RaidHenrik Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hei. Eg har bestilt en WD på 200GB. Eg lurer bare på om hvor mange GB dere vil anbefale om eg skal ha to Partisjoner, den ene skal eg bare ha systemfiler å drivere(kansje noen setuper) men på den andre skal eg ha alle Spill å prog. noen anbefalinger ...?? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 En 200gb er i realiteten 187gb, så min anbefalning: Ikke del den! Jeg gjorde det før, men fant ut at en stor er best, for er det ikke litt kjedelig hvis du gir spill 75gb og du har 80gb med spill etter noen måneder?? Lenke til kommentar
RaidHenrik Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Men kan noen si meg vilket filsystem eg burde ha på den disken der da? Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Men kan noen si meg vilket filsystem eg burde ha på den disken der da? NTFS funker vel greit. selv har jeg delt min 120gb disk opp i 30gb partisjoner. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 NTFS er et _MUST_ til store disker!!! Lenke til kommentar
RaidHenrik Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 NTFS er et _MUST_ til store disker!!! OK OK, greit d.. thx.. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Systemfiler, drivere og slikt: hm.. ca. 25-30 GB Så lager du en partisjon av resten til spill, programmer og det du føler for.. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Eg ville brukt FAT32, men det er vel mest fordi eg likar å kunne starte maskina i DOS av og til. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Eg ville brukt FAT32, men det er vel mest fordi eg likar å kunne starte maskinai DOS av og til. Men får man starta WinXP i dos uansett da? Lenke til kommentar
bentose Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Eg ville brukt FAT32, men det er vel mest fordi eg likar å kunne starte maskinai DOS av og til. Men får man starta WinXP i dos uansett da? Nei dessverre ikkje so enkelt som før då ein berre kunne skrive: c:>win Microsoft kunne sikkert lett ha gjort det mulig dersom dei ville. Men eg brukar alltid å installere DOS først. (a:>sys c:) Dermed får eg velge XP eller DOS under oppstarten. Og i frå DOS kan eg også starte Linux om eg treng det. F.eks ein zipslack distribusjon utpakka på c:\linux\ Når det gjeld partisjonering så anbefalar også eg ein eigen partisjon til systemet, men når den andre er full så vert systempartisjonen også lett brukt til lagring. Deretter må ein til å rydde, og då går det ofte litt seint når ein flyttar filer mellom to partisjonar på samme fysiske harddisk. Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Jeg gir alltid windows ol 20GB, resten er til spill ol Lenke til kommentar
RaidHenrik Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Takker for alle svar. (Min mest vellykkede Topic hittil!) Endret 11. januar 2005 av RaidHenrik Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Hei.Eg har bestilt en WD på 200GB. Eg lurer bare på om hvor mange GB dere vil anbefale om eg skal ha to Partisjoner, den ene skal eg bare ha systemfiler å drivere(kansje noen setuper) men på den andre skal eg ha alle Spill å prog. noen anbefalinger ...?? Ville anbefale å ha en gene partisjon til Windows og programmer(20GB) Resten er til spill! Lenke til kommentar
Sir_cruz Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 En 200gb er i realiteten 187gb 189 gb Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Les her og bli klok....................... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) En 200gb er i realiteten 187gb 189 gb Feil! 200GB er 200GB uansett. Det dere tenker på er GiB (Gigabinær Byte). NB. Legg merke til at det som står i windows alltid er feil. De oppgir antall GiB men benevner det GB. Det er å blande epler og pærer i regnskapet. Til trådstarter: Jeg ville ikke delt mellom OS og programmer/spill, men jeg ville nøyd meg med ca 20GB til det. (spiller ikke så mye), til de som spiller mye forskjellig så vil jeg anbefale litt mer plass. f.eks 40GB til alt. Så kan du bruke resten av disken til brukerfiler eller backup av viktige filer fra andre harddisker. Hvis du vil skille mellom OS og spill/programmer så ville jeg satt av 10GB til OS og 10-30GB til spill/programmer. Resten av disken ville jeg brukt til brukerfiler eller backup av viktige filer fra andre harddisker. Edit: Jeg ville kjørt NTFS over hele linja. Endret 12. januar 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Azper Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Jeg har pleid å bruke ca. 10gb til windows og tenker at jeg bare skal ha windows der, men etterhvert fyller den seg opp da jeg ofte legger ting jeg laster ned på skrivebordet. Pleier også å installere programmer, masse smågreier og sånt på windows disken. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Jeg har finni ut at det er best å ha FAT32 på den partisjonen man har operativsystemet, drivere og programmer. Grunnen er defragmentering av disken blir gjort mer komplett da hvis man bruker Diskeeper. Virker som ikke Diskeeper vil flytte katalogene til starten av disken når man bruker NTFS. For å svare deg trådstarter : Partisjon 1 : 8GB FAT32 til OS/drivere/programmer Partisjon 2 : 30GB FAT32 eller NTFS til spilla dine Partisjon 3 : Resten av disken til diverse - NTFS!!! Selv har jeg en 74GB Raptor som jeg har delt opp i 2 og brukes til OS/programmer/spill, så har jeg en 250GB disk formatert som en partisjon med NTFS. Pluss 3 externe disker. Samlet diskplass 1TB ca. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Jeg har finni ut at det er best å ha FAT32 på den partisjonen man har operativsystemet, drivere og programmer. Grunnen er defragmentering av disken blir gjort mer komplett da hvis man bruker Diskeeper. Virker som ikke Diskeeper vil flytte katalogene til starten av disken når man bruker NTFS. For å svare deg trådstarter : Partisjon 1 : 8GB FAT32 til OS/drivere/programmer Partisjon 2 : 30GB FAT32 eller NTFS til spilla dine Partisjon 3 : Resten av disken til diverse - NTFS!!! Selv har jeg en 74GB Raptor som jeg har delt opp i 2 og brukes til OS/programmer/spill, så har jeg en 250GB disk formatert som en partisjon med NTFS. Pluss 3 externe disker. Samlet diskplass 1TB ca. Sist gang jeg sjekket så støttet Windows XP kun NTFS, så å bruke FAT 32 er vel uaktuelt! Trodde at FAT-32 støttet en vis grense med GB, mens NTFS kan ha ubegrenset! Lenke til kommentar
runnis Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 ca 20 GB til win/system.installer spill på en egen partisjon (stor).ha en egen partisjon til bakcup (men denne er kun hvis systemparitsjon ryker, og må ikke betrakes som en HD nr 2). totalt 2 eller 3 partisjoner..bruk NTFS (bedre verktøy hvis noe skjer).. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå