Gå til innhold

Hjelp til opplasting av hjemmeside

Anbefalte innlegg

Hei. Tiden er nå kommet til at jeg vil lære meg å lage hjemmeside uten at jeg må bruke steg som "Bygg deg en hjemmeside 1-2-3", men laste den opp via FTP. Jeg har lagd en side i dreamweaver før, kanskje ikke så proft, men det er ikke det jeg er ute etter heller. Jeg har registrert meg en konto på home.no, og har fått meg ftp program, men vet ikke hvordan jeg skal få lastet opp siden jeg har laget i dreamweaver til den kontoen også videre. Kanskje denne ligger i feil forum, men da kunne kanskje en moderator ha flyttet den?

Jeg tar imot all hjelp og forklaring jeg kan få.

Endret av AnAnAs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett FTP-klienten til å koble seg til ftp://ftp.home.no, legg inn ditt brukernavn og passord, og koble opp mot tjeneren. Du vil nå komme inn på ditt "område" hos home.no. Nå vet ikke jeg om home.no har egen folder for websider, i så fall heter den noe ala "public_html", dersom denne eksisterer skal filene til denne folderen, ellers legger du det rett i roten (der du skal befinne deg nå).

Kan være greit å bare teste med et bilde i første omgang, for å finne ut at alt fungerer. Last opp et enkelt bilde til kontoen, og sjekk om du finner det igjen ved å gå til hjemmesideadressen din. (www.home.no/brukernavn/bildetditt.jpg"). Da vet du i det minste at overføringen fungerer.

For å sette en "hjemmeside" for området, kall html-filen for "index.html" og last denne opp. index.html er første filen det vil bli lett etter når noen kobler seg opp mot området ditt, derfor er det smart å bruke denne filen som førsteside/hovedside.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hmm, hvis du vil så kan du lære deg HTML og CSS og kode siden din selv i en teksteditor( de fleste er gratis). Om du ikke vil det så kommer jeg ikke på noe gratis program som du sikkert er ute etter i farten.

Hvis du vil prøve deg på HTML og CSS så kan du sjekke "Oppslagsverk og artikler" tråden. Der vil du finne mye nyttig informasjon.

Endret av Skomaker
Lenke til kommentar

Nå har jeg skrevet inn riktig kode for bildet... men det kommer jo ingenting opp? Har lastet opp bildet i en mappe som heter bilder....

Kan noen gi meg et eksempel på hvordan det skal se ut i ftp-programmet? Og hvordan det skal se ut i dreamweaver for at bildet skal vises?

Endret av AnAnAs
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva jeg har gjort galt. Nå har jeg skrevet koden helt riktig...Men hva skal jeg gjøre hvis jeg vil at bildet skal linke til en annen side?

EDIT: Fikk bildet til å funke :D

Endret av AnAnAs
Lenke til kommentar
Hvordan bruker man IE til å laste opp til en home.no konto? (Jeg vet det ikke er det beste, men jeg må bruke det her)

ftp://<brukernavn>:<passord>@<domene> ("home.no" skrev jeg på domene) funker ikke.

IE har vel ingen FTP-klient innebygd i seg, men jeg regner med at du kjører Windows, og maskinen vil da automatisk bytte til Explorer, fra Internet Explorer (som er to forskjellige ting).

Litt usikker på hvordan det er på home.no, nå flippa Exploreren min, men jeg fikk vertfall opp innloggingsboks når jeg prøvde ftp://sparklingblue.net (som er et av mine domener).

@Jonas: FTP finnes vertfall i Win2k Pro.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...