Sovietpig Skrevet 20. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2005 Pottasium notratet, eller salpeteren, kostet hele 108,- kr for 0,09kg.. (90g) hvaa??? koster 60 kroner for kiloet her på en sånn pakistaner butikk i byen Lenke til kommentar
kevlar89 Skrevet 20. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2005 Pottasium notratet, eller salpeteren, kostet hele 108,- kr for 0,09kg.. (90g) hvaa??? koster 60 kroner for kiloet her på en sånn pakistaner butikk i byen I hvilken by da Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 20. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2005 Er du SIKKER på at det er det samme? Husk at "kalksalpeter" og "salpeter" er vidt forskjellig. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Den Krista-K "salpeteren" de selger på FellesKjøpet, er den brukelig? Stemmer prisen; 25kg for 162,-kr? En annen ting, er det mulig å få kjøpt papprør/hylser, som jeg kan støpe blandingen i? Endret 24. januar 2005 av robgar Lenke til kommentar
Freqtal Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Noen som spurte om hvor man får tak i KNO3: kjemibutikk(rimelig) Kan du gi et eksempel på en kjemibutikk? Noen som vet om en kjemibutikk i Bergen? industri(gratis... låner det jeg, du skal få det tilbake ) Ka mente du med det? At du "låner"(tar/stjeler) det fra en fabrikk som kvitter seg med salpeter? Hvilken industri i så fall? Fikk litt lyst til å lage en sånn røykbombe no Endret 21. januar 2005 av PCXray Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 22. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg vet ærlig talt ikke, jeg har ikke vært borti så mye sånt... men noen må vel bruke salpeter? hehe Godt mulig denne ikke har teknisk kvalitet så da bør man vel gi en god faen i det. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 22. januar 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2005 Er det samme hvilket "nitrat" jeg bruker, for eksempel Natrium nitrat? Lenke til kommentar
uberhunter Skrevet 23. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2005 1: Ta en tom rømmeboks 2: Fyll den med aske fra peisen 3: Hiv nedi en sånn sprengkule fra demontert fyrverkeri 4: Kutt hull i lokket til lunta 5: Tenn på og løp Lenke til kommentar
j0rn Skrevet 9. april 2005 Rapporter Del Skrevet 9. april 2005 Salpeteren, skal det være flytende eller i pulver? Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 9. april 2005 Rapporter Del Skrevet 9. april 2005 er salpeter og salpetersyre det samme? Lenke til kommentar
Freqtal Skrevet 9. april 2005 Rapporter Del Skrevet 9. april 2005 er salpeter og salpetersyre det samme? Nei, salpeter er i pulverform (fast), mens salpetersyre er i flytende form (væske), i think. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 9. april 2005 Rapporter Del Skrevet 9. april 2005 Det er ikke det samme stoffet i det hele tatt. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 9. april 2005 Rapporter Del Skrevet 9. april 2005 ok, jeg spurte Natur og miljø læreren om de hadde saltpeter på skolen så svarte hun at hun ikke trodde at de hadde noen salpetersyre på skolen. tror forresten at det sto at salpetersyre het HNO3. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. april 2005 Rapporter Del Skrevet 9. april 2005 Ja, salpetersyre inneholder nitrat (HNO3 -) - som igjen er hovedbestandelen i salpeter (KNO3). BTW. i følge kjemiboka mi så kan du lage salpeter ved å ta Ca(NO3)2 (felleskjøp-salpeter?) og tilsette pottaske. KNO3 skal da bli fellt ut av løsningen. Det et for seint på kvelden til at jeg gidder gå igjennom fellingsreaksjonene her og nå... Pussig at det ble nevnt. Under hageraking fant jeg ut at *amoniakk* (NH3) må være det perfekte mosefjerningsmiddel for så hardt anngrepne hager som vår: - Det gjødsler jorda med nitrogen -> andre arter kan utkonkurere mosen - Det hever pH i jorda - mose er avhengig av sur jord Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 10. april 2005 Rapporter Del Skrevet 10. april 2005 Liten rettelse, Kyrre: Nitrationer er NO3- Salpetersyre har formelen HNO3, mens salpeter (egentlig kaliumsalpeter) har formelen KNO3 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. april 2005 Rapporter Del Skrevet 10. april 2005 Liten rettelse, Kyrre:Nitrationer er NO3- Salpetersyre har formelen HNO3, mens salpeter (egentlig kaliumsalpeter) har formelen KNO3 Vi bruker ofte (den ikke helt korekte) betegnelsen nitrat om nitration på kjemien. At det hadde sneket seg inn en H i NO3- var et uhell At kaliumnitrat (kaliumsalpeter) kalles salpeter er vel et hevdnavn? Forøvrig finner jeg det pussig at K+ feller NO3- - ettersom jeg i alle fall har lært at "NO3- lar seg ikke felle". Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 11. april 2005 Rapporter Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Ja, salpetersyre inneholder nitrat (HNO3 -) - som igjen er hovedbestandelen i salpeter (KNO3). BTW. i følge kjemiboka mi så kan du lage salpeter ved å ta Ca(NO3)2 (felleskjøp-salpeter?) og tilsette pottaske. KNO3 skal da bli fellt ut av løsningen. Det et for seint på kvelden til at jeg gidder gå igjennom fellingsreaksjonene her og nå... Pussig at det ble nevnt. Under hageraking fant jeg ut at *amoniakk* (NH3) må være det perfekte mosefjerningsmiddel for så hardt anngrepne hager som vår: - Det gjødsler jorda med nitrogen -> andre arter kan utkonkurere mosen - Det hever pH i jorda - mose er avhengig av sur jord Er pottaske det samme som vanlig aske? har 25 kg felles-kjøp salpeter liggende..... EDIT: leif var her. Endret 11. april 2005 av I hate Compaq Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. april 2005 Rapporter Del Skrevet 11. april 2005 Aner ikke. Kjemisk formel er i alle fall K2CO3 Tror vanlig aske er mer karbonbasert enn det for å være ærlig. google? Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 11. april 2005 Rapporter Del Skrevet 11. april 2005 Pottaske var aske av løvskog eller nåleskog, brent og blandet med vann til lut. Pottaske var en del av produksjonsprosessen når man laget grønnsåpe og glass. Fra maihagen Da blir det å fyre med ved og blande med vann da? Lenke til kommentar
jurg Skrevet 12. april 2005 Rapporter Del Skrevet 12. april 2005 Gjødsel med kaliumnitrat + sukker = røykbombe (alt i pulverform) Husker ikke blandingsforholdet, men fyttikatta for en røyk! Blandet opp noe slikt for en del år siden; det kan være vanskelig å få skikkelig fyr på, men når det brenner er det mer røyk enn du vil ha. Et minus er at det brenner ved høy temperatur (asfalten blir for varm, så etter det er ferdig kan du pirke bort deler av den med en jernpinne). Det etterlater et stygt hvitt belegg der den brenner, men det er det verdt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå