: FTP finnes vertfall i Win2k Pro. Endret 17. januar 2005 av Marvil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå